|
מצד אחד, אתה טועה, כי הדמוקרטיה היוונית (יותר נכון, האתונאית) הייתה שונה מאד מן הדמוקרטיה הנוכחית: _כל_ האזרחים נטלו חלק בחקיקה, וממלאי אותם תפקידים יותר דורשניים, כגון שופטים, היו נבחרים ע"י הגרלה כל זמן מה: סימן לבטחון האדיר שהיה לאתונאים ביכולותיהם של אחיהם. ומדוע לא? הם היו פוגשים את אחיהם באגורה יום יום, דנים, מתווכחים, וכולי.
מצד שני, אתה טועה, כי ב"דמוקרטיה" האתונאית היו רק גברים בוגרים בני העיר אזרחים, ואילו הנשים, העבדים, וגם הנערים היו בקסטות שונות של אזרחות סוג ג', ד' וכד'.
בעולם המודרני, לדעתי יש לנו האפשרות לקחת את הצד הראשון, מבלי להזדקק לשני: הטכנולוגיה שלנו מאפשרת לנו לקיים את עצמנו לא רע בשבוע עבודה של עשרים שעות ופחות, שזה ארבע שעות ביום עבודה. כלומר, כו-לם יכולים להיות אזרחים, או, יותר נכון לומר, בני אדם נאורים. מה עומד בפני זה? מי מרוויח משיעבוד רוב העם למשכורת ולאידיאל העבודה הקשה? לא רוב העם, זה בטוח.
|
|