|
||||
|
||||
עלית עלי: אני מודד את הכל מזוית הראיה שלי. כשאני מודד את העולם, אתה יכול להתווכח איתי על טעויות מדידה ולהציע גם את זוית הראיה שלך, אבל כשאני מודד את עצמי1 אני לא מוכן לשתף אותך, להתחשב בך, או לשכנע אותך. _______________ 1- ד. הגלילי מוזמן להזכיר, בהקשר זה, את מר שפריר. |
|
||||
|
||||
אם היה מדובר רק על עצמך, לא היה צריך חוק. העניין הוא שאתה משתמש במדד שאתה מפעיל על עצמך ומכליל על החברה ככלל: לקחת אדם אחד, ושמת אותו במעבדה. מותר להכריח אותו לחגור חגורת בטיחות? ברור שלא. ובאינדוקציה לגבי כל האנשים בחברה. למען האמת זה בדיוק אותו טיעון שטוען ששכר מינימום, תשלום מסים וכו' זה זוועה מוסרית. מזוית הראיה שלי, עדיף להשתמש בדדוקציה: חוק של חגורת בטיחות מהווה הגבלה פעוטה עד זניחה ולא פוגע בשום חירות או אורח חיים (מלבד בתרגילי מחשבה היפוטתיים באייל). מצד שני הוא מציל הרבה חיים. מצד שלישי, אי חגירת חגורת בטיחות היא כמעט אף פעם לא בחירה מוסרית מודעת בסיכון. מסקנה? אדון האינדיבדואל-הרם-שאף-אחד-לא-יגיד-לו-מה לעשות יאלץ לקטר בשקט. |
|
||||
|
||||
למה אתה עוצר כאן? למה אתה מרשה ל"אדון האינדיבדואל-הרם-שאף-אחד-לא-יגיד-לו-מה לעשות" לקטר בשקט? הרי אם החברה תתמלא באנשים מקטרים כמו האדון ההוא, החיים של איילים מולד(ר)ים מסויימים עלולים להפגע מהמהום הקיטורים שיגיע מכל עבר (כל אחד הוא קול קטן, אך כולנו קול איתן)? מוטב שאדון האינדיבדואל-הרם-שאף-אחד-לא-יגיד-לו-מה לעשות ישתוק לגמרי, ובאותה הזדמנות גם נמנע את השחתת נפש הנוער ע"י הדיסידנט ההוא וחבר מרעיו. נחיה בחברה מתוקנת ומהוגנת עם חגורות בטיחות וקסדות לכל הולך רגל, ומי שזה לא מוצא חן בעיניו יסתום את הפה, אם הוא יודע מה טוב בשבילו. סליחה. אם אתה יודע מה טוב בשבילו. |
|
||||
|
||||
מכיוון שאני מודע להבדל בין הנזק שבהמהום קיטרוים לבין הנזק שבתאונות דרכים. אה סליחה, אין הבדל, זה הכל בראש שלי, דעתי האישית שאני ברוב חוצפתי כופה על אינדיבדואלים המסכנים הנחנקים תחת העול הנורא של חגורת הבטיחות. באמת פשיסטי מצידי. |
|
||||
|
||||
עם גלישה רטורית הזויה שכזו, שדורשת עמעום קיטורים, זה אכן ''קצת'' פשיסטי מצידך. האינדיבדואל-הרם-שאף-אחד-לא-יגיד-לו-מה לעשות, ממש לא צריך לשאול אותך באיזו עוצמת קול לקטר (רק שלא תחרים לו ציוד הגברה). |
|
||||
|
||||
אין בעיה, עד 23:00 המשטרה לא מטפלת במפגעי רעש. |
|
||||
|
||||
אתם באמת חושבים שב"לקטר בשקט" התכוונתי ל"אין לך זכות להביע דעה"? מצחיק. |
|
||||
|
||||
אל תשכח שאנחנו פה בסה"כ מלבנים קטנים בגווני כחול מוזר, ושלא כל המחשבות שלנו מצליחות לעבור כמו שצריך. אני דווקא הבנתי שלא באמת התכוונת לכך, אבל גם הבנתי שהאופי הרטורי בו בחרת לסיים את התגובה עלול להתפרש כאילו כן התכוונת לכך (וחבל). מסקנה? "אדון X יאלץ לקטר בשקט" היה קצת מיותר ופוגע באספקט ה*רטורי* של העמדה שלך (יצירת אנטגוניזם מיותר, דווקא במשפט הסיום). |
|
||||
|
||||
צודק. שוטה הכפר הגלובלי, אני מתנצל. אישית אני דוקא די נהנה מהמהומיך. |
|
||||
|
||||
אתה לא צריך להתנצל, לא נעלבתי. אני עדיין מוטרד יותר מהתפיסה שמותר למישהו לכפות עלי להמשיך לחיות ברמת הסיכון הנראית לו מאשר מגינוני טכס, והכל יודעים שאני לא איסטניס של מלים. בהזדמנות זאת רציתי להגיד לך שאתה אידיוט :-) (זה מזכיר לי גם ויכוח נושן עם ליאור גוגלר על זכותו של חולה סופני לשים קץ לחייו). |
|
||||
|
||||
"זה מזכיר לי גם ויכוח נושן עם ליאור גוגלר" וואלה, גם אני הייתי שם. האם אני אטעה אם אניח שאתה לא תומך גם בזכותו של מישהו עם כאב גרון לשים קץ לחייו (לא לבד, בביתו, אלא בשיתוף עם מערכת חברתית הלוקחת חלק פעיל1 במעשהו הוולנטרי2). _______ 1 בין אם מניע החברה המשתפת פעולה הוא אלטרואיסטי ובין אם הוא לשם מטרות רווח. 2 דוקטור דוקטור, עזוב אותך חיסונים יקרים, אני רוצה ציאניד! |
|
||||
|
||||
בוא נתחיל ממשהו פחות מורכב, ונראה לאן זה לוקח אותנו. עזוב את המערכת החברתית התומכת. מישהו שאינו מוגדר כחולה נפש מגיע למסקנה שנמאס לו לחיות, אתה בעד התערבות כוחנית שתמנע את זה ממנו (מאסר מונע, נניח)? או שאתה חושב שכל מי שמגיע למסקנה כזאת הוא חולה נפש שאינו אחראי למעשיו עפ"י הגדרה? |
|
||||
|
||||
אישית זה נראה לי מאוד מוזר ההתייחסות של "למה דווקא *אני* צריך ללבוש חגורת בטיחות?" אולי קרובה רחוקה של "למה דווקא אני צריך לעמוד בתור ולא לעקוף?". מזמן הגעתי למסקנה שעל מנת להנות מכל הרווחה שמציעה חברה מודרנית, נדרשים מחירים ומגבלות *עליי אישית*. ומגבלות זה מגבלות, וזה לא קשור אם זה דברים שאני עושה לעצמי, לחמותי, לכספי או לקניון. מגבלות על החיים שלי הם תמיד בחשבון אחרון, על החיים שלי, לא משנה אם זה בכניסה לאוטו או בכניסה לקניון. כיוון שאף אחד לא באמת אוהב מגבלות, אני מעדיף את הכלל הבא: יש למרוד במגבלות שקשות לנו מאוד כגון איסור על מין שלא כדרך הטבע, ולעלוז באלו שקלות לנו ונושאות עמן רווח רב -למשל חגורת בטיחות. [לא ברור לי מה זה מזכיר לך לגבי חולה סופני, כי כאן אני לא רואה רווח של ממש לחברה באילוצו להשאר בחיים (חוץ מהרווח ההיפותטי של שמירת המעמד של ערך החיים) ולעומת זאת, אין ספק שהמגבלה כאן היא קשה ואיומה. ] |
|
||||
|
||||
אישית זה נראה לי מאוד מוזר ההתייחסות של "למה דווקא *אני* צריך ללבוש חגורת בטיחות?" אולי קרובה רחוקה של "למה דווקא אני צריך לעמוד בתור ולא לעקוף?". מזמן הגעתי למסקנה שעל מנת להנות מכל הרווחה שמציעה חברה מודרנית, נדרשים מחירים ומגבלות *עליי אישית*. ומגבלות זה מגבלות, וזה לא קשור אם זה דברים שאני עושה לעצמי, לחמותי, לכספי או לקניון. מגבלות על החיים שלי הם תמיד בחשבון אחרון, על החיים שלי, לא משנה אם זה בכניסה לאוטו או בכניסה לקניון. כיוון שאף אחד לא באמת אוהב מגבלות, אני מעדיף את הכלל הבא: יש למרוד במגבלות שקשות לנו מאוד כגון איסור על מין שלא כדרך הטבע, ולעלוז באלו שקלות לנו ונושאות עמן רווח רב -למשל חגורת בטיחות. [לא ברור לי מה זה מזכיר לך לגבי חולה סופני, כי כאן אני לא רואה רווח של ממש לחברה באילוצו להשאר בחיים (חוץ מהרווח ההיפותטי של שמירת המעמד של ערך החיים) ולעומת זאת, אין ספק שהמגבלה כאן היא קשה ואיומה. ] |
|
||||
|
||||
(אופס, הבנתי לא נכונה קודם את המילה המהום, סליחה. לפחות למדתי מילה חדשה) |
|
||||
|
||||
המהום ועמעום זה לא אותו דבר (הוא מרשה להמהם בלי שום כוונות לעמעם). |
|
||||
|
||||
גם אתה לא צריך להרגיש רע מדי. בד''כ כשמהמהמים המסר יוצא די מעומעם. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |