|
||||
|
||||
את חוסר-הדיוק הזה (שלא לומר, אהמ, חוסר דיוק משווע) צריך לקעקע כשהוא עוד קטן. גם אם נניח שבתי המגורים של 95% מהפלסטינים היו בשטחי A, הרי שהם עדיין נאלצו לפגוש את הקלגסים הציונים (ז'תומרת את חיילינו האמיצים) במחסומים לא מעטים. מחסום כזה חיכה להם בכל פעם שנכנסו לשטח C, שבו שוכנת איזו התנחלות שלווה על גגותיה האדומים, בדרכם משטח A אחד למשנהו. עוד מחסום חיכה להם בדרך חזרה לשטח A. ומאחר שהעצמות האלה היו תקועות להם בגרון מכל פינה, ומפת שטחי A נראית כמו גבינה שווייצרית (בניגוד לדימוי שהיה לי לפחות בראש, של שטח A גדול המוקף בטבעות של B ו-C), החיכוך של רבים מהם עם צה"ל לא ממש התמעט בעקבות אוסלו. כאשר מישהו שגר 15 ק"מ מרמאללה צריך לעבור שלושה מחסומים בכל כיוון כשהוא נוסע לקניות בעיר, קשה לומר שהוא נמצא "מחוץ לשליטת צה"ל". |
|
||||
|
||||
ותשובת הימין הסטנדרטית, כפי שאני מכיר אותה מהאייל: המחסומים התחילו אחרי התגברות הטרור, ולא להפך. |
|
||||
|
||||
תשובת הימין הסטנדרטית, היא במקרה הטוב לא מדוייקת. ייתכן שהמחסומים הוגברו (והוקשחו) אחרי התגברות הטרור, אבל כמי שאייש מחסומים עוד בשנות השבעים של המאה הקודמת, אני יכול להעיד שהמחסומים היו קיימים כבר בתקופה שבה הטרור היה מטרד ותו לא, וחלקו של הטרור שמקורו בשטחים היה זניח עד בלתי קיים. |
|
||||
|
||||
השאלה (וזו אכן שאלה, אין לי מושג) האם אלו היו מחסומים ממררי חיים לכלל האוכלוסיה, כמו היום על-פי הפרסומים, או שמא יותר כמו מחסומי ביקורת של משטרת התנועה. ועוד שאלה, מה היה המצב בין תחילת מימוש אוסלו להתגברות הטרור; שנות השבעים, לצערי, לא מאוד רלוונטיות לענייננו. |
|
||||
|
||||
התשובה היא כמובן אי שם בין לבין. ברור שהמחסומים הוגברו (והוקשחו) אחרי התגברות הטרור, והיום אינם זהים לאלו שהיו לפני שלושים, או אפילו עשר שנים. מצד שני, תחשוב על מחסומי ביקורת של משטרת התנועה. תאר לעצמך שכל בוקר, בדרכך לעבודה, אתה אמור לחלוף על פני אחד או שניים כאלו. אין בעיה, זה מה שקורה אצלי היום. אבל בוא, ותכניס כאן שנוי קטן: המחסום לא בודק (אקראית או לפי סימנים מחשידים) רק מדגם מצומצם, והשאר נוסעים חפשי (כפי שנהוג במחסומי משטרת התנועה), אלא המחסום בודק מדגם רחב ביותר, ואת אלו שהוא משחרר מבדיקה, הוא עושה זאת רק באישור מפורש (כלומר, ברירת המחדל היא "עצור", ולא "סע") לאחר שסרק במבט את הנהג והיושבים ברכב. (וכל זה בלי להתיחס למהות הבדיקה: לא רק הצגת רשיונות מצד הנוהג ברכב, אלא הזדהות של כ"א מהנוסעים, הורדת הנוסעים מהרכב וזיהוי איש איש את מטענו וגם חיפוש במטען). |
|
||||
|
||||
זה נשמע די ממרר חיים. שאר השאלות שלי שאתה אולי יכול לענות עליהן: האם מחסומים כאלו היו דבר קבוע, והיו נפוצים. והשאלה מקודם שאולי אתה יכול לענות עליה, אבל לא מנסיונך האישי: מה היה המצב בחצי השני של שנות התשעים. |
|
||||
|
||||
לטענת הפלסטינים שהביאו לידיעתי את המצב הזה, בערך חצי שנה לפני פרוץ האינתיפאדה, המחסומים האלה רק התרבו אחרי אוסלו, בגלל החלוקה לשטחי A, B ו-C. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |