|
||||
|
||||
ככל הנראה לא הייתה כל שריפה גדולה שהשמידה את אוצרות הספריה של אלכסנדריה . מאשימים כל מיני מועמדים מיוליוס קיסר דרך הנוצרים ( ששאפו כביכול להכחיד את התרבות האלילית ) וכלה במוסלמים של הכליף עומר (שאמר כביכול שמה שיש בספריה ואינו בקוראן אינו ראוי שישמר ) שהם הם השמידו את הספריה כהוכחה מוחלטת לברבריות שלהם . אך לאמיתו של דבר נראה שאיש מהם לא היה אחראי וככל הנראה לא הייתה כל מזימה להשמיד את הספריה ואם הייתה שריפה גדולה ומכוונת היינו שומעים עליה במקורות ואין לנו עדויות על שריפה כזאת .. הסיבות האמיתיות להיעלמות הספריה היו דרמטיות הרבה פחות ופרוזאיות הרבה יותר . במשך מאות אנשים הפסיקו להעתיק מגילות ואלה שהיו קיימות הלכו ונרקבו כתוצאה מהיעדר טיפול מתאים ולזה כבר לא היו תקציבים . ככל הנראה כאשר היגיעו המוסלמים למצרים הם מצאו ספריה הרוסה ,נכון אבל לא ממדיניות מרושעת של הספרים אלא פשוט בגלל הזנחה של מאות שנים, |
|
||||
|
||||
סימוכין? הפניות? הסברים? אותי לימדו שהשריפה היא עובדה היסטורית מתועדת היטב, אבל אני סקרן ללמוד אם זה לא כך. |
|
||||
|
||||
תודה. אבל התוכן מוזר במקצת. כתוב שם: 1. Seneca (AD 49), the first writer to mention it (and that nearly 100 years after the alleged event), definitely says that 40,000 books were burned. אכן רק פלוטארכוס מזכיר את הספריה, אבל נראה שיש הסכמה כללית שנשרפו הרבה *ספרים*, שזה לב העניין, לא? השאלה אם היה זה אכן יוליוס קיסר או לא, והאם הדבר נבע מברבריות או לא, פחות מטרידה אותי, חוששני.
2. Plutarch (c. 117) says that the fire destroyed the great Library. 3. Aulus Gellius (123 - 169) says that during the "sack" of Alexandria 700,000 volumes were all burned. 4. Dio Cassius (155 - 235) says that storehouses containing grain and books were burned, and that these books were of great number and excellence. 5. Ammianus Marcellinus (390) says that in the "sack" of the city 70,000 volumes were burned. 6. Orosius (c. 415), the last writer, singularly confirms Seneca as to number and the thing destroyed: 40,000 books. Of all the sources, Plutarch is the only one to refer explicitly to the destruction of the Library. Plutarch was also the first writer to refer to Caesar by name. Ammianus Marcellinus' account seems to be directly based on Aulus Gellius because the wording is almost the same. |
|
||||
|
||||
יש דעות לכאן ולכאן בנוגע לגורלה של הספריה. כאן: http://www.bede.org.uk/library.htm#caesar טוענים כי העדויות מהמקורות הקלאסיים יכולות ללמד על כך שהספריה אכן נשרפה על ידי חייליו השכירים של קייסר כתוצאה לא מכוונת של הצתת צי אויביו. הפגם העיקרי בטענה זו הוא שהיא מבוססת על השמטה (היעדר איזכור של הספריה) יותר מאשר על אישור מפורש לשריפתה. הטענות כי הספריה נשרפה על ידי קייסר מאוחרות מכדי להיות משכנעות לחלוטין. בוויקיפדיה, לעומת זאת (כאן: http://en.wikipedia.org/wiki/Library_of_Alexandria#D...) נוטים להאשים את בישוף אלכסנדריה תיאופיליוס במעשה הברברי או, לפחות, בנזק הגדול ביותר לספרים (המקור הקודם מסכים עמם חלקית). |
|
||||
|
||||
המקור הטוב ביותר על גורל הספריה הוא ספרו של Luciano Canfora: The Vanished Library. A Wonder of the Ancient World, קנפורה בודק אחת לאחת את העדויות השונות על החורבן שאותו ספגה הספריה .הוא מוכיח למשל שמבדיקת העדויות עלה שהשריפה בימי קיסר לא פגעה בספריה עצמה אלא במחסני ספרים באיזור אחר. ובכל המקרה ספריית אלכסדריה המשיכה לתפקד כסדרה לאחר ימי קיסר כפי שמראות כל העדויות . ייתכן שאספסוף נוצרי שרף את הספריה אבל אין שום עדות על כך זאת רק הנחה בלבד שמנסה להסביר מדוע הספריה "נעלמה". ובכן האפשרות הסבירה ביותר היא שהספריה נעלמה מאותה הסיבה שממנה נעלמו שאר הספריות של ימי קדם ( והן כולן נעלמו )לא בגלל החרבה ברברית /נוצרית /מוסלמית אלא בגלל הזנחה ארוכת שנים ומאות וצימצומים קיצוצים איסופיים בתקציבים שהביאו לבסוף לסגירת הספריות. ולמי ששכח פפירוסים אינם ממשיכים להתקיים מעצמם מאות שנים , יש להעתיק אותם שוב ושוב כדי שהספרים ימשיכו להתקיים ובאיזה שלב הפסיקו לעשות זאת , הפפירוסים הלכו והתפוררו ובאיזה שלב הספריה פשוט הפסיקה להתקיים כמוסד. |
|
||||
|
||||
כפי שאפשר לראות, מספר המקורות העומדים לרשותנו קטנטן וכולל בעיקר אי-איזכורים, כך שכל חוקר מסיק את המסקנות שלו על דרך ההיקש והאקסטרפולציה. מכל מקום, בהתחשב באגדות על גודלה של הספריה וחשיבותה, ההתייחסות אליה במקורות העתיקים דלה, במקרה הטוב. בהחלט ישנה סבירות כי הספריה הייתה במקור קטנה בהרבה משחשבו וכי התדרדרה בהדרגה עד שהפכה לשום דבר. |
|
||||
|
||||
מעניין אם מספר המקורות העומדים לרשותינו היה גדול יותר אלמלא הספירה היתה נשרפת. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
סביר להניח שלא, כיוון שהמקורות שהיו נשרפים לא היו כוללים מן הסתם מידע נוסף על השריפה. |
|
||||
|
||||
סביר להניח שלא, כיוון שהמקורות שלא היו נשרפים לא היו כוללים מן הסתם מידע נוסף על השריפה. |
|
||||
|
||||
נראה לי שהאפשרות הזאת היא הפחות סבירה. הספריה היתה מפורסמת בחשיבותה ועושרה בכל העולם העתיק ויש אפילו מקורות המציינים את מספר המעתיקים שעבדו בה. חלק מהספריה נשרף ע"י חיילי קיסר אך הספריה המשיכה להתקיים. גם שריפת הספרים במאה ה-3 במהומות בין הפאגאנים לנוצרים מתועדת היטב (הספרנית הראשית היפאטיה, אחת המלומדות הבודדות של העולם היווני הלניסטי, נרצחה ובשרה הופרד מעל עצמותיה). ההתנכלות לספריה בתקופה הביזנטית ובפרט בזמן המהומות האיקונוקלסטיות היתה בודאי לא רק בהזנחה פסיבית. גם לספקנות של wikipedia בנוגע לסיפורים על הסקת בתי המרחץ במשך 6 חודשים בגליונות מהספריה לאחר הכיבוש המוסלמי יש צליל של תקינות פוליטית. שריפת כתבי עובדי אלילים ע"י מוסלמים בתנופת ההתפשטות שלהם נשמעת הגיונית. מכל מקום לכליף עומר היו בד"כ יחסי ציבור לא רעים באירופה הפראנקית ולא סביר שהכנסיה היתה באה איתו חשבון דוקא על שריפת כתבים של עכו"ם. |
|
||||
|
||||
לגבי עומאר -- חשוב לזכור שאילו לנוצרים הייתה יד ורגל ומעלה בפגיעה בספריה הייתה להם מוטיבציה ברורה לגמרי להציג את עומאר כברבר האחראי לעניין. לבד מזאת, יחסים טובים עם גורם א' באירופה הפרנקית אין משמעם יחסים טובים עם גורם ב'. |
|
||||
|
||||
מספיקה קדנציה אחת של שרון. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |