בתשובה לאורי פז, 27/06/04 17:14
אני מתנצל מראש בפני רב''י 228988
1. נאה ואף יפה. בזמנה, היו ביהדות אלמנטים מתקדמים יחסית לתרבות הסביבה. למרבה הצער, יחד איתם הגיעה לאויר העולם גם הדוֹגמה שאותם אלמנטים הם דברי אלוהים חיים, ולפיכך אסור לסטות מהם כמלוא הנימה. במקום שנקודת ההתחלה המשופרת תוביל אותה להישגים, הריחיים שהיא השיתה מרצון על צוארה השאירו אותה מאחור, ובמקום אור לגויים קיבלנו חושך ליהודים. פחות או יותר מה שקרה לכדורגל האנגלי, אם מותר לי להכניס ענייני חולין לשיחת הקודש שלנו.

הקרבת קורבנות בהמה (ולא אדם), שחיטה כשרה ורגישות סוציאלית לגר ולתושב הם כמה דוגמאות למה שהיה בקדמת המוסר החברתי כשהם באו לעולם, והפכו להיות ההיפך מזה בגלל אותה התאבנות משתקת. גם השבת הקדושה, מרוב קדושתה, הפכה להיות היום בו פרחחים מיידים אבנים וחיתולים צואים, וחכמים מתעסקים בשאלות אוניברסליות הרות גורל לגבי פתיחת בקבוקים ותלישת נייר טואלט בו. אם מחר יוכח מדעית שטוב יותר ובריא יותר לאדם שבוע‏1 בן חמישה ימים, הראשונים שיטרפדו את המהפכה החברתית המתבקשת יהיו החבר'ה שלך עם החיטוט באף שלהם (אההמ. פתאום עולה בדעתי שהפסוק "אל נא באפך" מתאים יפה לפסק המפורסם של המרנובדיה).

2. ההבדל בין אייזק ניוטון לביני הוא, בעיקר‏2, שהוא היה גאון גדול, ואני שוטה קטן שלא מתיימר אפילו לטפס על כתפי אותם ענקים. כל היתר הן ספקולציות שלך, שתקפות באותה מידה כמו שאר השטויות שאתה מפריח (ואשר מאדירות את כבוד האייל, אני בטוח). ההבדל ביני לבין גורילה הוא שהיא אינה מכה באגרופיה על בית השחי אלא על החזה, בעוד אני באמת עושה את זה על בית השחי (איך גילית את זה, לכל הרוחות?) מה שגורם לקשיים מסויימים בתזמון - נסה ותיהנה. על ההשוואות המשונות שלך ביני לבין ניוטון או ברל כבר תמהתי פעם: זה לא שאתה והרמב"ם שייכים לאותה ליגה, אתה יודע, אבל אני לא רואה מה הטעם להזכיר לך את זה כאילו יש כאן איזו תגלית כבירה.

ואגב אחד קטן שלא שייך לכלום, ניוטון לא המציא את האימרה ההיא, שהיתה בשימוש נרחב למדי עוד מהמאה ה 11 או ה 12, ויש אומרים‏3 שהוא השתמש בה לא מתוך ענווה מופלגת אלא כדי להקניט את יריבו האינטלקטואלי לייבניץ, שהיה ממודל גמדי ושפוף.
______________
1- מה שישמח אותי מאד מכל מיני סיבות.
2- הבדל חשוב אחר הוא שהוא מת ואני חי, אבל זה עניין זמני.
3- מכיר את הצורה הלשונית הנאה הזאת?
אני לא מתנצל מראש בפני שכ''גי 229029
שכ"ג יקירי, אתה סתם מנפח פה את הנושא, כי הנקודה ברורה: מנוחת השבת כמצווה ממצוות עשרת הדיברות, הינה חלק מהמוסר האוניברסלי הבסיסי היום, אשר מקורו מהיהדות.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים