|
||||
|
||||
הסוציאליזם איננו תת סוג של statism יותר מאשר ששלטון תורני הוא תת סוג של statism (שניהם יכולים לבוא יד ביד עם statism ושניהם יכולים להיות מנוגדים לו, תלוי בזרם ובישום הספציפי). ישנם זרמים בסוציאליזם (אנרכו-סוציאליזם, למשל) הרואים בקיומה של המדינה רוע לא הכרחי. |
|
||||
|
||||
1) אשמח לשמוע על האנרכו-סוציאליזים, איני יודע על כך דבר. זה נשמע לי צירוף בלתי אפשרי שכן עד כמה שידוע לי סוציאליזים כולל כפייה על ידי המדינה. אולי התכוונת לדברים כאלו של באקונין: אני צריך לקרוא עוד אבל זה לא נראה לי יותר ממשחק מסכות. 2) שלטון תורני הוא שלטון הפועל על פי תורה. ככזה הוא לא יכול להיות שייך ל statism. לעומת זאת, ייתכנו אנשים דתיים אשר יראו את המדינה כקרדום לקדם את אמונתם הדתית (שהם חושבים שהיא התורה) ואז הם יפעלו בניגוד לתורה כדי לקדם (כפי שהם חושבים) את קיום התורה. מבחינת התורה זוהי כמובן תועבה. אדם אשר גונב סוכה ויושב בה לא רק שהוא גנב הוא גם לא יצא ידי חובתו במצוות סוכה. אדם אשר פועל למען חינוך ממלכתי (כדי להרביץ תורה כמובן), לא רק שהוא עובר עבירה חמורה מאוד (ההיקף של העבירה גדול שכן הוא מקיף מדינה שלמה) הוא גם לא יצליח לחנך לשום דבר וההוכחה נראית ברבים מבתי הספר במדינה. אותו דבר חל על אדם אשר חושב למנוע אכילת חזיר או סמים על ידי רחרוח בבתים פרטיים של אנשים. לא רק שאין לו רשות להכנס לבתים של אנשים (ובכך הוא עובר עבירה) ספק אם הוא יצליח למנוע אדם אחד מלאכול את התועבות הללו. |
|
||||
|
||||
שלטון תורני הוא שלטון הפועל על פי תורה ככזה הוא נחשב ל satanism |
|
||||
|
||||
1) כשתבוא עלי המוזה (והכוח), אולי אוסיף כמה מילים. בינתיים, קל למצוא חומר על זרמים שונים של סוציליזם(לאו דווקא אנרכו-סוציאליזם), שלא מחייבים statism יותר מכל שיטת שלטון אחרת (גם קפיטליזם ושוק "חופשי"1 יכולים לבוא יד ביד עם statism, ראה ערך סינגפור). 2) אני אקבל שזו האידיאולוגיה בה אתה תומך (שלטון תורני ליברלי שמתרחק מכל צורה של statism כמו שמתרחקים מאש2). על אם זו דרכה של תורה או לא, אין לי שום עניין להתווכח - זו כבר כביסה שלך ושל המועדון החברתי-דתי אליו אני ממש לא שייך. ________ 1 טוב, נו, יענו חופשי - הוא חופשי כל עוד מדובר בתאגידים ברשות ממשלתית, בעידוד יצוא ובעידוד השקעות מבחוץ. לממשלת סינגפור יש יותר מדריסת רגל קלה בכלכלת סינגפור (אפשר להגיד שהיא מנתבת אותה), שלא לדבר על הפעילות הכלכלית של האזרחים (למשל, מיסוי גבוה למדי על קניה ורישוי כלי רכב, לצורך עידוד אידיאולגיה של שימוש בתחבורה ציבורית). 2 מדינה בה ממשלה לא יכולה לגבות מיסים בחיפה כדי להקים התנחלות בעזה, למשל. |
|
||||
|
||||
1) זה לא שוק חופשי. אולי זה לא סוציאליזים, אבל זה בטח סוג של STATISM. מה שמעניין זה שבמדינת יראל יש נהגים דומים במסווה של סוציאליזים. וזה עיקר העניין, הסוציאליזים משמש הרבה פעמים (הייתי אומר תמיד, אבל זה לא משנה הסוציאליזים מספיק גרוע גם כשהוא לא מלווה בפרוטקציוניזים) מסווה לדברים אחרים, כמו פרוטקציוניזים 1. 1 הקרוי קשר הון שלטון |
|
||||
|
||||
1) השוק הלא חופשי הזה מכונה ע"י רבים כ-"שוק חופשי טהור כמעט לחלוטין", המחנה הליברלי משתמש בו כדוגמאת מופת לשוק אנטי-סוציליסטי ובדירוגים שונים של שווקים עפ"י מידת ה"חופשיות" הוא מקבל ציונים מן הגבוהים בעולם (יותר גבוהים מארה"ב ובלתי ניתנים להשוואה עם מדינת ישראל). מסקנה: אין חיה כזאת "שוק חופשי" במובן שאתה מתכוון אליו, בעולם בו אנו חיים (אין אפילו משהו שמתקרב לכך). באותה מידה אתה יכול לכתוב מליוני מילים באייל נגד עולם שיש בו מלחמות1. _____________ 1 ..."האם זה ספר אנטי-מלחמתי?" "כן," אמרתי, "אני חושב." "אתה יודע מה אני אומר לאנשים האומרים לי שהם כותבים ספרים אנטי-מלחמתיים?" "לא. מה אתה אומר, הריסון סטאר?" "אני אומר להם, 'מדוע לא תכתבו במקום זה ספר נגד קרחונים?"' [בית מטבחיים 5 - קורט וונגוט] |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |