|
||||
|
||||
למעשה, חלקם לוקים בחסרון גדול מאוד. התמקדת בשלוש מדרשות מגזל עוז, ברוריה (לינדנבאום) ועין הנצי"ב. אני מתייחסת בתגובה שלי למגדל עוז. הדגשת את העניין שיש שנה אחת ללמוד תורה. לא ציינת כלל שבמדרשות מעודדים מאוד (בדגש על מאוד) להשאר שנה ב' ויותר מזה. במגדל עוז שליש מהתלמידות (למעלה מעשרים) של שנה א'-אחרי שירות (צבאי או לאומי) נשארות לשנה ב'. מתוך השליש הזה חצי נשארות עד שנה ה' (במסגרת תוכנית הוראה). תוכנית ההוראה החלה רק השנה, אבל יש תלמידות שהן כבר בשנה השישית שלהן במדרשה. בכל שנתון יש מספר בנות שהיו במדרשה לפני שירות וחזרו אליה לאחר שנתיים שירות. כתבת על האינטנסיביות, שרובו של היום עובר על תלמידות המדרשה בשיעורים, בצורה פאסיבית. הדבר אינו נכון כלל. במדרשות הללו מודגש בית המדרש כדבר המרכזי ביותר. השיעורים הם בגדר המלצה, והם אלו שנעשים במקביל לבית המדרש. כמו בישיבות, יש שיעורים בסדר צהריים, אבל בוודאי שבית המדרש שוקק חיים גם בו. זה נכון שאת המדרשות מסיימים מוקדם יותר, אך זה לא נכון שהחופשות ארוכות יותר. יש המלצה לתפילה מרכזית. אך אין חובה על הבנות להגיע אליה. כתבת שבגלל שאין תפילה מרכזית, שעת הקימה מאוחרת יותר. ובכן, לא פעם כשרציתי לקבוע חברותא הציעו לי את השעה שש בבוקר. לא בגלל שזה כיף לראות ביחד את הזריחה, אלא בגלל שזו שעה רלוונטית בדיוק כמו חמש אחר הצהרים. כתבת שהחומר הנלמד הוא למתחילים. מסכתות קצרות ופשוטות מסדר מועד. זה נכון במידה מסויימת, בגלל שרוב הבנות באות בלי ידע מוקדם בארמית וגמרא (אם כי רבות מאוד הבנות שכן), אך הרמה עולה עם הזמנים ועם השנים. לומדים סנהדרין, בבא מציעא וגם דף יומי. חולין לא נראת לי כמסכת הכי סמפטית... העלת את העניין ה"מה לא לעשות". אני אישית לא נתקלתי בשיעור כזה מעולם. הייתי שמחה לדעת מתי אתה נתקלת בכזה באילו מהמדרשות שאתה בקרת בהם. כך כתבת: "נדמה שכיוון שהמדרשות רואות את עצמן בראש ובראשונה כמוסדות חינוכיים ולא "לימודיים"". פה אתה כבר מבלבל בין המדרשות ה"גמרתיות" ל"מרכזניקיות". המדרשות ה"גמרתיות" ממש לא רואות את עצמן כמדרשות "חינוכיות" המכינות לחיים. ממש לא. באופן כללי, אני מציעה לך לבדוק את הדברים לפני שאתה מחליט לכתוב על זה מאמר. |
|
||||
|
||||
אל תקחי את המאמר באופן אישי. הביקורת שנמתחת בו היא יותר עמוקה מ"מה עושים או לא במדרשה כזו או אחרת". אם ירדתי לסוף דעתו של הכותב, כוונתו היתה להצביע על כשל במערכת - בתקווה שיתוקן. אם אכן מה שאת אומרת הוא נכון (וחלילה לי מלפקפק בך, הרי אני לא הייתי במדרשה1) אז זה דווקא צעד בכיוון החיובי, הרצוי אפילו, בעיני הכותב. 1 למרות שאני פליטת החינוך הדתי... |
|
||||
|
||||
"נפלטתי" מהדת על רקע חוסר התאמה ביני לבינה. הצלחתי לשרוד 12 שנות לימוד דתי ו-18 שנות חינוך דתי בלי יותר מדי צלקות נפשיות (רק קצת), ועם פחות משנה של טיפול פסיכולוגי. לזה אני קוראת "פליטה". ויש שיקראו לזה "פרי ביאושים" ... |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |