בתשובה ליעקב, 15/05/04 22:00
על אדם סמית והיד הנעלמה 219500
טענתי לא הייתה שהרגולטור לא יכול *לרצות* לפעול נגד ענייניו ולטובת עניין הכלל – טענתי שהוא לא *יכול* מבחינה טכנית לקדם את טובת הכלל, בלי קשר ליחס האישי שלו לנושא.
על אדם סמית והיד הנעלמה 219504
לאחר שכתבתי את תגובתי נזכרתי בזאת. אתה צודק. רק צורם לי התנגדותך להיותו של אדם מוסרי ואכפתי לסביבה. מה אכפת לנו שיאהב את הסביבה?
על אדם סמית והיד הנעלמה 219745
אשמח אם כל אדם יהיה מוסרי, זקוף גו, ישר ולא זייפן, אבל אני לא חושב שיש לנקודה זו חשיבות ממשית.
על אדם סמית והיד הנעלמה 219748
תודה. זה מה שבקשתי.

כמובן התכוונת חשיבות בכלכלה. חשיבות בדאגה לאחינו היהודים העניים יש ויש.
על אדם סמית והיד הנעלמה 219970
התכוונתי שאין לנקודה זו השפעה ממשית על התוצאות שתתקבלנה.
על אדם סמית והיד הנעלמה 219982
בכלכלה או גם בעזרה לאחינו היהודים העניים?
על אדם סמית והיד הנעלמה 220010
בשום מקום.
[אתה טועה אם אתה חושב שבעזרה "לאחינו היהודים העניים" פועל משהו אחר מלבד דחף אנוכי]
על אדם סמית והיד הנעלמה 220012
אני לא מבין את עמדתך.
אם הכוונה היא שאדם צריך להרגיש טוב עם זה שהוא תורם כסף לאחיו העניים הרי שזה מקובל עלי. אבל לא צריך להגיד עליו שהוא אנוכי.
על אדם סמית והיד הנעלמה 220049
כוונתי שאדם תורם כסף לאחיו העניים כדי להרגיש טוב וזו פעולה אנוכית. לרוב זו אנוכיות ברורה לעין. כמה אנשים נותנים מתן בסתר באמת בלי שאיש, כולל מקבל התרומה (אם לעצמו ואם בעבור אחרים) ידע על כך? קומץ שבקומץ.
אם תחשוב על זה, יש בכך גם הגיון, כמו שנאמר: אין אדם מגיע ליתן לבריות אלא שנטל מן הבריות. כלומר, מי שיש בידו לתת לאחרים משלו הוא מי שיש לו משלו ואותו שלו הושג באמצעות פעולה אנוכית עקבית.
על הצדקה 220067
גם אנוכיות זאת היא יותר טובה מהאנוכיות בשתיית עוד בירה. אנו צריכים לעודד אנוכיות זאת ולרומם את האנשים ולא לאמר להם שכל מה שהם עושים זה כלום ולדרוש מהם להשקיע בטיסות לחו''ל.

כלכלה נכונה בונה מסגרת שמעודדת חברה בריאה אבל צריך גם לבנות חברה ערכית. זה בלי זה אינו מספיק, לדעתי. כמובן שחינוך לאלטרואיזים ועזרה לזולת עם שלטון שמתערב בכל בכלל לא יעבוד - על זה אין ויכוח בינינו.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים