|
||||
|
||||
אתם יודעים שאתם פשוט מגעילים? אין לכם אפילו שמץ של מושג עד כמה. לוקחים מושגים טהורים וקדושים והופכים אותם ללעג. אין לאף אחד מכם זכות לפתוח את הפה. אם הייתם מבינים מה משמעות הצניעות, המשפחתיות, מסירות הנפש, האהבה ההדדית ועוד מושגים ששורים במשפחות חרדיות, הייתם מתביישים אפילו מעצם מחשבותיכם. תשמרו את עיוותי המוח שלכם לעצמיכם! |
|
||||
|
||||
לא רוצים. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
אנחנו, או אם לדייק, אני, לא רוצה לשמור את עיוותי המוח שלי לעצמי. אם אתה מרגיש אחרת, אתה מוזמן ליישם את ההצעה של האורתו-דוסית על עצמך. והדיבורים שלך על בועה אפילו לא מצחיקים. זאת לא קורה שאתה צריך ליטול מבין עיניך, זה מגדל אייפל. |
|
||||
|
||||
למען הדיוק, אני דווקא הבנתי שההמלצה: "תשמרו את עיוותי המוח שלכם לעצמכם!" באה כסגירת מעגל הטיעון כולו: "אתם יודעים שאתם פשוט מגעילים? אין לכם אפילו שמץ של מושג עד כמה. לוקחים מושגים טהורים וקדושים והופכים אותם ללעג. אין לאף אחד מכם זכות לפתוח את הפה. אם הייתם מבינים מה משמעות הצניעות, המשפחתיות, מסירות הנפש, האהבה ההדדית ועוד מושגים ששורים במשפחות חרדיות, הייתם מתביישים אפילו מעצם מחשבותיכם". ותתקן אותי ה"אורתודוקסית הלא אופציונלית" אם אני טועה. להתייחס רק למשפט האחרון שבתגובה, זה משהו שאתה עושה לאחרונה לא רק לה, אלא גם לי (ראו פתיל: תגובה 223381). ולדעתי, אין צורת תגובותיך שכאלה בבחינת תגובה פרופורציונלית והיא אינה יאה לשם תגובה בכלל. עדיף היה שלא היית מגיב כלל, כי אף אחד לא מושך אותך בלשון, כשאין לך מה לומר על כלל הטיעון ולכן אתה בוחר להתייחס רק למשפט הסגיר. |
|
||||
|
||||
נו, מה חידשת? ההיא מעדיפה שאשמור את עיוותי המוח שלי לעצמי, ואתה מעדיף שתגובות שלא עומדות בקריטריונים שלך לא תכתבנה. לשניכם אני יכול לענות בכמה צורות, ונראה לי שהקצרה ביותר היא זאת שעניתי לה. מאחר ולא השתכנעת, הרי לך תגובה אחרת, שקולה יותר: תקפוץ לי. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
הסיבה לא משנה לי, העיקר שהמסר עבר. |
|
||||
|
||||
הבעיה שאתה לא משכיל להבין שהמסר שלך ("לא רוצה", "תקפצו לי" וכו') נובע מסיבת האסקפיזם שלך ושל כמותך (כי אין כמו לחיות בתוך בועה סטריאוטיפית, או: יש לי תיאוריה - אל תקלקל לי אותה עם עובדות מהשטח). |
|
||||
|
||||
אני לא חושב שכדאי לנו להתחיל לנתח האחד את בעיותיו של השני. יש לי הרגשה שהרבה טובה לא תצמח מזה. אבל את העדות שלך על בועה סטריאוטיפית אני נוטה לקבל, שכן אין חכם כבעל נסיון. |
|
||||
|
||||
מצדי, אתה ושכמותך יכולים להמשיך לחיות בבועה של עצמם. אני את חובת התוכחה שלי עשיתי. |
|
||||
|
||||
מצויין. |
|
||||
|
||||
איפה ומתי עשית את חובת ההוכחה שלך? |
|
||||
|
||||
תוכחה, לא הוכחה. הוא הזהיר, לא הראה לוגית. |
|
||||
|
||||
''הוכח תוכיח את עמיתך...'' (ויקרא) צברן המצוות המכובד עושה הכל בשביל לא להתגלגל לחולדה. הבה נאחל לו בהצלחה. |
|
||||
|
||||
אני לא מצליח להבין: מה יש עוד להראות לוגית למי שאינו מכיר מקרוב את הווי החיים החרדיים והדתיים ובוחר להשתלח בציבור שלם מתוך אסקפיזם של הבועה הצפונית של דעותיו המושתלות סטריאוטיפית? |
|
||||
|
||||
מי "אינו מכיר מקרוב את הווי החיים החרדיים והדתיים ובוחר להשתלח בציבור שלם מתוך אסקפיזם של הבועה הצפונית של דעותיו המושתלות סטריאוטיפית"? (אם זה מישהו באייל, ספק לנו קישור) מה ההבדל בין "מי שאינו מכיר מקרוב את הווי החיים החרדיים והדתיים ובוחר להשתלח בציבור שלם מתוך אסקפיזם של הבועה הצפונית של דעותיו המושתלות סטריאוטיפית" לבין "מי שאינו מכיר מקרוב את הווי החיים החילוניים והרפורמים ובוחר להשתלח בציבור שלם מתוך אסקפיזם של הבועה החרדית של דעותיו המושתלות סטריאוטיפית"? (מלבד זה שהראשון לא קיים במציאות, ואת השני אתה בוודאי מכיר) |
|
||||
|
||||
אתה מבלבל בין מין בשאינו מינו. את הכלאיים שלך תאכל לבד. ואת השעטנז שלך תלבש ותכבס בחוץ. ועל חיי הרפורמים וחברי המועדונים שלהם, כתבתי מספיק באייל, אתה מוזמן לחפש (תרתי משמע). |
|
||||
|
||||
האם פרשתי לא נכון את "חובת התוכחה"? |
|
||||
|
||||
פירשת נכון, רק שאני לא מבין מה עוד יש להראות לוגית למי שאינו מכיר מקרוב את הווי החיים של המאמינים, ומדבר מתוך גרונו הניחר בשל היותו זולל חרדים לתיאבון בכל הזדמנות אפשרית. |
|
||||
|
||||
נה, שרצים יותר טעים. |
|
||||
|
||||
הה? "זולל חרדים לתיאבון"? מאיפה זה הגיע? לא כל מי שאינו מסכים לדעותך על אורח החיים החרדי הוא "זולל חרדים לתיאבון". ויחסית להרבה מקומות, האייל הוא דווקא מקום סובלני מאוד עבור דתיים וחרדים, במיוחד אם הם אינם באים בגישה מטיפנית-מסיונרית (מה לעשות, אף אחד לא אוהב שמטיפים לו). אה- ואל תניח שמי שאינו מסכים עמך "אינו מכיר מקרוב את הווי החיים של המאמינים". יש באייל לא מעט דתל"שים. |
|
||||
|
||||
בניגוד לך, דברי התייחסו וממשיכים להתייחס לנושא הדיון הנוכחי ולא לכלל קוראי ומגיבי האייל; ואל תוציא את דברי מהקשרם. חלק מאלה שניהלו כאן את הדיון הנואל אודות צניעותן של בנות השלוש בקהילות החרדיות, היו בעיני והינם, מה לעשות: זוללי חרדים לתיאבון. |
|
||||
|
||||
גם אני מתייחסת כאן לנושא הדיון. לא ראיתי כאן ''זלילת חרדים לתיאבון'', אלא נסיון להבין נקודה שנראית תמוהה למי שבא מבחוץ. |
|
||||
|
||||
לו באמת רציתם להבין, הייתם מנהלים את הדיון ברמה אחרת לגמרי, במקום לנהלו ברמה שהיא מתחת לחגורת התחתון. |
|
||||
|
||||
<מסתכלת לצדדים. לא רואה אף אחד חוץ מהחתולות. הממ... גם הן השתתפו כאן בדיון?> עזוב, אני רואה שדיון אתך הוא כמו לדבר אל הקיר. נראה לי שאשוב למצב קריאה בלבד. |
|
||||
|
||||
בתגובה 220866 עדי כתבה דברים פשוטים והגיוניים. הדרישה מבנות בגיל צעיר להתלבש בצניעות היא מדין חינוך. דורון הגלילי בתגובה 220876 הביא סיפור שלדעתי מחזק את העניין, למרות שייתכן שעדי נפלה בפח ולא הבינה. דורון הגלילי מיד תיקן בתגובה 220892 לשיפוטך. פתאום ללא שום הוכחה או הסבר, דובי הכניס את דבריו הבעייתיים בתגובה 220930. הוא חזר על דבריו פחות או יותר בתגובה 220981 ונדרש להביא נימוק בתגובה 220985. ערן בילינסקי הוסיף הסבר הגיוני בתגובה 220988. והאלמוני חזר שוב על ההסבר של קודם בתגובה 221032. למרות אין תגובה מדובי, אלמוני החליט להמשיך לשפוך בוץ בתגובה 223769 אני דרשתי הסברים בתגובה 223770 ולא נעניתי. עכשיו שפטי נא את. שלוש פעמים הובאו פה טענות חמורות לגבי נטייה לפדופיליה אצל חרדים ללא שום הסבר. נתנו הסברים מספר שלדעתי הגיוניים אבל לא נעשה שום מאמץ להתמודד איתן. רק בוץ. בוץ לא מוסיף ידע. הוא מעוות ידע. הוא גורם לאנשים להחליט החלטות לא נכונות. איני מבין מי יכול להרויח מזה. אם החרדים טועים, לשם מה צריך להשחיר אותם יותר משהם? ואם הם אינם טועים, לשם מה להשחיר אותם? |
|
||||
|
||||
אם אתה שואל ''מה זה דתלשי''ם'' התשובה היא דתיים לשעבר. |
|
||||
|
||||
אך שאלתי היתה *מיהם* אותם דתל"שים. |
|
||||
|
||||
למשל עוזי וי. (סתאאם, מותר לבן-אדם לחלום, לא?) |
|
||||
|
||||
למה סתאאם? למיטב ידיעתי עוזי וי. היה דתי גם בעבר. |
|
||||
|
||||
כזכור, לא סתם דתי אלא קתולי דתי. |
|
||||
|
||||
על זה אמר סחב''ק ש''הרב הראשי הספרדי הוא קתולי''. |
|
||||
|
||||
שוטה אחד זרק אבן לבאר. איך מוכיחים שאין לו אחות? |
|
||||
|
||||
באינדוקציה. ראשית נוכיח שאין לו מאה אחיות. זה קל. אחר כך נוכיח שעבור כל מספר טבעי N, אם אין לו N אחיות אז גם אין לו N-1 אחיות. נוכיח על דרך השלילה: נניח שיש לו N-1 אחיות, אז ברור שיש לו לפחות N אחיות כי אחת ירדה לשאוב מים מהבאר (הרי לא יעלה על הדעת שאחד האחים הלך לשאוב מים מהבאר). הגענו לסתירה. מש"ל. |
|
||||
|
||||
כלום לא יעזור, יש לו אחות :) תגובה 223334 פיסקה רביעית. |
|
||||
|
||||
הוכחתי המתמטית בעינה עומדת. הם לא האח והאחות. תגובה 223337 |
|
||||
|
||||
xslf עצמה אסף שרעבי היושב על הגדר יוסי גורביץ |
|
||||
|
||||
וגם: יהונתן אורן נועם סטאָריק |
|
||||
|
||||
יהונתן אורן דתל"ש? אתה בטוח? |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
חלילה. רק בעל מוח מעוות. |
|
||||
|
||||
פשוט לא יצא לי לראות תגובות בוטות שלך. תהיתי אם הצליח אחד, א''פ, להוציא את השוטה משלוותו. |
|
||||
|
||||
"מצוין" היא תגובה בוטה? |
|
||||
|
||||
לא היא לא. אבל ''קפוץ לי'' היא כן. |
|
||||
|
||||
ראית את כל הפתיל ההוא? לעניות דעתי "קפוץ לי" היא תגובה שקולה, עניינית ומכובדת בהקשר בו נאמרה. אם אתה חושב אחרת, גם אתה יכול לקפוץ לי (אבל זה רק בצחוק). |
|
||||
|
||||
:-) רגע אחד, אני לא מותח עליך ביקורת מר גלובלי, אני חושב שהאדם הסביר (ואני בכלל זה) היה מאבד את שלוותו בדיון עם מר פז עוד הרבה קודם לכן (ולכן אני לא מתדיין איתו יותר - זה לא בריא ללחץ דם שלי). יש איזה משפט שאומר משהו על הכעס של אדם סובלני. ובכן, תהיתי אם מר פז הצליח להוציא אדם סובלני אחד משלוותו, שאם כן הרי זה עוד אינדיקטור נהדר לאופי הדיון היוצא מן הכלל של הבחור. (לא שחסרים כאלה...) |
|
||||
|
||||
אני לא אדם סובלני במיוחד, ובטח לא כשמדובר בדעות מסוג אלה שהאדון פז מייצג, ובסגנון שהוא נוקט. לא הייתי מציע לאף אחד להשתמש בי בתור דוגמא ל*משהו*. |
|
||||
|
||||
טוב ''סובלני'' הייתה בחירה לא טובה של מילה. לא משנה. |
|
||||
|
||||
אם את אורטודוקסית הייתי מצפה שתדעי שאותודוקסית כותבים עם ת'. והפתעה, אבל בארץ כולם אורתודוקסים, גם אם הם חילונים פורקי עול, בועלי נידות ואוכלי שפנים. אלא אם כן הצטרפת לקהילה רפורמית או קונסרבטיבית. |
|
||||
|
||||
נניח לטעות הכתיב השגורה בפי האנגלוסקסים שמעבר לים או מאירופה, עליה את מטיפה מוסר. אבל מנין לך ש"בארץ כולם אורתודוקסים, גם אם הם חילונים פורקי עול, בועלי נידות ואוכלי שפנים"? האם יאיר לפיד והשר פורז פוקדים בתי כנסת אורתודוקסיים? אלה הלא מעדיפים את בתי התיפלה של הרפורמים. |
|
||||
|
||||
תגובה 358077, פיסקה שניה, ובייחוד המשפט האחרון בה, המיישם את עקרון "כולם, אלא אם...". בתי ה*תפי*לה של הרפורמים הם בתי *תפי*לה, ואילו *תיפ*לה היא לא לקרוא תגובה קצרה עד סופה ולמהר ולהגיב עליה תגובה מיותרת. נו טוב, אפשר להבין אותך, להיות ביזנסמן זה מעייף. |
|
||||
|
||||
תגובה 358276 פיסקה שנייה, ובייחוד המשפט המצוטט, אין משמעותה כפי שהחלטת משום מה: "כולם, אלא אם...". אלא שמשמעותו הפשוטה היא שכולם בארץ אורתו' וגו'. מה שעובדתית נראה לי לא נכון. גם אם היינו רוצים אחרת. וסליחה, בתי התיפלה של הרפורמים והקונסרבטיבים. וראה עמדת הפרופ' ישעיהו ליבוביץ ז"ל: |
|
||||
|
||||
השפל לסופו של הפסוק: "...אבל בארץ כולם אורתודוקסים, גם אם הם חילונים פורקי עול, בועלי נידות ואוכלי שפנים. אלא אם כן הצטרפת לקהילה רפורמית או קונסרבטיבית". ברירת המחדל בארץ היא אורתודוקסיה. חילונים פורקי עול הם יהודים חילונים אורתודוקסים. ואם הם אתאיסטים הם אתאיסטים יהודים אורתודוקסים. וזאת בניגוד לחו"ל שבה אתאיסטים מתיימרים לטעון שהם חסרי דת1. והא ראיה - בארץ הדרך היחידה להינשא היא דרך הרבנות (האורתודוקסית), והדרך הממלכתית להיקבר היא דרך החברה קדישא. אדם המגדיר עצמו אחרת - קרי, הולך ומצטרף לקהילה רפורמית או קונסרבטיבית, אכן אינו אורתודוקס. הואיל וזו ברירת המחדל - לא צריך לפקוד בתי כנסת כדי להיות אורתודוקס. די לא להגדיר עצמך כרפורם או קונסרבטיב2. יאיר לפיד, שפעם כתב ש"יום כיפור לא מוזכר בתורה", ופורז שהוא חלאה לא קטנה בפני עצמו, לא שייכים לעניין, ואני לא סגורה על בתי הכנסת שהם פוקדים, אם הם פוקדים. מצד שני, תנו רבנן, "ישראל, אף על פי שחטא, ישראל הוא"3. 1 ולא בצדק, שהרי חלק מהמטען הדתי הוא תרבותי, ולא ניתן להתנער ממנו, גם אתה לא מאמין באלוהים. 2 וזאת, להבדיל מלהגדיר עצמך כ"דתי", שאכן מחייבת בסטנדרטים מסויימים. 3 שזה, אגב, עונה על הטיעון הידוע, "הוא גנב ומעל ומתייחס זיפת לשכנים, אבל העיקר הוא שם כיפה"4. 4 סבתא שלי אומרת את זה לא פעם. |
|
||||
|
||||
4 אבל סבתא שלי אומרת את זה גם על בני תשחורת חובשי כיפה ששמים רגליים על המושבים באוטובוס: "הוא שם רגליים על המושב, אבל העיקר הוא חובש כיפה". |
|
||||
|
||||
לא הבנתי את ההבדל בין אתאיסט בחו"ל לאתאיסט בארץ. לא הבנתי את הלוגיקה הדתית-תרבותית שלך. אם חלק מהמטען הדתי הוא תרבותי, ואם אני מושפע מהחלק התרבותי הזה, זה מונע ממני את להיות חסר דת? אם אמריקאי אוהב את המוזיקה של באך, זה מונע ממנו להיות אתאיסט, יהודי או בודהיסט? לא הבנתי אם מהפסוקית "ופורז שהוא חלאה לא קטנה בפני עצמו" עולה שגם לפיד הוא חלאה לא קטנה, ואם כן, לא הבנתי אם זה מפני שהוא לא יודע תורה או מסיבה אחרת (יותר מדי ג'ל?). __________ עם כל אי ההבנות האלה, דבר אחד אני מבין מצויין: אין לי סיכוי לעבור את הבחינה. אפשר עבודה במקום? |
|
||||
|
||||
אתאיסטי חו"ל1, מתברר, סבורים שמשום שהם אתאיסטים, זה אומר שהם לא נוצרים2. רוב אתאיסטי ארצנו, לעומת זאת, לא יטענו שבגלל שהם לא מאמינים באלוהים הם לא יהודים3. אני סבורה, שהואיל ומרבית האתאיסטים (חו"ל) שחושבים שהם חסרי דת עדיין חוגגים את חג המולד, למשל, כמו גם חגים נוצריים נוספים, הם לא חסרי דת אלא אתאיסטים נוצרים או נוצרים אתאיסטים. ואין כזה דבר "חסר דת", הואיל והדת משתקפת מבחינה תרבותית. ללא כל קשר לבאך. אני אוהבת מוזיקה אירית וזה עדיין לא הופך אותי לגיילית. פורז הוא חלאה משלל סיבות. לפיד הוא סתם אידיוט. ולא רק בגלל שהוא לא יודע תורה. יש הרבה אנשים שלא יודעים תורה, והם לא אידיוטים. אבל זו דעתי האישית, ואף אחד לא חייב לקבל אותה. 1 חו"ל, לצורך העניין, הוא העולם המערבי. 2 ברירת המחדל באירופה: אם אתה לא מוסלמי, יהודי או בודהיסט. 3 נו טוב, בין השאר משום שיהדות היא גם לאום. ________________ תיגש אלי אחרי השיעור, נראה מה אפשר לעשות. |
|
||||
|
||||
שיט. בדיוק היום שכחתי את פטיש הכסף הקטן שלי בבית. |
|
||||
|
||||
באמת לא ברור איך סטודנט לרפואה מקבל עונש כזה. לדעתי למקרטני ולנון לא היה מושג. |
|
||||
|
||||
אין להם מושג בהרבה דברים, לג'ון ולפול. או לחילופין, סובלים מאיזו רגרסיה קלה לילדות. נשאלת השאלה איך בן אדם מבוגר בשנות השישים (מין חופשי לכל וכו') מוציא מפיו את השורות הנ"ל: "... הקשיבי, את רוצה לשמוע סוד? את מבטיחה לא לספר? יותר קרוב, תני ללחוש לך באוזן, אומר את המילים שאת מחכה לשמוע אני מאוהב בך אני יודע סוד כבר שבוע או שבועיים אף אחד לא יודע רק שנינו..." |
|
||||
|
||||
וביישנים שלא רוצים שאף אחד ידע כי בכיתה צוחקים על מי שמתחבר עם בנות? |
|
||||
|
||||
לפחות האתאיסט הזה טוען שאינו יהודי. |
|
||||
|
||||
איזה אתאיסט? |
|
||||
|
||||
עבדך הנאמן. |
|
||||
|
||||
מה אתה עושה בפסח? |
|
||||
|
||||
קצת מוקדם לקבוע דבר כזה, את לא חושבת? חוץ מזה, נראה לי שזה מסוג הדברים שמתאים יותר לאימייל, ולא לפורום ציבורי... אה, את מתכוונת כיצד אני חוגג את הפסח. ובכן, ה"חגיגה" היחידה עבורי בפסח, בד"כ, היא אגירת החמץ לקראת תקופת היובש. |
|
||||
|
||||
אה, טוב שהזכרת לי. אני באמת עושה מאמץ מיוחד לקראת פסח, מהסוג שציינת. אולי זה אומר דאני יהודייה, אחרי הכל. מצד שני, זה אולי אומר יותר שאני חיה בישראל. |
|
||||
|
||||
בחור אמריקאי אחד, אחרי הרצאת אינסטנט שלמה שספג על ישראלים-יהדות-חגים ומה שבינהם, זכה לשאלת הקונטרה: "ומה אתה?" ולא ממש הבין. הוא טען ש"הוא לא מאמין בכלום". "כן, אבל מה הדת שלך?" "אין לי, אני לא מאמין בכלום". "אה, אז אתה כאילו, לא חוגג כריסטמס וכאלה?" "בטח שכן, אבל זה לא קשור. טוב, אני מניח שאני נוצרי". "איזה?" "מה זאת אומרת איזה?" "נו, איזה סוג של נוצרי אתה? בחג המולד, אתה הולך למיסה או משהו כזה?" אז הוא חשב, חשב, חשב, חשב, ואז (מרוצה שסוף סוף הוא יכול לתת לי איזשהי תשובה כדי ש,בשאיפה, אפשר יהיה לעבור לנושא משעמם פחות) אמר: "אה! בחג המולד אני לפעמים הולך עם אמא שלי לכנסיה ה***! אז אני מניח שאני נוצרי-***". חודש וחצי אחר כך, בחור אמריקאי זקן אחד, שמע את הסיפור, ולא הבין מה רציתי מהבחור התמים. "אנחנו לא כמוכם1, אצלנו לא חייבים להיות עם דת".2 1אני מניחה שהכוונה הייתה לישראלים. 2זה באמת השאיר אותי בהלם לכמה דקות, לחשוב שהאופציה בכלל קיימת. ________ העלמה עפרונית, רוצה להיות שם. |
|
||||
|
||||
הוא יכול עד מחר לחשוב שהוא בלי דת, אבל הואיל והוא חוגג את חג המולד, והולך עם אמא שלו לכנסיה, לא משנה איזה, הוא נוצרי. גם אם הוא לא מאמין בכלום. אתאיסט שגדל בסביבה מוסלמית, גם אם בארץ נטולת דת לכאורה כמו ארה''ב, לא היה חוגג כריסמס, ולא הולך לכנסיה, אלא אם כן, נניח, חברים שלו מתחתנים שם. כנ''ל יהודי. כנ''ל בודהיסט. |
|
||||
|
||||
יש הרבה יהודים שחוגגים את חג המולד, ויש הרבה יהודים שהולכים לכנסיות. |
|
||||
|
||||
אני יהודייה במוצאי, אבל הייתי בכנסיות הרבה יותר בחיי מאשר בבתי כנסת, אינני חוגגת את פסח (או ראש השנה, או יום הכיפורים) אלא אם כן יש אילוצים חזקים במיוחד, ואני שומעת מיסות בחדווה רבה ולא מאזינה כלל לחזנות. אז? |
|
||||
|
||||
אז? אז את עדות אנקדוטלית. |
|
||||
|
||||
אני לא עדות לשום דבר. אפילו לא עדות המזרח. המורה התורנית יכולה, אולי, להצביע על הרבה אנשים הפועלים באופן שהיא מתארת, אבל יש גם די הרבה אחרים. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |