|
||||
|
||||
כבר שפינוזה כינה את הדתות ההיסטוריות בשם הלא מחמיא ''דת ההבל''. דת שאינה רציונלית, גדושה באמונות תפלות, מעודדת התבדלנות ועוינות. |
|
||||
|
||||
וזה שהוד מלכותו של שפינוזה אמר שטות ממדרגות ההבל פיו - זה הופך את דבריו למה-זה אמת לאמיתה. ויש שיאמרו שדווקא בגלל ששפינוזה אמר את זה, אלה הם דברי הבל וקישקושים שאינם רציונליים, גדושים באמונות תפלות, כפי שהן נאמרות מתוך עוינות כלפי הדת. |
|
||||
|
||||
ככל שקוראים יותר אותך, האמירה של שפינוזה נעשית ברורה מאליה. |
|
||||
|
||||
מה ביני לבין דת בכלל? אני מייצג את עצמי ואת דעותי בלבד. |
|
||||
|
||||
דווקא בעניין הזה, כדאי לך להרהר בדבר-מה: טבע האדם הוא להשליך מדמות היחיד על הכלל אליו הוא משתייך. אם ישראלית גונבת כוסות במלון בקפריסין, לכל הישראלים בסביבה יוצא שם רע (במקרה, זה קרה לי). אם חרדים זורקים אבנים על מכוניות, אתה תעדיף שיכתבו "מתפרעים זרקו אבנים על מכוניות" ולא "חרדים זרקו אבנים על מכוניות", נכון? וכל כך למה? כי אתה חש שציון עובדת היותם חרדים עשויה להשחיר את פניו של כל הציבור. החשש מוצדק: ככה נוהגים אנשים. ומכאן יוצא שקריאתך החוזרת ונשנית "אני מייצג את עצמי ואת דעותי בלבד", אין לה משמעות. גנבת הכוסות יכולה לצעוק עד מחר "עשיתי זאת סתם כי זו אני, אין לזה קשר להיותי ישראלית" - זה לא משנה, הנזק התדמיתי נגרם. ועל כן, דע לך: כשאתה מתנהג בגסות ובחוצפה, יורק, בועט ומקלל, משקר במצח נחושה או סתם משפריץ הבלים, משהו מזה ניגר על הציבור ממנו אתה בא. אינך יכול להכריז "איני מייצג אותו", אתה כן מייצג אותו, כמו כל אדם אחר. למזלך יש בין האיילים רבים שמכירים דתיים וחרדים השונים ממך בתכלית, כך שהנזק מוגבל. אך הוא לא בלתי קיים. חשוב על כך. |
|
||||
|
||||
בניגוד ללא מעט דתיים, אני לא מוכן לעשות במכנסיים מול החילוני הדביל שמכה בי עם המבוט החילוני הדפוק שלו. מכים בי - אני מכה בחזרה, מתחצפים אלי - אני מתחצף בחזרה, משפריצים עלי - אני אשפריץ בחזרה, גסי רוח ועזי מצח מנייקים כנגדי - אנייק עליהם בחזרה, בועטים בי - אבעט להם בראש, ישקרו כנגדי במצח נחושה - אחזיר לי במטבע שלהם. אין הנחות בדברים האלה ואסור שיהיו. שופכים עליך זפת על הראש ומצפים שתגיב בתודה. ולא היא, במלחמה כמו במלחמה - מחזירים מלחמה שערה. לא עושים במכנסיים ליד מנאצים יורקי חרה לכל עבר שריח של יהדות נודף ממנו. שים לב, שלכל אורך הדיונים באייל, הראשונים שהתחילו בהשפרצות הזפת כלפי או כלפי אמונותי הלגיטימיות -- הם אלמונים תחת שמות עט סמויים וחסויים. לא אני הייתי הנחשון. אל אני הייתי המכה בפטיש על ראשם. נכון שמצב לא נעים שכזה -- לא בריא ולא מומלץ ואולי אפילו אינו חכם. לא כל מי שמכה בך - עליך להכותו בחזרה. אבל אם זוהי שפת הכלבים - צריך לדבר בה. אין להם שפה אחרת. הם מבינים רק כוח. מגיעה להם מלחמה שערה או התעלמות מוחלטת מקיומם הוירטואלי בכפר האייל, וגם זו גישה שנקטתי בה לא מעט, מתוך סובלנות ולימוד זכות על התינוקות שנשבו בקסמו המר כלענה של האבסורד שבעצם קיומם. |
|
||||
|
||||
הצעתי לך, בעדינות מרבית, *לחשוב* על כך, ומקץ שמונה-עשרה דקים קיבלנו את הנאום הציורי הזה, שאומר הרבה מאוד עליך ומעט מאוד על המתדיינים עימך באייל. אכן שמתי לב שלאורך כל הדיונים באייל, היית אלוף האלופים בגבהות לבב ונמיכות מצח, ואת תרבות הדיון הזו הבאת אתה לכאן, לא שום אלמוני. תגיד, אגב, עוזי ו. הוא אחד מאותם דתיים שעושים במכנסיים מול החילוני הדביל? למה אתה חושב שעליו איש לא ירק - לא נודף ממנו מספיק ריח של יהדות? |
|
||||
|
||||
לך תשאל את עוזי וישנה. השומר אחי אנוכי? |
|
||||
|
||||
יותר לאט. תקשיב: אתה טענת שיש פה אנשים המזדרזים לירוק על כל מה שריח יהדות נודף ממנו. שאלתי, למה *אתה* חושב שרק עליך יורדים פה? אתה לא הדתי היחיד. זאת שאלה אליך, לא אליו. |
|
||||
|
||||
לטעמי, התשובה לכך פשוטה. תערוך סקר על כמה נושאים יהודיים בוחר להגיב עוזי ו. לעומת הנושאים שאני בוחר להגיב עליהם. להערכתי, עוזי לא נכנס לאש חיה, כפי שהוא לא פעם הצהיר באייל שאין בכוונתו להתדיין בנושאי תיאולוגיה. הוא ככל הנראה מעדיף לשוות לשמו הטוב נופך מדעי-חברותי פרופר. וזה לגיטימי בהחלט. ויחי ההבדל. |
|
||||
|
||||
דווקא הגבתי כאן לא מעט בנושאים "יהודיים", אלא ש: א. לא תמיד אני מוצא עניין בדיונים ארוכים בנושאים שממילא אי אפשר להגיע בהם לסיכום משום סוג1. ב. לפעמים אני לא בטוח עד כמה העמדה שלי מייצגת את "העמדה הדתית", ועם כל המאמץ שלי להוכיח שאין כזה דבר, אני מבין שכך בדיוק התגובות שלי (או של דתיים אחרים, רמז) עלולות להתפרש. התוצאה היא שאני מעדיף להמנע מתגובה2, כדי להמנע מיצירת הרושם הלא נכון. בכיוון ההפוך השיטה דווקא לא עובדת3. ג. אין זמן4. 1 דוגמא נגדית: תגובה 100096 ואילך. 2 דוגמא נגדית: תגובה 90700. 3 תגובה 93507, תגובה 115722. 4 דוגמא נגדית: תגובה 254385. |
|
||||
|
||||
2 תודה על ההפניה. קראתי כבר פעם (או יותר מפעם) את תגובה 90700, אבל רק עכשיו שמתי לב (היכון להסמקה :-]) שיש בה פיוט מסויים... 4 איך עושים את זה? |
|
||||
|
||||
תגובה 221550 |
|
||||
|
||||
כמו כל קסם, מדובר בתזמון מדוייק וזריזות ידיים. א. סיימי לכתוב את ההודעה שבה את מעוניינת לשתול הפניה עצמית, המתיני לפני המשלוח. ב. כתבי הודעה נוספת. ג. קחי נשימה עמוקה. ד. שגרי את ההודעה הנוספת, לחצי "אשר", "חזור לדיון", אתרי את ההודעה שלך, קראי את המספר שלה, הוסיפי אחד בלי להתבלבל, העלי את החלון מההודעה הראשונה, שתלי את המספר שהתקבל בין הסוגריים <האלה>, "אשר", שוב "אשר". ה. ולנשוף. |
|
||||
|
||||
עשיתי את א, ב, ויתרתי על ג, כדי לא לבלוע בטעות את המסטיק, דילגתי על ד (זה לא שאין לי זריזות ידיים - יש, אבל בתחומים לגמרי אחרים שלפי מצוותיה של אמא, את שמם - לא אוכל כאן לומר), והגעתי ישר ל - ה. בגללך עף המסטיק. |
|
||||
|
||||
אפשר לפצות על זרירות ידיים בחוסר חיים - בצע את הפעולות שמתאר אביב בסביבות השעה 3:00 בבוקר. |
|
||||
|
||||
ב'. לאחרונה קיימתי שיחה אישית מעניינת עם ד''ר לתקשורת בינלאומית, חובש כיפה סרוגה שחורה גדולה (משמעותי) שעלה לישראל מלונדון לפני מספר שנים. האיש מלמד היום בארץ במוסדות אקדמיה שהצרו את רגליו, לא בשל הישגיו המדעיים הנחשבים לרציניים ברחבי העולם (כפי שהתברר לי ממקורות משלי עליו בחו''ל), אלא ככל הנראה בשל הכיפה שעל ראשו. האיש נאלץ ללמד במכללות ישראליות בעת שלימד בעבר בקיימבריג' הנחשבת. האיש נפגש לאחרונה עם אנשים כמו משה נגבי מ''מעריב'', הידוע כזולל חרדים לתיאבון, והנ''ל לא הבין איך אדם חובש כיפה שחורה מתעניין בכלל בנושא הנידון ביניהם, שלא היה נושא דתי. בקיצור, האיש טען מנקודת מבטו החוצניקית, שירון לונדון מבטא את עמדתו של ירון לונדון ולא את העמדה החילונית. מכאן שלא ברור לו מדוע אני, כקיקיון התקשורת הישראלית, מצפה לשמוע מחיים זיסוביץ' ביטוי לעמדה הדתית במקרים שזו נדרשת לבירורה בדיאלוגים תקשורתיים מסוימים. השבתי לו, שלהערכתי, הוא מונע מגישה אירופאית ואמריקאית בדבר הפלורליזם שקיים בחברה המערבית, כשכל אחד מאנשי התקשורת מבטא עמדה אישית שלו ולא של צאן מרעיו או של מדורת השבט שלו, ואילו בחברה הישראלית -- אין מצב. היא מחולקת לשבטים שבטים, כשלכל אחד מהשבטים צריכה להיות ייצוגיות בכלי התקשורת, עד כי כאשר זו ''מועלת'' בתפקידה -- אנשי השבט מתקוממים כנגדה עד כדי נידויה. ע''ע ליבוביץ' בחברה הדתית, שטייניץ בחברה השמאלנית, יהודה משי זהב בחברה החרדית, יונתן באשי בחברה הדתית-לאומית וכיו''ב. |
|
||||
|
||||
1. א. העובדה שאדם לימד בקיימברידג' אינה מלמדת הרבה (רבים מקבלים משרות הוראה זמניות באוניברסיטאות שונות, כחלק מתהליך ההכשרה שבמהלך או אחרי הדוקטורט. האם היתה לו קביעות באותו מקום?). ב. האוניברסיטאות בארץ (כמו בכל מקום אחר) ממקדות את תחומי העניין שלהן. הטכניון לא יעסיק מרצה חשוב ומפורסם לפילוסופיה (משום שאין בו מחלקה לפילוסופיה), ובקנה מידה קטן יותר התופעה יכולה לחזור גם במחלקות לתקשורת (אולי האדם שאתה מזכיר נחשב למומחה בתת-תחום שאין בו עניין בארץ?) ג. תהליכי הקבלה למשרה אקדמית בארץ הם מורכבים, ובכל מקרה כזה מעורבים הרבה מאד אנשים. לטעון לקונספירציה נגד אנשים מסוג מסויים - זו טענה חמורה מאד כשאינה מלווה בהוכחות טובות. ד. כמה חברי סגל דתיים יש במחלקות לתקשורת בארץ? (זו לא תהיה ראיה לאף כיוון, אבל זו בכל-זאת שאלה מעניינת). 2. אני לא בטוח באיזו מידה החלוקה הזו לשבטים מוצלחת, אבל יש להודות שמדי פעם, כשאדם חורג מן הקונצנזוס המקובל ב"שבט" שלו, יש התקוממות שכאילו נובעת מתחושת ה"בגידה" של השבט. בכל אופן, בעיני זה לא סממן מוצלח במיוחד של החברה הישראלית. כדאי שאנשים יפנימו את העובדה שהשונות הפנימית בתוך השבטים גדולה לפעמים מזו שבין השבטים. |
|
||||
|
||||
1. א'. האם 11 שנים של הוראה ומחקר בקיימברידג', מספיקות בשביל להיחשב למשרה קבועה? ב' ו-ג'. ברור שלא צפיתי מהטכניון להעסיק מרצה לתחום שאין לו פקולטה בחיקו. המדובר הוא במוסד ישראלי אקדמי מסוים שמיודענו עמד בכל הקריטריונים הנדרשים מבחינה מקצועית ועניינית (כלומר גילוי עניין בתחום התמחותו לתקשורת בינלאומית), ולטענתו כדרך אגב לדבריי הודה בפני שככל הנראה הכיפה על ראשו השפיעה על קובעי המדיניות במוסד לשלול את מינויו. שוב, הוא מתקשה לקבל את גירסתי בסיפור, כפי שפירטתי ובכל זאת, הביא ראיה לטענתי הנגדית לו, מעצמו-בשרו. ד'. וכי למה שזו לא תהיה ראיה לאף כיוון? וכמה אנשי תקשורת דתיים וחרדים יש בכלי התקשורת הרשמיים והמרכזיים בישראל יחסית לאחוזם הכללי באוכלוסייה הישראלית? - גם זו אינה ראיה לאף כיוון? נו, באמת. 2. ברור שלרוב חלוקת השבטיות בחברה הישראלית איננה הסממן המוצלח במיוחד שלה. באתי רק להצביע על המצב הקיים ולאפיין אותו. את המסקנות מהמצב שכל אחד יסיק בעצמו. |
|
||||
|
||||
1. א',ב',ג'. למען האמת, הרקע של המועמד לא תמיד רלוונטי. לפעמים הגורם החשוב ביותר בתהליך הוא מספר התקנים הפנויים במחלקה (שהוא רוב הזמן 0 ולפעמים 1). קח בחשבון שבמחלקות לתקשורת מספר התקנים מלכתחילה אינו גדול במיוחד. מצד שני, אני חוזר בי ומשנה את ההמלצה לגבי החששות שלך מ"מכור ומיד" ל"החזק עם נטיה למכור". כפי שציינתי קודם, הרבה אנשים מעורבים בתהליך, אבל עד כמה שאני מבין, קל יותר לחסום מינוי מאשר לקדם אותו. מספיק אדם לא ישר אחד כדי להביא לתוצאות לא הוגנות, ואת זה קשה לשלול באופן נחרץ. ד'. גם מספר השדרים הדתיים בכלי התקשורת אינו ראיה. (תרגיל: לנסח את אותה הסתייגות בלי "נו, באמת"). על הסיבה כתבתי בתגובה 254102. העובדה שאין מרצים כחולים בסגל החוג לענתיקולוגיה יכולה לנבוע מן הסיבות הבאות: A. יש אפליה מאורגנת נגד כחולים בתהליך הקבלה. B. יש הטיה לא מאורגנת נגד כחולים בתהליך הקבלה (הכתומים לא אוהבים אותם). C. רוב החברים החדשים בחוג נבחרים בשיטת חבר-מביא-חבר, ולירוקים והסגולים אין כמעט חברים כחולים. D. כחולים לא מתעניינים בענתיקולוגיה, ולכן אינם מגישים מועמדות לחוג. E. כחולים מאד מעוניינים בענתיקולוגיה, אבל בתיכונים שרובם הולכים אליהם לא לומדים מספיק לטינית (ידוע שמענתיקולוג נדרשת לטינית ברמת שפת-אם). F. כחולים פשוט לא טובים בענתיקולוגיה (מסיבות תורשתיות למשל). אגב, דווקא בנושא אנשי תקשורת בכלי התקשורת הממלכתיים (ערוץ 1, רשתות קול ישראל, גל"צ) - בהנחה שאחוז הדתיים בהם נמוך - אפשר לטעון שלא קיימת אפליה (מסוגים A,B,C) ובכל זאת מנגנון הסינון כשל. נניח שאנחנו מצפים מכלי התקשורת האלה לייצג את הציבור. במקרה כזה, אם אין מספיק מועמדים דרוזים, מוטלת על מנגון הקבלה (המורחב) חובה לייצר מועמדים כאלה (אם הוא נכשל בזה, לא מוטלת עליו לדעתי החובה לקבל מועמדים חלשים בשם השוויון). (אני לא חושב שמחלקה לתקשורת, או ות"ת לצורך העניין, אמורה לשאוף לייצוג שוויוני של הציבור לשם-שוויון. היא כן אמורה לשאוף לייצוג נרחב של גישות מקצועיות, אבל זה סיפור אחר). 2. למרות שזה היה הנושא המרכזי, תשובה קצרה: אנחנו עוסקים ברצוי ולא במצוי. |
|
||||
|
||||
1ב (נדמה לי) - למיטב ידיעתי גם בפקולטות יש תחומי התמחות מסוימים (אני יכול לנקוב בכמה בפקולטה למדעי המחשב בטכניון, אבל לא נראה לי שהדוגמה הספציפית רלוונטית). יתכן שיגיע מישהו שתחום ההתמחות שלו לא נופל באחד מהתחומים הללו, וגם זו תהיה סיבה שלא לקבלו? |
|
||||
|
||||
אני מניח שכן (זה מה שכתבתי בסעיף המקביל בתגובה 254470). המחלקה יכולה לקבוע לעצמה ש"אין לנו אף אחד בספרות אינדיאנית בת זמננו, ובמצב התקנים של היום אנחנו לא יכולים לפתוח תחום חדש", או להיפך - "יש לנו כבר ארבעה בספרות אינדיאנית, מוכרחים להביא מישהו שיוכל ללמד את הקורס בזימבבואית מדוברת". |
|
||||
|
||||
אתה מזכיר לי את ההלצה על ההוא שניסה להתקבל לעבודה כקריין ברדיו, ולאחר שנדחה אמר ''ז..ז..זה רק בג....ג...ג..לל שששששאנ..י לא מממ..פפפפ...אי...ניק''. (בבקשה לא לבקש הסבר, הוא לא יגיע. בגלל שאתה דוס). |
|
||||
|
||||
וזה בדיוק מה שמוריד את קרנך בקרב הקוראים הרציניים, לדעתי לפחות. וחבל. לו רק ידעת להתעלות ולהתעלם. |
|
||||
|
||||
אמת, כמה חבל. לו רק ידעתי להתעלות ולהתעלם. אשתדל מכאן ולהבא לא להתייחס ולא להגיב. הרי כל קיומם יונקת מעצם היחס שהם מניבים מנגד. הם חיים מזה. מגיע להם המתת חסד. |
|
||||
|
||||
תשאיר את הדיון הזה נקי ''מהשפרצות הזפת'', ''מיריקות החרה'', ''מגסות הרוח'', ''מעזות המצח'', ''מהבעיטות'', ''מהשקרים במצח נחושה'', ומכל שאר האגרסביות הוולגרית ''המרה כלענה'' ''והדבילית'' שלך. אני לא אטרח להוסיף ''תודה, בבקשה'', ואתה גם לא צריך לענות ''בשפת הכלבים'' ''הכוחנית'' שלך. |
|
||||
|
||||
את עמדתך האישית, כאחד שידוע באייל כבר-פלוגתא קבוע שלי, אתה רשאי לא לבטא בשם המערכת. בפרט לאור הנימוק שבהמשך: כפי שכבר הסברתי את עצמי, אני *מחזיר* מלחמה שערה, בין השאר גם כלפי *הסופות* שאתה מעורר כאן, כלשונו של אחד מעורכי האייל לא מזמן כלפיך תגובה 252610 אני נוהג להחזיר באותה המטבע שבה מכים באמונתי עתיקת היומין. אני לא מביא מהבית את הסגנון הקלוקל הזה של אלמונים וידועים כמוך שמזמינים אותי להיכנס איתם ל"תחרות של משחקי חטיפת חרות", כלשונך באחת התגובות אלי שנמחקה (מישהו עוד זוכר?). אני רק יורד, משום מה, לתת-רמת-הגן, שהיא, בין השאר, גם שלך. נותר לי רק לקוות שכבר שמת לב שאני לא מגיב לגחמות שלך בכל מה שנוגע ליהדות. למדתי להתעלות ולא לגרום לאנשים שחושבים ומתנהגים כמוך להתדלק על מנת להמשיך לחיות בטעות טראגית-קומית מתגובות שמתייחסות לגחמות השטותיות שלהם. |
|
||||
|
||||
היי! או מחיקה (אתה יכול להמליץ, במייל) או הגבה בסגול. הבאת המאמר לא מעניקה לך זכות מיוחדת לנווט את הדיון. בכתום תגיב אם ישאלו על התרגום, רב-"י. |
|
||||
|
||||
שםינוזה אי רציונלי? שפינוזה היה רציונליסט. הוא שלל את הדתות ההיסטוריות משום שלטענתו הן אינן רציונליות, גדושות באמונות תפלות, משלים. לטענתו של שפינוזה לטבע אין תכלית. הוא שלל את קיומו של אל טרנסצנדנטלי. הדתות ההסטוריות זורעות הרס, כופות סגירות מחשבתית, גזענות וכיו"ב. שפינוזה טען שהאל הוא הטבע (בזה הוא חזר במובן מה לפאגניות). אנו, בנו האדם, לשיטתו, חלק מן האל. היקום וכל אשר בו מהווה את האל, שפינוזה לא האמין בטרנסצנדנטליות. ליהדות בזמנו הוא קרא "מלכות בתוך מלכות", וטען שהיא נשמרת במשך דורות, על אף הקשיים הניצבים בדרכה, בזכות המצוות והמנהגים. הדתות, לשיטתו, הן תולדה של פחד קדמון, ויש להרסן משום שהן הרסניות ומפלגות. תשובתו של שפינוזה, הרעיון שהחליף עבורו את הגאולה הדתית, הוא אופן החשיבה הרציונלי, דרכו האמין שניתן להגיע למעין הבנה כוללת של האל-טבע. כל זה ממש על רגל אחת. אגב, ברוך שפינוזה היה יהודי בן לאנוסים שחיו בהולנד. הקהילה אליה השתייך הוקיעה אותו מפני שכפר ביהדות. שפינוזה הוא למעשה היהודי החילוני הראשון, אך הוא חילוני מיוחד, כזה המאמין בגאולת הנפש, אך בניגוד לדתות ההסטוריות, הטוענות שישנו עולם הבא ונצח, טען שפינוזה שהגאולה נעשת בעולם הזה שאין שני לו ואין דבר חוץ ממנו. |
|
||||
|
||||
תגובה 230313 |
|
||||
|
||||
תגובה 193826 |
|
||||
|
||||
ובמיוחד המשפט האחרון ב תגובה 193845 |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |