|
1. שנת 1492 היא תאריך רומנטי אך לא מאוד רלוונטי: נהוג כיום לראות בקפיטליזם צורת מחשבה שהושפעה והומרצה רבות ע"י תורתו של ז'אן קלווין, 1509-1564. הנאורות היא מונח המתאר בד"כ את הגות המאה ה- 18 בדיוק נמרץ, אולם גם אם בחרת לכנות כך את כלל הגות העת החדשה המוקדמת ישנם תאריכים מתאימים יותר- 1454, המצאת הדפוס ו- 1517, תחילת הרפורמציה הפרוטסטנטית (שהיא אולי כדור השלג האינטלקטואלי הפוליטי והחברתי המשמעותי ביותר שנוצר). 1492 לעומתם אולי מסמלת בצורה נאה את הגלובליזציה ותהליכים אחרים המאפיינים את העידן המודרני (והפוסטמודרני) אך אינה מצביעה על אירוע *ראשוני* יחסית שהביא לבאים אחריו.
2. אם הפוסטמודרניזם יצר את המושג מודרניזם, במה הוא שונה מתנועות הרנסנס והנאורות, שיצרו את מושג ימי-הביניים (שלמעשה לא היו כ"כ מפגרים). למעשה, הצהרת הניגוד שבין "פוסטמודרניזם" ל"מודרניזם" היא עמוקה ומהותית בדיוק כמו זו שבין "נאורות" ל"ימי הביניים החשוכים". זו דרכם של יוצרי מושגים: נתינה בהקשר.
3. האם קומוניזם היא הדרך היחידה לפוסט-קפיטליזם? או אפילו יותר ממוקד- האם הפוסטמודרניסטים, בהתאם למסורת הערפול המושגי שלהם, לא יכלו להעניק למושג "פוסט-קפיטליזם" משמעות (או פסוודו-משמעות) אחרת?
|
|