|
אני לא מכיר את עבודתו של טורינג מכלי ראשון ולכן איני יכול להתיימר להסביר אותו או ל"דבר בשמו". אבל למרות זאת יש לי תשובה ושאלה בתגובה. לגבי ה"משהו" החסר, אני מנחש, שהעובדה שאנו מזהים כי הדובר אלינו דרך המסוף הוא מכונה ולא אדם (או בינה מלאכותית ברמה גבוהה) נובעת מכך שאנו כנראה יודעים לזהות פעולת מוחות הדומים למוח שלנו. יש לי הרגשה שגם אם תמצא דרך לתקשר דרך מסוף עם קופים, נצליח לזהות שהם אינם בני אדם. לגבי "פילוסוף מקצועי": כמה שאני מבין טורינג היה מתמטיקאי ו/או איש מחשבים ולא פילוסוף. מעניין יהיה לדעת היכן הציע את מבחן טורינג. האם הוא ממש כתב מאמר העוסק בפילוסופיה של בינה מלאכותית? האם זה היה מאמר לעיתון? איזה עיתון? קשה לי להאמין שהוא כתב מאמר פילוסופי. למבחן טורינג, יש צורך מעשי ללא קשר לפילוסופיה. יש כל מיני נסיונות לבנות מכונות המחקות פעולות אנושיות ודרוש קריטריון כדי להבחין בין מוח מכני סתם לבין בינה מלאכותית של ממש. על שאלה זו מבחן טורינג להבנתי עונה בצורה ברורה, מבריקה ומלאה. דרך אגב, אני לא בטוח שמבחן טורינג הוא נכון. נניח שאפשר לפתח תוכנה המצליחה להשתתף בדיאלוג אנושי ממושך ככל הנדרש בלי תגובה בלתי אנושית בעליל. האם זו באמת בינה מלאכותית או עדיין רק מכונת חיקוי מושלמת? די לחשוב על לא מעט פוליטיקאים שהם כסילים גמורים וכסילותם אינה נחשפת למרות שהם מרבים להופיע בתקשורת (אני מקווה שהאנלוגיה מובנת או לפחות תקפה). אני חושב על מישהו מסויים, שדבריו לעיתים היו נטולי מהות לגמרי אך בגלל שהשתמש במינוח המקובל הם התקבלו כמעין אמירה פוליטית.
|
|