בתשובה לגדי אלכסנדרוביץ', 16/07/04 23:11
Trying to highlight some aspects 233971
המבצר (עיר הברזל) מאוכלס בזונות *לשעבר*, שהגבירה אובושי חילצה, העצימה, ונתנה להן גאווה ותפקיד "גברי" (עובדות בעבודה פיזית, טוחנות שמירות, ומפגינות התנשאות טובת-לב על הגברים בעיר). כך היא העצימה גם קבוצת מצורעים, שעובדים אצלה כרפא"ל. זה אחד הדברים שהכי אהבתי בסרט: למרות שהתפקיד של אובושי הוא שלילי בעיקרו (כמובילת הטכנולוגיה נגד הטבע), היא מוצגת עם צדדים מאוד חיוביים ויחודיים. ואם רוצים, אפשר להוציא מזה רובד נוסף של מסר. הסרט הרי לא אומר (ולו ברובד הגלוי) "טבע זה טוב, טכנולוגיה זה רע", אלא שלשניהם יש מקום, וצריך למצוא איזון ויכולת לחיות בשלום. ויכול להיות שהערכים היפים שבהתנהלות עיר הברזל משקפים אמירה בזכות הטכנולוגיה והציביליזציה האנושית: שהם תנאי להעצמת-חלשים כזו, לעומת הטבע שבו לחלשים אין סיכוי.

וחוץ מזה, אני מסכים לכל מה שכתבת על הסרט. הגועל-נפש של החזיר אכול התולעים הוא מרכיב חשוב בעוצמה הרגשית שצריכה להיות לסרט, ודווקא כדי לשרת את המסר שלו. אני אישית הייתי מוכן לוותר על שני הראשים וארבע הידיים שנכרתים שם מחיציו של אשיטאקה; נראה מאופן ההצגה שלהם שם שזה אמור להיות די מבדר, ויכול להיות שזה מינון שלצרכני אנימה רציניים יותר ממני‏1 הוא זעום, ושזה בכלל שקול (ולמה שלא יהיה שקול?) ליריות בסרט מתח ופעולה הוליבודי. עבורי, שאני פחות מורגל, יש בכך משהו מזעזע, ובהקשר שלא משרת את הסרט, נדמה לי.

1 בינתיים, לצערי, רק "מונונוקה"‏2. שבוע הבא "המסע המופלא" בסינמטק.
2 כך! די לאנגליזם!
Trying to highlight some aspects 233987
(ספוילרים לנסיכה מונונוקי בכל ההודעה הזו)

צודק, שכחתי לחלוטין שהן היו זונות לשעבר, וזה אולי מעיד על כך שהיותן זונות היא לחלוטין לא מה שזוכרים מהסרט הזה (אלא הדברים שאתה ציינת). אגב, אני לא חושב שאובושי מוצגת בצורה עד כדי כך יותר שלילית מחיות היער, והבעייה העיקרית שהיא לוקה בה היא הדוגמטיות שלה, שזהה בדיוק לזו של החיות. בסופו של דבר, אובושי יוצאת בחיים, גם אם בשן ועין, מכל העסק הזה, ואילו מנהיגי חיות היער לא, ואולי גם כאן יש אמירה (אולי אפילו אמירה בזכות הקידמה?).

האדם המרושע היחיד שנמצא בסרט, אם כבר, הוא הסוחר המעצבן ההוא, והוא בכלל יוצא בלי שריטה, אם כי גם בלי רווח.

בכלל, אני לא חושב שהעיר מוצגת בצורה יותר שלילית מהיער, אם כי אני מניח שהרבה לא יסכימו איתי. הסרט ללא ספק תומך בערכים של שימור הסביבה, אבל לא במחיר מניעה מוחלטת של התפשטות האדם - הוא פשוט מבקש מהאדם לעשות את זה קצת יותר בשכל ובהתחשבות. גם ב"המסע המופלא", מה שהוא לכאורה סמל הציביליזציה המתקדמת והמושחתת מוצג בצורה חיובית, אם כי לא בלי הרבה ביקורת. לי פשוט נראה שמיאזקי מנסה להציג את כל הצדדים בצורה המפוכחת ביותר שאפשר, בלי להתדרדר לקלישאות של טוב ורע. הרע היחיד בנסיכה מונונוקי הוא המלחמה עצמה, לא אלו שמשתתפים בה.

סצינת החיצים הכורתים היא יותר יוצא מן הכלל שמעיד על הכלל בסרט הזה, אבל אני חושב שגם היא באה להראות למה אישיטקה הפך להיות - מה הכוח העצום שהמחלה נותנת לו, ועד כמה הוא מהווה סכנה לסביבה. אני לא חושב שהם נועדו להיות מבדרים במיוחד - יותר נכון, בסרטי האנימה פשוט לא מהססים לפני שמראים דברים כאלו.
Trying to highlight some aspects 234082
אני לא בטוח שהגורל שזוכות לו הדמויות בסוף מהווה אמירה על מידת ה"טוב" שלהן - וראה הדוגמה שלך על הסוחר המושחת. אבל חוץ מזה אני מסכים עם כל מה שכתבת.

לא חשבתי שיכולתו של אשיטאקה לכרות איברים בקשתו קשורה למחלה. בעצם, אני עדיין לא משוכנע: לא היה נראה שהוא מופתע במיוחד מהעניין. או שהחמצתי משהו. דווקא התקשר לי לעובדה שמוזכרת שם, שבני השבט שלו משתמשים בחצים עם ראש אבן. או שזה (אני עכשיו חושב בקול רם) בא להראות אותם כקשורים לטבע יותר מאחרים, שמשתמשים בברזל.
Trying to highlight some aspects 234083
לא אומרת משהו על טוב או רע, אבל על היכולת להסתגל ולהתמודד עם שינויים, כמו גם לעצב עתיד טוב יותר - מי שעמדו ב"דרכה של הקדמה" סולקו מהדרך, ואלו שמסוגלים לקבל אותה, למדו את הלקח שלהם, וכעת יפעלו בצורה "טובה" יותר. זו לפחות ההתרשמות שלי.

אני חשבתי שהיכולת של אישיטקה כן קשורה למחלה, ואני זוכר שכשראיתי את הסרט זה נראה לי כמעט מובן מאליו שזה בגלל זה. ייתכן שאני טועה, צריך לראות שוב. בכל מקרה אני לא חושב שהתעופפת איברים שכזו מקורה רק בראשי החצים (אני זוכר שבשעתו תהיתי על זה - העוצמה של החץ תלוייה בראש ובראשונה בקשת, לא בהכרח בכוח של זה שמושך בה, כי יש גבול לאלסטיות של המיתר, לא? אבל אני לא מבין כלום בתחום הזה).
Trying to highlight some aspects 238901
הקשת של אשיטקה קטנה{חלשה יחסית}והקשתות של הסמוראים ארוכות [חזקות מאוד] ובכל זאת הקשת שלו היא זו שקורתת איברים
Trying to highlight some aspects 238903
נו, ובדיוק בגלל זה השאלה שלי. הרי אם העוצמה של הנזק שהקשת גורמת חסום בראש ובראשונה על ידי הקשת, ורק אח"כ על ידי הכוח של אישיטקה, גם בתור בן אדם רגיל, הרי שכוחות העל שהוא קיבל לא אמורים לשנות כלום. אם הם כן משנים משהו, זה לא אומר שבקשת יש פוטנציאל גדול בהרבה מזו של מי שמשתמש בה בדרך כלל?
Trying to highlight some aspects 239010
אוי ויי, אתה רציני?!
Trying to highlight some aspects 239056
אוי ויי, לא יודע, תלוי על איזה חלק מההודעה שלי אתה מדבר, ולמה יש לך סיבות להניח שאני לא רציני.
Trying to highlight some aspects 239325
(עזוב, לא חשוב)
Trying to highlight some aspects 234091
זה לא נאמר במפורש בשום מקום, אבל גם לי זה היה מובן מאליו (כמו לגדי) בצפיה ראשונה (עכשיו אני פחות בטוח).

ביריית החץ הראשון (בטבח), הוא כן נראה מופתע ("היד שלי! מה קורה לי?"), אבל אפשר ליחס זאת לכך שהיד מתחילה להציק לו ברגע שהוא נכנס לקרב. בחץ השני, נראה (ונשמע) לי שהוא נורה בצורה מוזרה ולא בדיוק איך שהוא התכוון לירות אותו. לאחר דיסלוקליזציה קלה של ראש של מישהו, רוכב נוסף מביט בפליאה על שאריות חברו ואומר "A demon!".
מאוחר יותר בסרט, אשיטאקה מצליח לכופף חרב עם יד אחת (בעזרת היד הנגועה), לקרוע בולי עץ מגגות בתים ולהרים ביד אחת שער (שוב, בעזרת היד הנגועה) שרק עשרה גברים (או נשים) יכולים להרימו, למרות שהוא לא אמור להצליח להרים אפילו את עצמו (כדור של רובה דרך הריאות וגו').

זה עדיין לא מוכיח, אבל לי העלילה מסתדרת יותר אם מיחסים את יכולתיו של אשיטאקה לקללה/שד שמשתלט עליו מבפנים.

אז מה, באמת הפכנו פה לעין הדג? אם כן אז תגידו, שאוכל לעבור לאיזה שם אנונימניק.
היד החזקה 234256
טוב, שוכנעתי.
Trying to highlight some aspects 234258
מותר לשאול באיזה סרט מדובר?
Trying to highlight some aspects 234261
סכע"ב, מדובר בסרט פורנו יפני:
סכע"ב = "סתם כדי לעצבן את ברקת" :)
Trying to highlight some aspects 234271
מעניין יהיה לראות את הגרסה היפאנית ל"גרון עמוק".

:-)
Trying to highlight some aspects 234012
מסכים לחלוטין (הוצאת לי את המקשים מהמקלדת).

לגבי ‏1: בדיוק כך - מדובר ברף ולא יותר. עד שלא ראיתי זאת באייל, לא עלה בדעתי בכלל שמדובר בסרט אלים במיוחד. אופן הלחימה המוקצן/לא אנושי של אשיטאקה, דווקא כן מקדם את העלילה (עניין היד הנגועה).

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים