|
||||
|
||||
הזדרזת להגיב. היית צריכה לקרוא את המשך התגובה (למעשה שערתי שם שהבמאי מסמס את כל הרעיונות המעמיקים של הסופר). אכן לא קראתי את הספר וזה כנראה חור לא קטן. אאל"ט קראתי איזה ספר שכתב דיק יחד עם סופר אחר (היינלין?) וכ"כ לא התרשמתי שאיני זוכר ממנו כלום. בעקבות המאמר, נראה לי שקריאת ספריו של פ.ק. דיק בהחלט נדרשת אצלי. לידיעתך, גם אני חובב מד"ב וקביעתי היא אכן הכללה גורפת (תגובה טובה תכלול רשימה של יצירות מד"ב בעלות ערך ספרותי). לרוע המזל יש בה יותר משמץ של מציאות. יש כאן 2 עניינים נפרדים: 1) רעיונות מעמיקים בספרי מד"ב? כן. יש לא מעט ספרי וסיפורי מד"ב המכילים רעיונות מבריקים ועמוקים. 2) איכות ספרותית בספרי מד"ב? הרבה פחות. יש בודאי מקרים סותרים (כרגע לא עולה אף אחד בדעתי), אבל בד"כ הדמויות שטוחות מדי והעלילה לא מצליחה ליצר שיאים דרמטיים (איזה דמויות זוכרים מספרי אסימוב? המחשב האל). הדמויות והעלילה הם פלטפורמה להצגת חזונות עתידיים ולא בעלי משקל משל עצמם. לא פלא שהרבה מד"ב משובח נכתב בסיפורים קצרים שם פיתוח העלילה והדמויות מוגבל מטבעו. בקצרה, לגבי פיליפ ק דיק - לא אשם, גברתי. לגבי המד"ב בכלל- מודה באשמה בהסתייגות. |
|
||||
|
||||
לעניות דעתי רוברט סילברברג כותב (כתב?) מצויין בלי קשר לז'אנר. |
|
||||
|
||||
אני חושב שחובבי "המשחק של אנדר" לא יסכימו איתך, ואני זוכר לטובה כמה דמויות של היינלין (לזארוס לונג, כמובן, ואת רוב הקאסט של "גר בארץ נוכרייה") ואפשר גם להביא את "סולאריס", למרות שסטניסלב לם בטח יזעק שזה לא מד"ב. את אסימוב לא קראתי, אבל האל הוא לא היצירה של קלארק? אגב, דעתי היא מאוד לא מחייבת, כי ההיכרות שלי עם מד"ב היא שטחית למדי. עכשיו, יהיה נחמד לשמוע איזה דמויות ספרותיות לא שטוחות/עלילות בעלות שיאים דרמטיים אתה יכול להביא מהספרות הכללית, שאפשר יהיה להבין פחות או יותר מה קנה המידה שלך. יחד עם כל זה, כמו הפנטזיה הנוסחתית והרומן הרומנטי, גם המד"ב הזבלי הוא קטגוריה מכובדת של ספרות גרועה בזכות עצמה, אבל במקום שיסווגו אותו כ"ספרות גרועה" או "ספרי טיסה", מסווגים אותו כ"מד"ב", ולא בהכרח צריך לעשות את זה. |
|
||||
|
||||
המחשב האל אינו ''מספרי אסימוב'', הוא מספרי ארתור סי. קלארק... |
|
||||
|
||||
אולי הכוונה למחשב האֵל, מולטיוואק? |
|
||||
|
||||
אכן א"ס קלארק. התבלבלתי. אולי זה לא ממש משכנע להקיש מהרושם והזכרון האישי שלי אל האיכות הספרותית/דרמטית של גיבוריהם של שניים ממובילי ספרות המד"ב, אבל בכל זאת אטען שהדבר מעיד עד כמה הדמויות בספריהם לא מרשימות. את אסימוב קראתי הרבה ואני זוכר שישנם 3 חוקי רובוטיקה, אבל אני לא מצליח להזכר באפילו דמות אחת מספריו. את א"ס קלארק קראתי הרבה פחות, אבל גם ממנו לא זכורים לי דמויות ועלילות. ומכאן, אולי הבלבול. אני זוכר שקראתי ספר יפה מאוד של א"ס קלארק על גילוי חללית נטושה הנעה במסלול כלשהו במערכת השמש (עד כמה שזכרוני מגיע, הספר והחללית נקראים ע"ש אל הודי כלשהו). תאור החללית והרעיונות מבריקים, אבל שוב איני זוכר אף דמות או עלילה מן הספר. דוגמה נוספת היא סופר מד"ב ("עולם טבעת") שהיה די מצליח בזמנו, לארי ניבן(?). הוא היה בעל השכלה מדעית. החזונות העתידיים והמדעיים שלו היו מרתקים, אבל היכולת הספרותית שלו היתה ברמה של תלמיד תיכון. |
|
||||
|
||||
"מפגש עם ראמה"? |
|
||||
|
||||
ספר עם רעיון יפה, אבל גיבורים או התפתחות עלילה איני זוכר. |
|
||||
|
||||
כמו רוב הספרים שקראתי. |
|
||||
|
||||
דווקא בספר הטלפונים יש הרבה גיבורים- מומלץ! |
|
||||
|
||||
הספר: "חלליה" של פרנק הרברט (וביל רנסום?) |
|
||||
|
||||
זלזני? בכל אופן, למרות שקראתי מבקרים שטוענים ההפך, אני מעדיף את הסיפורים הקצרים של דיק, ולא את הספרים. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |