|
||||
|
||||
עכשיו השאלה היא כבר שונה לחלוטין. את טוענת כי אין ביצירתו של ואגנר מספיק כדי להצדיק את העלתה - מבחינתי, טענה זו הינה מופרכת מבסיסה משום שלכל יצירת אמנות שהיא יש הצדקה להתוודע אליה ולהכיר אותה, אך אמשיך את אופן טיעונך ונראה לאן נגיע - כיצד קבעת כי אין בה מספיק ביצירה זו (אגב, האם ידוע לך על איזו יצירה בכלל תכנן בירנבאום לנצח, או שאין זה משנה?) על-מנת שמסכת השיקולים "ערך אומנותי" אל מול "פגיעה ברגשות" שהצבת כאן תטה לכיוון הראשון? האם את מודעת לנוכחות העצומה ולחשיבות הרבה שמיוחסת ליצירתו של ואגנר בקאנון התרבותי האירופאי של המאה ה-19 ואילך? האם התוודעת ואף כקמצוץ לפולמוס שניטש בין ואגנר לגדולי החשיבה של תקופתו, ובראשם ניטשה, בנוגע לנושאים שונים ומגוונים? וכיצד את מתייחסת למחשבתו של האחרון ביחס ליחסים הקרובים שהיו לו עם המנודה, ריכרד ואגנר, ולאופי חלק מהדברים שכתב? אולי נשרוף את ספריו משום שלא עמדו במבחן דעת הקהל שאת מעמידה כאן? או בקיצור, המדרון חלקלק והדפים דליקים. |
|
||||
|
||||
כמו הרבה פעמים ב"אייל", הטיעונים האוניברסליים נפלאים ממש אך רדודים ממש באותה מידה. אל תמעיט בערך מבקרי הפבטיבל- הם מכירים את וגנר. אל תעלה בערכו של הפסטיבל - לא בזכותו יתוודעו אנשים אל וגנר. מאותה סיבה לא משנתו הפילוסופית היא העניין כאן אלא מה שעשו עם המוזיקה הזו- השתמשו בה ללוות רצח כולל, של תרבותיים ובורים כאחד. אני חוזרת שוב (ושוב, ושוב, ושוב) - אף אחד לא מדבר על לשרוף ספרים או לא למכור דיסקים או לא ללמד דברים לא נעמים בבתי הספר. זכות ההתוודעות שמורה לכל הרוצה בכך. אבל כשאנשים יבואו (חלקם עכשיו לא יבואו. תודה לך, קידמה מחשבתית. הלאה הגלותיים) לפסטיבל הם לא ינתחו את ניטשה - הם באו להינות. האם אי אפשר לבחור יצירה קצת יותר מהנה? האם נהיינו כה חושבים והוגים ומגיני חופש הביטוי ומערביים ואיבדנו את הלב? זה אינו מדרון חלקלק אם לא נערבב את הויכוח המייגע של צנזורה באופן כללי (הדוגמה עם החרדים היא טובה) - זה לא המקרה. מדובר במלחין זר אחד מיני הרבה, בפסטיבל ישראל ולא באקדמיה. כל טיעוני "אמנות כלגיטימציה" פשוט לא קשורים. |
|
||||
|
||||
א' - מנין לך, אולי דוקא כן יתוודעו הודות לפסטיבל? ב' - האם אשמת וגנר היא, שקרוב לשישים שנה אחרי מותו(!) עשו במוסיקה שלו שימוש לדבר כזה או אחר? אולי גם נאשים את כותבי התנ"ך והברית החדשה בכהניזם ובאינקויזיציה? ג' - ואולי יש בארץ הזאת הרבה אנשים, שיהנו *דוקא* מוגנר, ודוקא תוך-כדי דיונים על ניטשה? באיזו זכות את קובעת שלא? שלך, דני. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |