|
||||
|
||||
מהו צדק - הוא קיים רק במקום ובזמן בו קיימת חברה, לא פרטים אינדבידואליים אשר היחס ביניהם הוא של קונפליקט ומאבק על אוכל, טריטוריה וכדומה. חברה היא שפרטים שונים רוצים או נאלצים לקיים ביניהם אינטראקציה שבבסיסה שיתוף מסוים. הצדק נותן את הביטחון שלא יהיה מצב שבו כל דאלים גבר, היינו שלא תיהיה סיטואציה שבה שרירותית ישתנו פרט אחד ישנה את מערכת היחסים רק משום שיש לו יותר כח או יותר אמצעים. הצדק הוא ההבטחה שתנאי היום יהיו מחר ותנאי האחד קיימים עבור השני. אין בכך לאמר שצדק מסוים (יחסים בין פרטים) הוא טוב או רע. החוק הוא הישום הפרקטי של הצדק שכל ציבור מסוים מתווה לעצמו לפי רצונו, יחסי הכוחות שבו והיתפתחותו ההיסטורית. אחד מכללי הצדק - אחד החוקים - הוא הסדרת היחסים בין שני פרטים מבחינת שאר החברה. ההיסטוריה מראה שהדתות ניכסו לעצמם את הכלל הזה וקבעו מיני כללי קיום עבורו - גבר ואישה, גיל מינימום ועוד. לחוק הזה, כפי שכבר נאמר השלכות על חיי המעורבים כמו גם על אחרים שמעורבים בעקיפין - צאצאים, הורים וכו'. אבל, כמו שתוכן חוזה עיסקי מוגבל מבחינה מישפטית רק לאספקטים מסוימים, ועצם ההיתקשרות בחוזה היא רק לפי אינטרס המיתקשרים, כך אין למדינה מה להיתערב בעצם העובדה ששני פרטים (או אולי יותר) מחליטים לתת תוקף חוקי ליחסים ביניהם, וזה מכח הצדק לעיל. הבעיה כמובן היא הטרמינולוגיה, ועל זה אפשר לספר על שר האוצר של רייגן שנאסר עליו לדבר על אינפלציה ואז הוא החל לדבר על בננה. |
|
||||
|
||||
זה היה קרטר, לא רייגן. וזה היה מיתון, לא אינפלציה. אבל בהחלט אנקדוטה משעשעת. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |