|
||||
|
||||
באשר להערה 1 שלך, שאלה: אתה אומר שהרג פושעים גורר רגשות אשמה חברתיים. האם אתה בטוח שזה נכון? אם איני טועה, בימים עברו הוצאות להורג היו פומביות, וקהל רב נהר אליהן בשמחה. ככלל, לא ברור בכלל שרגשות האשמה הללו הם דבר "טבעי", או לפחות לא דבר נשלט - דהיינו, דבר שהחברה יכולה להפוך לחיובי בעזרת אינדוקטרינציה - במקום שאנשי החברה יחושו אשמה או בושה על הרג פושעים, הם יחושו ש"הצדק נעשה", "אנחנו טובים יותר ונקיים יותר", "איזה יופי שהבן זונה הזה מת" וכדומה. זו דווקא שאלה מעניינת - אם פושעים מזיקים לחברה ואבולוצינית דומה שיש יתרון לתפיסת מוסר שמחסלת אותם ללא רחמים, אבל כזו לא התפתחה, האם זה כי לאנשים יש רתיעה טבעית מהרג, או כי פושעים מסוגלים להמשיך לתרום לחברה, ואין זה משתלם להרוג אותם בצורה גורפת? (או אולי סתם מדובר באבולוציה לא מושלמת). |
|
||||
|
||||
אולי זאת "תופעת לוואי" אבולוציונית, בל לא נשכח שהאבולוציה התרחשה כשבני אדם חיו במערות - לא בעידן המודרני הקצרצר במונחים אבולוציוניים שבו אנו חיים כרגע. אולי רגש האמפתיה שהתפתח בגלל מטרות ברורות והקונפורמיזם החברתי - ביחד עם השתלטות המם ההומניסטי (נושא לדיון בפני עצמו). יותר חזקים כרגע מעיקרון המידה על פני מידה ולכן אנו רואים את היחס הסובלני (לא בצדק לפי דעתי) כלפי פושעים. אנחנו גם צריכים לזכור שזאת תופעה מאוד חדשה. כי בעצם עד למאה ה20 הענישה ברוב העולם על פשעים הייתה מאוד חמורה. וגם במאה ה20 כפי שאם יודעים היו כמה אנשים שלא טמנו ידם בצלחת (במיוחד איזה גרוזיני משופם מהמפלגה הקומוניסטית). |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |