|
||||
|
||||
תרד כבר מהשחצנות האשכנזית שלך! יה' גזען כחול עיניים! אם לא ידעת, הרמב"ם היה גאון ספרדי, שספרו הפילוסופי "מורה נבוכים" תורגם לעשרות שפות בעולם, שלא לדבר על כתביו הרפואיים ולהבדיל, התורניים. בתקופה מסוימת, יהודי ספרד הובילו במדע של זמנם. כמו שכבר כתבתי כאן בעבר, בספרד ידע עמנו מידה ניכרת של חופש ואושר במשך תקופה בולטת בהיסטוריה. בארץ זו הגיעו היהודים למעמד בולט בפילוסופיה ובמדע, וגדולי הספרדים כיום מודים בצורה גלויה בחוב שחייבות ספרד המוסלמית והנוצרית כאחת ליהודים. הבולטוּת היהודית איננה ייחודית רק לעת האחרונה; בולטות זו התקיימה עוד בתקופת ימי-הביניים, כפי שעולה מחמשת כרכיו המונומנטאליים של ג'ורג' סארטון, "מבוא להיסטוריה של המדע", בהם הוא מתאר את התפתחות המדע. מתברר ש-41 אחוז מהמדענים בספרד שלפני הגירוש היו יהודים, כאשר חלקם היחסי באוכלוסייה לא היה אלא 2.7 אחוז בלבד. במאה ה-14 היוו היהודים אחוז אחד מכלל האוכלוסייה, ואילו מבין המדענים העולמיים היה משקלם 17.6 אחוז. האשכנזים לא המציאו אף גלגל! ואני אומר את כל זה כאשכנזי מבטן ומלידה. |
|
||||
|
||||
תודה על הצעקות, הייתי צריך את התזכורת. לפני שאתה מתנפל, תקשיב: יהדות אשכנז היא מושא ותיק, מכובד ומוכר למחקר גנטי, בשל היותה יחסית סגורה לנישואי תערובת ויחסית מסודרת מבחינת רישום אילנות יוחסין. לא מעט מחקרים נעשו עליה, ולכן מתועדות יחסית הרבה מחלות תורשתיות האופייניות לקבוצה זו. טאי-זקס שהוזכרה קודם היא דוגמה טובה1. זו הסיבה שהזכרתי אוכלוסיה זו. בסדר? אבל התעקשת להביא נתונים סטטיסטיים, אז אני תוהה: אתה סבור שיש מה ללמוד ממספרים המרשים של יהודים בקרב מדענים ואמנים בעלי שם עולמי, נכון? אתה מודע לכך שיש מספר מרשים של יהודים אשכנזים בתוך אוכלוסייה זו? מדוע מהראשון אתה מסיק מסקנות מרחיקות לכת2, ומהשני לא? 1 ראה כאן, למשל: המשפט "רוב המחלות הגנטיות הקשות השכיחות אצל יהודים מאופיינות דווקא אצל יהודים אשכנזיים" יכול להטעות; חשוב להבין שמוכרות יותר מחלות תורשתיות "אשכנזיות" מפני שבמיוחד אצלם חקרו כאלה. אנמיה חרמשית היא דוגמה נגדית: מחלה של כושים2. 2 ההסבר לגבי קיום מחלה זו דווקא אצלם ייחשב בעיניך, אורי, כאגדות-סבתא. 3 הבדלים מטפיזיים, אור לגויים, עם לבדד ישכון, וכו'. |
|
||||
|
||||
למעשה, הסיבה לכך ש''רוב המחלות הגנטיות הקשות השכיחות אצל יהודים מאופיינות דווקא אצל יהודים אשכנזיים'' היא ''היותה יחסית סגורה לנישואי תערובת'', לפחות על פי היועץ הגנטי שאליו הופנתי ע''י קופת חולים כשעלה לראשונה הרעיון של לעשות ילד עם אשכנזי המחמד שלי. ואין לגזור מכאן שאני לצידו של א.פ. בכל נושא שהוא. |
|
||||
|
||||
ככל הידוע לי, זה לא נכון, או לפחות לא מדוייק. נכון הוא שנישואים בקהילה סגורה ייטו להחריף אפקטים תורשתיים (ונישואי בני-דודים הם דוגמה קיצונית), אבל אינני סבור שידוע שיש יותר מחלות תורשתיות אצל יהודים אשכנזים מאשר אצל יהודים אחרים. יהודי תימן, עירק או מרוקו נטו *יותר* מהאשכנזים להתחתן מחוץ לקהילה? אולי. נראה לי סביר יותר שאלו פשוט קהילות פחות נגישות למחקר. |
|
||||
|
||||
גם אצל יהודי תימן, עירק או מרוקו יש מחלות גנטיות ספציפיות (ומאובחנות), אלא שהן אופייניות לכל ארץ מוצא בנפרד. קבוצת הבעיות הגנטיות אצל יהודים אשכנזים היא גדולה מאחר ולמרבה התמיהה (1) היא משותפת לאשכנזים בכלל, ללא תלות ישירה בארץ מוצא מסויימת. אני הפסקתי להתעניין בנושא כשנאמר לי שהעדה שלי והעדה שלו לא נושאות שום הצלבות. העניין שלי בנושא, בעוונותינו, לא היה תאורטי. (1) התמיהה שלי, אני מניחה שחוקרים בתחום יודעים את הסיבה. |
|
||||
|
||||
עכשיו בכלל לא הבנתי את טענתו של היועץ. ליהודים אשכנזים יש יותר מחלות תורשתיות כי אין מחלות נפרדות לצרפתים ולגרמנים? כאילו מה, לקחו את המחלות של כולם ויצא יותר? זה עובד הפוך: אם האשכנזים מרבים להתחתן מעבר לגבולות מדיניים, צריכות להיות להם *פחות* מחלות תורשתיות עפ"י ההגיון של קהילה סגורה. אם הם לא מרבים להתחתן כך, כלומר יש באמת קהילות מקומיות סגורות, אינני סבור שהם יחלקו אותם פגמים גנטיים, ואם כן הסגירות הקהילתית לא יכולה להיות ה*הסבר* לזה, אלא להיפך - נימוק סותר שיש להתגבר עליו. מצטער אם סיבכתי. |
|
||||
|
||||
וואלה, באמת שאני לא יודעת. צריך לשאול מומחה. אני רק יודעת שבמקרה שלי היועץ שאל אותי על מוצא עדתי ספציפי (ספרדי-בלקני לא היה מספיק) בעוד שבמקרה של זוגי הוא שאל רק מידע כללי. |
|
||||
|
||||
אני מניח שהסיבה היא, באמת, שיהדות אשכנז היא "גוף גנטי" אחד (לפחות במצב הידע הנוכחי) בשל ריבוי נישואין בתוך הקהילה הזו מעבר לגבולות מדיניים. אם כבר נכנסנו לנושא, לפחות נספק קצת פריטי טריוויה לרענון הדיון המטפיזי-עגמומי הזה. פרט ליהודי אשכנז, יש עוד קהילות הנחשבות למכרה-זהב מבחינת מחקרים גנטיים ורפואיים. אולי הדוגמה הכי בולטת היא האיסלנדים: מסתבר ש(כמעט) כל האיסלנדים הם צאצאים של מספר זעיר של משפחות שיישבו את האי לפני למעלה מאלף שנה, ולא רק שהם סגורים, הם גם מנהלים רישום יוחסין מדוקדק, ולא רק זה, הם גם מחשיבים את המרשם הזה ואת המידע הגנטי של התושבים כנכס לאומי. רק לחברה אחת, deCode Genetics, מותר להשתמש במידע הזה, והיא נחשבת לחברה די מוצלחת. חברת IDGene הישראלית ניסתה לעשות דבר דומה תוך שימוש במידע על יהודים אשכנזים. היא נחלה הצלחה מסקרנת באיתור גן הקשור לסכיזופרניה, אך לאחר מכן נתקלה בקשיים שונים, וככל הידוע לי כבר אינה פעילה. |
|
||||
|
||||
אולי שורש המחלוקת שלך עם היועץ כרוכה בדו-משמעות של ''יותר מחלות''. נראה לי סביר שככל שהקבוצה הסגורה תחת נישואין גדולה יותר, מספר המחלות (שיתן לומר שהם מאפיינות את הקבוצה) גדול יותר, אבל מספר החולים בהן קטן יותר. |
|
||||
|
||||
בהחלט ייתכן. |
|
||||
|
||||
יתר על כן: האם יש מה ללמוד מכך שבין המספר המרשים של יהודים בקרב מדענים ואמנים בעלי פרס נובל, אין בנמצא (למיטב ידיעתי) אף אחד חובש כיפה? האם יהודים שומרי מצוות נושאים בחובם נחיתות אינטלקטואלית גנטית? (כדי שאף אחד לא יעלב לחינם, ברור שאלה הקשי הבל). |
|
||||
|
||||
טל"ח. חשבתי יותר בכיוון המדעי. אגב את אותו טריק אפשר לעשות עם ישראלי במקום דתי. (כן, שמעתי על הכלכלן הישראלי ששמו פרח מזכרוני, בהנחה שכלכלה היא מדע). נדמה לי שכל הסטטיסטיקה הנובלית בנויה על מדגם לא מספיק גדול. אולי יש ליהודים גן כלשהו אשר בקונפיגורציה כלשהי הופך מספר זעיר מביניהם לחתני נובל ובקונפיגורציה נפוצה יותר הופך את רובם לאדיוטים גמורים? |
|
||||
|
||||
כך או כך, הם שונים ומיוחדים מעמים אחרים. חשוב צעד אחד קדימה. כשבבית הסוהר השוויצרי מקימים מחלקה מיוחדת לישראלים שסרחו שם - על מנת שלא יקלקלו את הגויים - זה אומר משהו עלינו. מה? מה, זה אומר? זה אומר שכשאנחנו עולים - אנחנו מובילים בראש הרשימות (נובל וכיו"ב) וכשאנחנו יורדים למטה - אנחנו טסים למקומות הכי ירודים שיש מבחינה מוסרית. לפני כאלפיים שנה חכמינו ז"ל כבר הבחינו בעובדה ההיסטורית הזאת. |
|
||||
|
||||
מוסכם עלי שיש הבדלים בין יהודים לאחרים. אני חושב שיש הבדלים גם בין יהודים ספרדים ואשכנזים ואני מאמין שיש גם הבדלים בין יהודי פולין ליהודי רומניה. השאלה היא על מה אנחנו מתמקדים. האם אנו מדגישים כל הבדל ומפתחים אותו לתורה פילוסופית או אאוגנית שלמה או שאנו מדגישים את המשותף והקירבה? נראה שאתה נוהג פעם לפי גישה אחת ופעם לפי השניה, לפי המטרה האידיאולוגית המנחה אותך. לי אישית, כמי שאינו מתמצא בביולוגיה, העובדה שכל בני המין האנושי יכולים להוליד ילדים משותפים, היא הוכחה מספיקה לכך שכל בני האדם דומים מספיק. |
|
||||
|
||||
על שנינו מוסכם שיש הבדלים בין יהודים לגויים ושיש גם הבדלים בקרב היהודים בינם לבין עצמם, בשל פגעי הגלות החל הזה. עם זאת, מקובל עלי שיש לאחד את כל יהודי תבל לעם אחד חזק ומגובש. ולא מקובלת עלי השקפת הנצרות בדבר האוניברסליות. היופי שבמין האנושי בא לידי ביטוי ברב-גוניות ובריבוי-פנים. |
|
||||
|
||||
אני מודע מזמן לכל האינפורמציה שכתבת בנידון. טענתי היחידה היא שיש יהודים חכמים ממוצא אשכנזי וממוצא ספרדי גם יחד. ושניהם מייצגים נאמנה את עם ישראל. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |