|
לא ברור לי ממה אתה חושש כל כך -- הביטוח הלאומי מזמן אינו מנגנון ביטוחי אלא רשות מס נוספת. ככזו, מקומה תחת כנפי משרד האוצר, יחד עם מס ערך מוסף ומס ההכנסה. איחודן של הרשויות רק יועיל לחסכון בכספי ציבור ולרציונליזציה של מערכת הגבייה.
הביטוח הלאומי נוסד כמנגנון ביטוחי, שנועד להבטיח לעובדים פנסיה מינימלית עם פרישתם מעבודה וכן לשמש ''גג'' למקרים בהם עובדים מפסיקים או אינם יכולים לעבוד מסיבה כלשהי לפני מועד צאתם לפנסיה (כלומר, מקרים של מחלה, לידה, אבטלה, וכדומה).
יסוד היסודות של כל מערכת ביטוחית הוא היותה פרופורציונלית וברירתית. כלומר, אדם יכול לבחור את תוכנית הביטוח הרצויה לו ולהיות מתוגמל בהתאם לתוכנית זו וכמות הכספים שהוא מפריש לה.
הביטוח הלאומי אינו ברירתי ואינו פרופורציונלי. אדם חייב לשלם לביטוח לאומי, כשהתשלום קשור לגובה הכנסותיו ולא לתגמול שהוא עתיד לקבל במקרה שהוא נזקק לדמי הביטוח הלאומי. במלים אחרות, מדובר במס פר-אקסלנס.
רעה נוספת, וחמורה יותר, היא העובדה שביטוח לאומי גם מעניק ביטוח לא יעיל. גם אדם המפריש סכומים מינימליים לביטוח לאומי מוצא עצמו נפגע מהביטוח המוענק לו, משום שזה אינו מגיע אפילו בקירוב לסכומים שהיה מצליח לצבור לו היה חוסך סכום זה בכל תוכנית חסכון אחרת.
|
|