|
||||
|
||||
קצת קשה לי עם מה שאתה מגדיר באופן איטואיטיבי כדת: דתות מונותואיסטיות אינן דורשות מתווכים כלל בין אדם לאלוהיו, בניגוד לקודמותיהן. הרי הרעיון המרכזי הוא שהאלוהות חובקת כל, ואינה קשורה לפולחן ספציפי או מקום ספציפי. לגבי כמורה: קיימים מוסדות מרכזיים ובית דין. לא רשום בשום מקום שדת צריכה למצוא לה מדינה ולעשוק את אזרחיה ע"י ממסד מנופח (למרות שזה אכן מקובל). דת אינה אקסלוסיבית: באיזה מובן? כמה "אקסלוסיבית" צריכה להיות דת? במונותאיזם הפנתאון מאוד מוגבל, ומורכב מאלוהות אחת (לעיתים בעלת 3 חלקים), ומס' בלתי מוגבל של נביאים (רצוי שכולם יהיו מתים). היכן חורגים הבהאים מכלל זה? לכל הדתות המונותאיסטיות (משהו כמו 3-5 כאלה) יש סיפור בריאה יחיד וזהה. לא שמעתי שהבהאים שוללים אותו (להיפך). גם ליהדות אין סמלים ואיקוניות דתיים (יותר מכך - היהדות שוללת סמלים כחלק מהפולחן). האם היהדות אינה דת? |
|
||||
|
||||
אני נוטה שלא לקבל את האבחנות האלה שלך בדבר דתות אחרות, אבל זה נראה לי פחות מעניין. מה לדעתך עושה את הדת הבהאית לדת? האם זאת האמונה באל? הקרבה הצורנית (נביאים, ספר וכדומה) לדתות אחרות? אם לא אכפת לך שאני שואל, האם הכינוי שבחרת מעיד על השתייכותך לדת הבהאית? |
|
||||
|
||||
אמונה באל זו בהחלט התחלה טובה לדת. ספר מרכזי המפרט עקרונות דת ואמונה, ואמונה בנביא ייחודי זה המשך לא פחות טוב. מרכז רוחני, עליה לרגל, מפגשים וחינוך לערכי הדת הינם מאפיינים שיכולים להצביע על משהו שהוא קצת יותר ממפגש חברתי של סופי שבוע. לא אכפת לי שאתה שואל, אבל צר לי לאכזב: הכינוי שבחרתי מעיד על השתייכותי לדיון (מן נסיון חצי מוצלח לשלב "בהא" במדינה מהמפרץ הפרסי). |
|
||||
|
||||
דתות מונותיאיסטיות אינן דורשות מתווך? זה קצת חדש לי. אם ככה, למה ביהדות צריך חזן, כוהן גדול לטקסים מסוימים, כוהנים אחרים שיקריבו קרבנות (כשהיו כאלו) ותפילה במניין? ולמה בכנסייה הקתולית צריך כומר מוודה? מה הם כל האנשים הללו אם לא מתווכים ועוזרים לקשר שבין האדם לאלוהיו? |
|
||||
|
||||
חזן הוא לא מתווך. הוא נמצא שם באופן מוצהר בשביל מי שלא יודע להתפלל בעצמו (ורוב הציבור כן יודע). אם חשוב למצוא מתווכים, אפשר להציע את אנשי כנסת הגדולה שקבעו את נוסח התפילה. |
|
||||
|
||||
אז מה שאתה בעצם אומר, זה שביהדות מי שלא יודע להתפלל בנוסח מסוים, צריך מתווך שיתפלל בשבילו... |
|
||||
|
||||
היתה כאן פעם חסידת ברסלב אחת שהסבירה שהצדיקים מתווכים בין היהודי הפשוט לבין המוסדות העליונים. גם הבאבות למיניהם הלובביצ'רים שמעניקים ברכות וקמיעות אינם אלא מתווכים. |
|
||||
|
||||
הם לא מתווכים, הם יותר כמו מליצי יושר. בזכות צדיקותם הקב''ה ישעה יותר לתפילותיהם. מתווך, כמו מתווך דירות, חוצץ בין המאמין לאלוהים. כך למשל (עד כמה שאני מבין) באמצעות הוידוי מול הכומר הקתולי, חטאיו של היחיד נמחלים. במובן הזה, אין תיווך בדמותם של הצדיקים. הם גורם מסייע. בכל מקרה, היחיד יכול לשטוח את תחינתו בפני הקב''ה ולקוות לעזרה. שהרי מן המפורסמות היא, שתפילה תשובה וצדקה מעבירין את רוע הגזירה. ללא תיווך, וללא דמי עמלה. |
|
||||
|
||||
לא, לא מדובר על ''נוסח מסויים'', אלא על מי שלא יודע להתפלל בכלל. אמנם מצוות תפילה היא דווקא בנוסח שקבעו חכמים, אבל אפשר לצאת ידי חובת תפילה בכל שפה ובכל נוסח (זה לא כולל מצוות קריאת שמע וכמה דברים נוספים). |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |