|
||||
|
||||
מה לעשות? עד היום לא קיבלתי על זה תשובה טובה. אלמלא קיומם של אלה, הייתי תומך בלי היסוס בנסיגה של צה"ל ללא פינוי בכוח של מי שאינו רוצה להתפנות. |
|
||||
|
||||
אני מסכים (הייתי חצי רציני). ''דמם בראש הוריהם'' נשמעת גם לי כמו התחמקות מאחריות (שנובעת מכך שהבעיה סבוכה). |
|
||||
|
||||
זאת לא רק התחמקות, זה גם לא יוכל להחזיק מעמד. אחרי הטבח הראשון בכמה דרדסים צה''ל יישאב חזרה לשטחים במהירות שתמחוק את שיאי האתלטיקה מהאולימפיאדה. |
|
||||
|
||||
אם תעמוד על גג עזריאלי ותצהיר שבכוונתך לשים את נפשך בכפך, תביא לשם בתוך דקות המוני ניידות של משטרה, מכבי אש ומד''א, הכול כדי שלא תגשים את משאלתך. לא רק לילדים אין אוטונומיה מלאה על חייהם. |
|
||||
|
||||
כן, אבל זה מחשש שכשתממש את האיום, תיצור מפגע אסטטי חמור ואולי גם תפגע במישהו שסתם ככה מהלך לו על המדרכה. אם תבלע כדורי שינה בפרטיות ביתך, אף אחד לא יפריע לך לממש את רצונך למות (לפחות כל עוד הריח לא מפריע לשכנים). |
|
||||
|
||||
כאשר הריח יתחיל להפריע לשכנים, אף אחד כבר לא יפריע לך להמשיך ולמות. |
|
||||
|
||||
בשביל לטפל במפגע אסטטי, יותר זול לשלם לצוות מיומן וקטן של מנקים+אמן רחוב שיסיט את תשומת לבו של הקהל. הסיבה ש(חלק מאיתנו) מנסים למנוע מהאיש לקפוץ היא לא תועלתנית בלבד. |
|
||||
|
||||
א. אני לא בטוח שזה באמת יותר זול, חוץ מזה תמיד קיימת הסכנה שתיפול על מישהו אחר. 2. גם אם תקרין את קלטת הוידאו המסתורית שנגנבה לא מזמן על מסך ענק סמוך לבניין, ספק אם תצליח להסב את תשומת ליבו של ההמון מאדם שקופץ מראש המגדל. 3. אם מישהו עולה על הגג של עזריאלי, מכריז שהוא הולך לקפוץ, וממתין לכוחות ההצלה שיבואו לשכנע אותו שלא לקפוץ, רוב הסיכויים הם שהוא לא באמת רוצה למות אלא מעוניין בדרמה ותשומת הלב. אם תירצה למות תוכל לעשות את זה בקלות אצלך בבית בלי כאבים, בלי בעיות ובלי דרמה (משהו כמו בקבוק וויסקי, מספר כדורי שינה ובלון של גז לבישול יעשו את העבודה), אם תעשה זאת כך לא תוטרד על ידי המשטרה. |
|
||||
|
||||
לקפיצה עצמה דווקא יש ערך אסטטי חביב למדי (היופי המתמטי שבחוקי ניוטון, החופש, המעוף, השחרור והנפילה האקזיסטנציאליסטית אל סוף ידוע מראש - ממש מעשה אמנות שכדאי לצפות בו). הבעיה היא עם הכתם המכוער שזה משאיר על המדרכה. הוסף וילון, עליו הדפס של ציור של מונה, לרשימת המכולת של המנקים. אני עדיין בטוח למדי שזה יצא הרבה יותר זול מכל הבלאגן של יחידות החילוץ והשיטור (לא רק כספית - בטוח יש משהו חשוב יותר מכתמים על המדרכה, שהם יכולים לטפל בו באותו רגע). אני מודע לכך שניתן להעלות טיעונים תועלתניים1 ואני לא מתכוון (ברצינות) להתווכח איתם. אלה פשוט לא *ה*טיעונים שמשכנעים *אותי* (ועוד כמה אנשים) שצריך לנסות להציל את האיש שמעוניין לקפוץ מהגג. גם הרצון הנלוז להציל חיים, משחק אצל חלקנו תפקיד. _______ 1 לכן הוספתי את ה-"(חלק מאיתנו)". |
|
||||
|
||||
לא אם מישהו מהשכנים ישים לב, או אם שיתפת בכוונתך את חדר הצ'אט או הפורום החביב עליך. |
|
||||
|
||||
אני מסכים, אבל אם הבנתי נכון את השכ"ג, הוא קצת פחות. ראה את הפתילון בסביבות תגובה 219912. |
|
||||
|
||||
אני מסכים לתאור העובדתי. אני גם חושב שברוב המקרים1 האיש שעומד על הגג אינו "בריא בנפשו" ולכן התערבות בנסיון להציל את חייו מוצדקת. המתנחלים, עד שלא יוכרזו אחרת ע"י פסיכיאטר, מוחזקים על-ידי כאחראים למעשיהם. אין דין קפיצה בגלל שאיזה קול אומר לך לקפוץ כדין קפיצה למען אידיאולוגיה שאתה מאמין בה. _______________ 1- טוב, ברוב המקרים מתוך מיעוט המקרים בהם האיש באמת מתכוון לקפוץ. |
|
||||
|
||||
אנשים מדברים עם קירות וחיזרים, מבזבזים חיים שלמים כדי לרצות אנשים אחרים, משקיעים את כל חייהם בלעמוד על רגל אחת על חנית לוהטת, מטפסים על הרים כאשר אפשר להגיע אל אותו המקום עם טרמפ מהצד השני, שולחים אנשים לחלל בקופסאות שימורים במקום להאכיל אנשים רעבים, גוררים אחד את השני למלחמות עקובות מדם בשל איזה מיתוס מצוץ מן האצבע ומשקיעים הון כסף כדי שירפאו אותם עם יונים ומחטים. מכל אלה, דווקא זה שהגיע מנימוקים רציונליים (אולי, לא מכיר אותו) שכדאי לקפוץ מהגג הוא ה-"חולה בנפשו". כנראה שהמסקנה מתגובה 230887 תקפה גם לגבי התאבדות. אם אתה רוצה לקפוץ מהגג, מצא לך חברים לתחביב. רק אז אתה "בריא בנפשך" ולא יציקו לך. ____ כן, התגובות שלי (גם?) היום אבסורדיות ובעיקר לא רציניות. |
|
||||
|
||||
ברור לשנינו, אני חושב, שהקרקע עליה אנחנו צועדים היא חלקלקה. התחום בו "מחלה קלינית" נגמרת ומתחיל אותו מרחב שך "כבוד האדם" מטושטש מאד. כל אלה שמנית קודם, מלבד הקפצן, זכאים להנות מהספק. גם הקפצן, אם יוגדר ע"י פסיכיאטר כבריא בנפשו, זכאי לדעתי לאותו יחס. שים לב שאני מדבר על פסיכיאטר, דהיינו בעל מקצוע שמסוגל לקבוע קביעות כאלה, ולא על מוישה זוכמר שלדעתו כל מי שלא הצביע "נץ" בבחירות האחרונות הוא בלתי שפוי בעליל. הכרתי אדם שניסה להתאבד מתוך מניעים שאני מקבל ומכבד, ואם אגיע למצבו אני מקוה שיהיה לי האומץ הדרוש. כאמור, הקרקע חלקלקה. ראשית, יהיו מי ששיטענו שכל אחד שרוצה להתאבד הוא בלתי שפוי עפ"י הגדרה, ושנית יהיו רבים שיחלקו על הכבוד שאני נותן לפסיכיאטריה. הויכוח העיקרי שלי הוא עם הזן השלישי, אלה שמכירים בכך שאדם שפוי יכול להגיע למסקנה שאין לו עניין להמשיך את חייו ובכל זאת רוצים למנוע ממנו את ביצוע מה שנגזר ממסקנה זאת. השם יאן פאלאך אומר לך משהו? |
|
||||
|
||||
אני לא מכירה את סיפור יאן פאלאך לפרטי פרטים, ובכל זאת (אם יורשה לי להידחף לשיחה ביניכם) – האם באמת אנשים ששורפים את עצמם כמחאה על דיכוי פוליטי הגיעו למסקנה שאין להם עניין להמשיך את חייהם? נראה לי שלהיפך, זו דרך קיצונית ואפילו בלתי שפויה (במובן הלא קליני, כי אני לא מכירה את ההגדרה הקלינית לבקש חיים. ומפני שהמוות הוא הדרך שלהם לצעוק למשטרים המדכאים שהם חפצים בחיים טובים יותר - הם לדעתי (ההדיוטה) לא שפויים בדעתם. |
|
||||
|
||||
"הבעיה סבוכה" ולכן מעניינת. אני חושב שעניין ה"ילדים" (שכ"ג) לא כל כך מהותי כאן. גם אם הפלשתינאים יהרגו כמה מתנחלים מבוגרים לאחר "התנתקות" יהיה לחץ גדול להכניס את צה"ל לשטח. הבעיה האמיתית היא שבירת "הערבות ההדדית" בחברה הישראלית. כאמור גם בעיני כל נושא ההתנתקות הוא היפוטתי ולא נראה לי שאפשר לבצעו בעתיד נראה לעין (כי התגמולים הצפויים הם קטנים מאוד, לא ודאיים וככל הנראה צפונים בעתיד הרחוק מדי). הצד שלנו בתסבוכת הוא שאנו מניחים כל הזמן לימין האמוני לקבוע את סדר היום לפי האג'נדה שלהם. ברור (לי לפחות) כי כל מחזות הפינוי אינם חשובים. ההצגות המבוימות הללו אינם אלא מחזות פאסיון של הימין הדתי ואינן אלא בזבוז משאבים משווע. כל הנערות הצורחות ונגררות על הקרקע ובעלי הזקנים המתגודדים ומתנבאים על נקמת השם כאשר חיילים בדואים ודרוזים (אולי?) מבולבלים מסתובבים ביניהם. נראה לי כתאטרון חוצות המוני וסהרורי. מצד אחד ברור שלישובים אלו אין קיום ללא תמיכת המדינה (ליווי כלי הרכב הוא דוגמה בסיסית ומהותית כאחד). ומצד שני אני סבור שהמדינה אין בכוחה לפנות עשרות אלפי אנשים ממאחזם. מה תעשה כדי למנוע חזרתם לאזור? תכלא אותם במחנות הסגר (גם את הילדים)? האם אין בכך מניע מספיק כדי להמנע מהשתתפות במחזה האבסורד הזה? האם זה סביר להקצות משאבים (כספית, בטחונית וחברתית) רבים כל כך בעניין שכלל אינו אינטרס ברור של מדינת ישראל (למה אסור ליהודים לשבת בחברון ולערבים מותר לשבת ביפו?)? אשר לחמיקה מאחריות, הרי זהו בעצם לב העניין. כל ההתנתקות מונעת ע"י הרצון לחמוק מאחריות אשר ככל הנראה כבדה עלינו. אישית איני חושב שברמה התאורטית גוש דן יותר יהודי מיהודה ושומרון. לו בחרנו לנשוא באחריות אטלסית שכזו, היה עלינו לספח את השטחים ולהזרים לשם נהרות ממון ודם כדי לייצר שם גן עדן פלשתינאי, אשר היה הופך את כל העולם הערבי לציוני. אסיים בציטוט משה דיין: "כבדו שערי עזה", והם כבדים עוד יותר מפני שהימין הדתי מעמיס עליהם ילדים ובלוני גז. |
|
||||
|
||||
מהטען שהתגלה ליד בית ספר (בג'אבל מוכאבר?) בירושלים המזרחית היה מורכב מבלוני גז. |
|
||||
|
||||
כן, גם בחצר שלי יש בלוני גז. רק את הקשר אני לא כל כך מבין. |
|
||||
|
||||
נדמה לי ששוקי שמאל מנסה ליצור קשר בין הימין הדתי לנסיון הפיגוע הנ''ל, אבל זה כבר במחלקה שלו, לא שלי. |
|
||||
|
||||
וודאי שאין הכוונה לסיפורים על הטמנת בלוני גז במאחזים המועדים לפינוי, שהרי אלו אגדות שמעולם לא נמצא להן בסיס. |
|
||||
|
||||
על כזה דבר עוד לא שמעתי. וואי. זה ממש סיפור בלהות. יש לך מקור על זה? וואו. . |
|
||||
|
||||
לא כוונתי למשהו ספציפי. ''בלוני גז'' היה מעין ''הפלגה ספרותית''. מה שהיה לי בראש כנראה זה בלוני הגז של המתבצרים בימית (צחי הנגבי וחבורתו אאל''ט). בכל אופן כפי שהדברים מתרחשים בישראל ובמיוחד בשטחים ההפלגות והדמיונות של היום הופכים למציאות של מחר. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |