|
||||
|
||||
(תודה לאלמוני על הלינק למעלה) אדוורד הונדרט כותב בספרים שלו על העקרון האנטרופי, בעיקר בספר "מה אפשר ללמוד מטעויות אופטיות". בצורה פשוטה הוא כותב שעקרון נובע מהרעיון שעצם העובדה הבסיסית ש'אנחנו כאן', מחייבת את קיומה של מיגבלה האומרת שחוקי הפיזיקה ותכונות היקום הן כאלה שרק צורת חיים מבוססת פחמן יכולה לתפוס או לנסח אותן. לעקרון האנטרופי יש ניסוח חזק וניסוח חלש. הניסוח החלש מתייחס רק ליקום בו אנו קיימים וטוען שטבע היקום הזה חייב להיות תואם להתפתחות חיים על כדור הארץ. הניסוח החזק, והנתון במחלוקת יותר עמוקה, מתייחס לאפשרויות של יקומים שונים בזמנים שונים כשהמסקנה הנובעת היא שרק בתנאים מסוימים בזמן מסוים יכלו להיווצר חיים. דוגמא לעקרון האנטרופי מהווה השאלה אם היקום מתרחב או מתכווץ. הע"א חולק על הדעה שאין יחס בין מחשבותינו על השאלה הזו לבין התשובה והמצאים האמפיריים שכביכול אינם אלא דבר שהמדע יכול לגלות אפוסטריורי. בקיצור הוא טוען שרק בזמן של התרחבות היקום יכולות להיווצר צורות מורכבות (RNA ו DNA) שיובילו לאורגניזמים המסוגלים בכלל לשאול את השאלה אם היקום מתרחב או מתכווץ. אם זה נכון, אז התשובה ההכרחית לשאלה חייבת להיות חיובית משום שחיים המסוגלים לשאול אותה יכולים להיווצר רק בזמן ההתרחבות (ואני חוזר על עצמי בכוונה). |
|
||||
|
||||
תודה על התשובה. לי דווקא נראה שבואסמה כתב כאן עקיצה (מאוד) שנונה. |
|
||||
|
||||
טוב, עקיצות זה לא הכל. חשבתי שתגיד משהו על הכשל. |
|
||||
|
||||
הייתי שמח אם דוקא הדיון על העקרון האנטרופי וה-truism היה מתפתח כאן שכן לטעמי מדובר בטיעון המתבסס על טיעונים מדעיים מובהקים ולא הקשקוש הרגיל המערפל בכוונה את הגבול בין "אני מאמין" ל"אני יודע". תרומתי לנושא: ישנו הטיעון של קבוע המבנה העדין - קבוע פיזיקלי מרכזי שלא ידוע מדוע ערכו הוא מה שהוא. הטענה היא שהערך נמצא בתוך טווח מצומצם מאוד שרק בתוכו יכול להתקיים יקום "ביולוגי". מלבד הצבעה על המעגליות הצפונה בתוך הטיעון הנ"ל כדאי גם להזכיר כי ההשקפה הפיזיקלית המקובלת כיום רואה דוקא בעובדה שהפיזיקה לא יודעת להסביר את ערכו של הקבוע, הוכחה לקיומה של פיזיקה חדשה וכוללנית יותר שתכלול גם הסבר של ערכיהם של קבוע זה וקבועים בסיסיים אחרים. |
|
||||
|
||||
זה אכן נושא מעניין. העקרון האנטרופי למשל משמש את הונדרט כדי להראות שמוסר הוא אכן דבר מה יחסי, אלא שהוא יחסי לביולוגיה ולהתפתחות שלנו. ומכאן הוא מגיע לנקודה שבעצם המוסר שהוא יחסי לביולוגיה (בין השאר) הופך עם הזמנים להיות קבוע, או מתקבע. |
|
||||
|
||||
אנא. |
|
||||
|
||||
אנא כורדי. |
|
||||
|
||||
ואנא קרנינה. |
|
||||
|
||||
זה אנה קרנינה. אני חושבת שרב''י לעל''א רמז לילקוט הכזבים. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |