|
||||
|
||||
בחיי שאתה אקזמפלר. כתבתי הודעה שבעיני לפחות הייתה עצה אופציונית – תרצה תאכל, לא תרצה, לא תאכל – ואתה משיב לי בהודעה שנראית כמו מצגת הדגמה של כל הבעיות האלה. ========== לעניין עצמו, שמחתי לראות כי דעתך עלי התגבשה כה מאוחר (שני המקרים שאתה מזכיר התרחשו בחודש האחרון, כמדומני). דעתי שלי עליך התגבשה כבר באפריל 2003, באחד הדיונים הראשונים שבהם השתתפתי. אם זכרוני עדיין משרת אותי בצייתנות, הייתה זו הסתעפות מן הדיון הראשי שהגיחה מדוגמה שנתת – בפסקנות החלטית, כהרגלך – על סוגיית ה"גידור" במאה ה-18 באנגליה. מאחר ולמדתי מספר קורסים באוניברסיטה על נושאים מקורבים וקראתי או תרגמתי כמה ספרים ומאמרים התעורר ענייני, אבל מאחר והייתי קצת "חלוד" הלכתי וקראתי את ההפניה שנתת, קצת בספרים שיש עמי ועוד במאמרים נוספים בנושא וכתבתי הודעה. בתשובה שלך "זרקת" אותי לקרוא מקורות נוספים. הלכתי וקראתי בצייתנות. וכתבתי תשובה. וכתבת תשובה. וכתבתי תשובה. וכתבת תשובה. בין לבין החלה מפעפעת בי ההכרה הפנימית שאין לך מושג ירוק על מה אתה כותב. וזה נמשך. כלומר, ככל שהדיון התסעף והסוגיות שעלו בו הפכו מורכבות יותר, התחלת להתבחבש בצורה מביכה בסוגיות שידעת בהן פחות-ופחות, אך הרגשת "מחוייב" להמשיך ולתמוך בעמדה המקורית שלך, אף שיסודותיה התערערו יותר ויותר. כשהרגשת שאין לך בעצם שום נקודת אחיזה ממשית או טיעון שעומד על רגליו, נאלמת דום ונעלמת מהדיון. בפעם הראשונה עוד הייתי "טיפש" וחשבתי שמדובר במקרה, שכן לעתים מזומנות נהגת לשוב לדיונים במיני הצהרות שלא יכולת לענות בגלל עיסוקים חשובים יותר שעמדו בדרכך לדיונים. בדיון השני בינינו, זמן לא רב אחרי-כן, עלתה סוגיית האינפלציה. שם הסתבכת בחוסר הידע הגמור שלך (גם אני לא ידעתי כמעט דבר על הנושא לפני כן – אך להבדיל ממך, קראתי ולמדתי), עד שלבסוף קראת לעזרה את "אחי שלומד לתואר שני בכלכלה" וכאשר אף הוא לא הועיל לך, נעלמת שוב. אחרי הפעם העשירית שביצעת את התרגיל, גיליתי שמדובר בדפוס קבוע: אתה מפציץ בהודעה ארוכה. אם הכל הולך כשורה, אתה קוצר את תשואות החן של מגיבים שלא קראו את ההודעה וממשיך בדרכך. אם, לעומת זאת, אתה נתקל להוותך בנודניקים המטורפים והתמהונים מהעדה החופשיסטית, אתה מתפרק בהדרגה לגורמים. כשכלים כל הקיצין, אתה נעלם. =================== עניין ההשכלה: אני הולך ומתחזק בדעתי שיש לך בעיה קשה של בטחון עצמי נמוך, עד שאתה רואה במקום הזה זירה תראפויטית לעניינו. אחרת, קשה לי להבין כיצד אתה מתעקש "להדביק" לי – בין שאר אפיונים שחלקם נכונים, ר' בהמשך – גם כל מיני דברים שאינם מתיישבים לא עם דברי ולא עם יומרותי. הדוגמה כאן היא מתמטיקה. כפי שאתה חוזר ומזכיר לנו, אתה לומד מתמטיקה ומתוך כך, דומני, אתה חש שזו זירת התגוששות נוחה עבורך. מקובל וסביר. אבל על מה ולמה החלטת שאני מתיימר להכיר מודלים מתמטיים, כמותיים, והסתברותיים ו"מדבר על התיאוריות של איינשטיין וניוטון"? כחדל אישים כמעט גמור במתמטיקה מתקדמת (כלומר, מעבר לשתי נקודות במתמטיקה, הכשרתי המקצועית בתחום) אינני מבין דבר בנושא ואני מקפיד לא להשתמש במונחים מתחום זה. אני יכול לדבר על מאזני חברות או אינפלציה או ביקוש והיצע – אך אלו עניינים הדורשים ידע מתמטי של כיתה ז' בערך – מה הבצע בהצבתי כדילטנט בתחום בו לא התיימרתי להבין, אלא אם כן הדבר מאפשר לך להציג את עצמך כמי שכן מבין? בעיני, זו בעיית בטחון עצמי. כדי לנקות את השולחן בענייני ידע, הריני להצהיר בזאת כי אני מחזיק בידע ברמת לימודי תואר ראשון ושני (לימודים ופרקטיקה) בתחומים הבאים: היסטוריה כללית, הסטוריה יהודית, הסטוריה של המזה"ת, חינוך, כלכלה (רק קצת), ניהול אתרים (ניהול BBS במשך שש שנים נחשב? אם לא, מחק), ספרות, ספרות אנגלית, עיתונאות, עריכה, עיצוב גרפי (התמחיתי בגרוע), פילוסופיה, פילוסופיה של הדתות, ציור, קולנוע, קליגרפיה ועיצוב הכתב העברי, קרימינולוגיה, תולדות האמנות, תסריטאות, תרגום. באלו, אני מבין לפחות דבר מה. בכל השאר, צא מנקודת הנחה שאיני מבין כלום, ייסר אותי בשוטים ועקרבים, ואקבל זאת בהכנעה. אני, מצדי, ארכין ראש ואצחצח מדי בוקר את הפדסטל שעליו ניצב פסלך, אוחז ביד אחת עפרון וביד השנייה מלהטט בנוסחאות מתמטיות. לא אכנס איתך ראש בשום סוגיה הקשורה בחישובים אלגבריים שמעבר למשוואה בשני נעלמים. פיטים? ========== עניין שלישי הוא מה שאתה מכנה "רטוריקה" או אספקת "בידור אינטליגנטי" – כאן אני מודה באשמה ככתבה וכלשונה. אין ספק שרבות מהודעותי מיוסדות על קריאה מהירה וכתיבה מהירה, הנשענים על יכולתי להפיק ידע שטחי בעל מראית-עין מסוגננת. אני עושה זאת בכוונה משתי סיבות. ראשית, לדעתי זה טיבו של המדיום. תגובות בפורום אינטרנטי הפתוח לכל צריכות לטעמי להיות בהירות, מהירות, תיאטרליות ואם אפשר, שנונות. היעד הוא "בידור אינטליגנטי" ותו לא, וכך יש להתייחס אליו. אני לא מקדיש ארבעה ימים נטולי שינה לכתיבת הודעה. גם אתה לא. אני כותב אותה על בסיס הידע העומד לרשותי באותו רגע, לא מקפיד מי-יודע-כמה על מבנה, משליך זיקוקין די-נור רטוריים כאן ושם ואודרוב, כפתור "שלח" נכנס לפעולה. היעד הנוסף היחידי לחלק מהודעותי הוא למידה. לעתים, הידע שלי בנושא מסויים חלקי מאוד או אינטואיטיבי. אני שואל ושומע תשובות ולעתים שולח הודעה המבוססת על תחושת בטן בתקווה שהמערערים על תוכנה יאפשרו לי להבהיר לעצמי באיזו מידה תחושת הבטן שלי מבוססת, לחדד את הבנתי בתחום, ללמוד ולחזק את דעתי או לשנות אותה. אם הדיון תובע זאת, אני הולך ולומד את הנושא באופן מעמיק יותר. אם ידיעותי או יכולת הבנתי אינן מספיקות, אני קורא בכתביהם של מומחים שאני מעריך ומסייג את דברי בהתאם. דיון "משועשע," כדבריך, אינו מצדיק קריאת כל כתבי מארקס או הגל מחדש לצורך כך, במיוחד כשגם כשלמדתי את כתביהם טרחתי לקרוא רק קטעים נבחרים. אפילו אם מדובר בפילוסופים שאני בקי בכתביהם – בנעורי החזקתי מאוד משטירנר, יום ומיל – אחרי חמש עשרה שנים מאז הפעם האחרונה שבה קראתי אותם נותרו אצלי רק שרידי ידע ואינני מחזק אותם בקריאה מלאה של הכתבים מחדש אלא ברפרוף קל בתוכן וקריאה בעיון של עשרים או שלושים עמודים בלבד. זה היקף ההשקעה הסביר בעיני. ========== עניין אחרון: עברית. אגב ההערה "הדקדוקית" שאיזכרת, אני מודה שזה נושא רגיש ולא לגמרי רציונלי אצלי. אני לא מבין תחת בדקדוק ואין לי השכלה רשמית כלשהי בתחום, אבל עם השנים והעיסוק המקצועי פיתחתי עוינות לעברית קלוקלת. שכלית, אני יודע שזה לא לגמרי נשלט ואפשר אפילו לראות בזה תוצר טבעי של כתיבה אינטרנטית, אבל בפועל זה פשוט מחרפן את המוח. במלים פשוטות, ייתכן ומשהו מהבוטות שלי כלפיך הייתה תוצר של רוגזה לא רציונלית על איך שאתה כותב במקום על מה שאתה כותב. לדוגמה, כשאתה חוזר וכותב "אינטלגנטי" במקום "אינטליגנטי" זה מעצבן אותי, במיוחד כשהדברים נארזים תחת ההנחה שאתה אדם אינטליגנטי. כשאתה כותב "מה שאתה רואה כהתנשאות וכיהירות הינה..." אני מתקשה להמשיך ולקרוא מה הינו. כשאתה בוחר להשתמש בביטוי כמו "בטחון מופרז למדי" ומתעקש לתחוב את האות כ' (במשמעות כמו) בכל המקומות הלא נכונים, זה פשוט עולה לי על העצבים. כאמור, זו לא אשמתך אלא חולשה שלי. |
|
||||
|
||||
מותר לשפוך מנה של רשעות קטנה? התפעלתי מאוד מאדם שמצליח להוציא את הדבר הזה: "כדי לנקות את השולחן בענייני ידע, הריני להצהיר בזאת כי אני מחזיק בידע ברמת לימודי תואר ראשון ושני (לימודים ופרקטיקה) בתחומים הבאים: היסטוריה כללית, הסטוריה יהודית, הסטוריה של המזה"ת, חינוך, כלכלה (רק קצת), ניהול אתרים (ניהול BBS במשך שש שנים נחשב? אם לא, מחק), ספרות, ספרות אנגלית, עיתונאות, עריכה, עיצוב גרפי (התמחיתי בגרוע), פילוסופיה, פילוסופיה של הדתות, ציור, קולנוע, קליגרפיה ועיצוב הכתב העברי, קרימינולוגיה, תולדות האמנות, תסריטאות, תרגום." אדם כזה או שיש לו חוש הומור מפותח להפליא, או (וזאת אפשרות שיותר נראית לי) שהוא מתוסבך בצורה מאוד קשה. רק שתהיה לי בריא. עולה במוחי זכרון מעורפל: בתכנית טריוויה כלשהי (אחת מאלו שכנראה עלו המון כסף ולא החזיקו מעמד זמן רב) האנשים נתבקשו להציג את עצמם. משהו בסגנון: "רוני, רואה חשבון מחדרה", "שרית, מורה מבאר שבע", "גדי, סטודנט לפילוסופיה מפתח תקוה" - ואז הגיעו לבחור ששיערו היה ארוך ומאוד מושקע, וצורת הלבוש שלו היתה שונה משל השאר (ככה זכור לי), והוא אמר בערך משהו כזה: "יוסי, סופר, משורר, מחזאי, במאי, שחקן, מוזיקאי, זמר, רקדן, מדריך, הוגה, פילוסוף..." כולם חייכו, וזאת שאחריו אמרה: "מירי, *רק* עורכת דין", ואז צחקו. נדמה לי שאני לא צריכה לציין שהבחור ברוך הכשרונות עף מיד, אחרי השאלה השניה או השלישית. נו טוב, כאן ממליצים על שוק חופשי, ואם נשים את הדגש על העניין ה"חופשי" - כל אחד חופשי להיות כל מה שהוא רוצה - או לפחות להגיד שהוא כל מה שהיה רוצה להיות. |
|
||||
|
||||
אלמנה ויתום יקרים, ממתי אתם צריכים לשאול אם מותרת מנת רשעות? הרי זו לא חסרה לכם אף פעם. לעולם אינכם מחמיצים הזדמנות להשתלח, גם כשחילופי הדברים אישיים ואינם נוגעים לכם. |
|
||||
|
||||
אייל ואלמוני יקרים, הסירו דאגה מליבכם, אני לא אלמנה. תודה לאל, לילדים שלי יש אבא חי וקיים. |
|
||||
|
||||
חילופי דברים אישיים? בניגוד לי, לשניים הנ"ל יש דוא"ל והם מתגוששים תוך פזילה לקהל. |
|
||||
|
||||
אני שמח שהצלחתי לגרום לך לצחוק בשעות קשות אלו. הדברים אכן נשמעים מופרכים, אך אם תאמצי את מוחך קלות ותחשבי על זה, תגלי שישנה דרך מאוד מאוד ברורה ומאוד מאוד פשוטה להגיע למאסטרים בשפע מקצועות בפרק זמן לא ארוך במיוחד... (צריך רק להיות שטחיים ולא להבין הרבה, בדיוק כמו שגיל אמר). אגב, לא נראה לך דפ"רי לחלוטין מצידי שאומר דבר כזה כאשר שמי האמיתי וכתובתי האמיתית ידועים? |
|
||||
|
||||
אימצתי את מוחי קלות, אימצתי אותו גם כבדות אבל המוח הקטן והריק הזה פישל, כתמיד, ולא גיליתי את הדרך. אולי הדרך של אברהם בן שבת? אצלו זה נגמר רע, אבל אתה טיפוס הווינר ולך כנראה לא יקרה מה שקרה לו. אני מבינה שלא תגלה לי באיזו דרך מדובר (תנאי היסוד שתיארת בסוגריים כבר קיימים אצלי, אבל נראה לי שזה לא מספיק). לא נורא, מאז ומעולם העדפתי את הדרך היותר שגרתית, זו שבה עושים רק מאסטר אחד, לכל היותר שניים, אבל אמיתיים - אלה שהולכים עם תעודה רשמית, מאושרת וניתנת לאימות - כזאת שאפשר, בלב שקט, לתלות אותה על קיר חדר האמבטיה. עניין של טעם וגם של, אני מניחה, מרובעות מסויימת בענייני אמת ובלוף. |
|
||||
|
||||
אם הלכתי בדרכו של אברהם בן שבת לא הייתי מחזיק בידע, רק בנייר, כך שזה אינו הפתרון (מה שכן, לפחות עלית על איזור המיקוד). ציון לשבח מיוחד מגיע לך על הדרך שעשית מההשערה הלא בדוקה ("אולי הדרך של אברהם בן שבת?") אל הוודאות הגמורה והגינוי המוסרי כאשת האמת ל"ענייני אמת ובלוף." בצד, ישנם כמה תחומים שציינתי שלמיטב ידיעתי לא ניתן לתלות תעודת גמר שלהם, באמבטיה או מחוצה לה. לימודי תרגום הם עניין חדש (בכל אופן, לא זכור לי שהיו כשהתחלתי לעסוק בנושא) ורוב המתרגמים החשובים מהדור הקודם לא עברו בדרך זו. המצב יכול להיות אפילו יותר חמור בתחום הקליגרפיה והכתב העברי. יש בארץ 15-20 איש שעוסקים בתחום ברצינות (אחד גם חצי-מתפרנס מזה) ולמיטב ידיעתי אף אחד מהם לא למד את הנושא אפילו בהכשרת שוליה (רובם, כמוני בזמנו, נפלו לזה יום אחד באופן די אקראי). תחומים אחרים, כמו עריכה או עיתונאות נלמדים בעיקר בשיטת השולייה (אם בכלל, עריכה בעייתית מאוד במובן זה) ועוד כמה תחומים (קולנוע, ציור) ראוי היה שיילמדו כך. תקראי לי מרובע, אבל אין דרך להבין מה ההבדלים בין לבן צינק וטיטניום או כחול פרוסי ואולטרמארין בלי לערבב אותם, ואי אפשר להבין את תהומות האושר ופסגות היגון שחווה אמן בלי להתמסטל מטרפנטין ולהגעל מפיקסטיב. |
|
||||
|
||||
גם אני חוויתי משהו מהרפתקות הטרפנטין והפיקסטיב. להגיד על אלה - "ידע ברמת תואר ראשון ושני" - זהו נסיון (אומלל) לפזר מסך עשן סביב נסיבות חיים שנתגלגלו באופן שונה מכפי שאדם רצה וקיווה שיתגלגלו. אינני רואה בכך אי-מוסריות אלא תולדה של נסיבות פסיכולוגיות לא משמחות. סליחה אם פגעתי בך, אבל אתה עצמך, בנסיונותיך לשחוק עד דק את בן הפלוגתא 1 שלך - קבעת במו מקלדתך את הסולם ואת הקשת המלודית. אדם החש תסכול מכך שהשכלתו הפורמלית אינה מספקת, לטעמו - אינו חייב לפרוק את תסכוליו על מישהו המצוי בעצם תהליך רכישתה של השכלה כזו. אני מסיימת בזאת ולא אוסיף להטריד אותך. ----- 1 שבמקרה אני נהנית מרבות מתגובותיו, אבל סגנון הורדת הכפפות שלך כלפיו היה מקומם אותי גם אילולא כן. |
|
||||
|
||||
המצחיק הוא שמישהו כבר כתב קודם שמדובר באלמנה והיתום ואני עוד נתתי קרדיט. אין ספק, איילת צוחקת, מדובר בנסיבות פסיכולוגיות מאוד לא משמחות. |
|
||||
|
||||
פיטים. יאללה, נגמר, להתפזר כולם. |
|
||||
|
||||
מה נגמר, מי להתפזר? בדיוק כשהתחיל להיות מעניין? חוץ מזה, אם אתם פיטים אז נדרשת הארכה. |
|
||||
|
||||
אם אתה מעוניין בהארכה, אני יכול להפנות אותך להצעות שאני מקבל באחרונה לתיבת הדואר האלקטרוני שלי. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |