|
מכל מה שנאמר על בחינות הבגרות ועל אחוזי ההצלחה "הגבוהים", נראה ששכחתם לבדוק האם השתנו בחינות הבגרות מאז המצאתם. התשובה היא כמובן כן- ויואמרו, מין הראוי שיש להתאים את התכנים לזמנים מודרנים וכו'. אכן כך, אלא שלא רק התכנים השתנו אלא אף הוראות הבדיקה לבחינה. כלאמר, ב13 השנים בהם אני מורה, יצאו 3 תוכניות חדשות לבחינת הבגרות באנגלית אשר שינו גם את הוראות הבדיקה (הקלות רבות) ואף את המילון בו משתמשים. כאשר הייתי מורה חדשה לפני 13 שנה, היה על תלמידי 5 יחידות באנגלית להשתמש במילון אנגלי אנגלי בלבד. לפני כ 10 שנים (אם אני לא טועה), בוטלה הוראה זו, והתלמידים יכולים מאז להשתמש במילון אנגלי אנגלי עברי. בנוסף, במתכונת החדשה שנכנסה לתוקף משנה זו באופן גורף, יש הקלות משמעותיות בנוגע לאופן בדיקת המבחנים. השאלונים התקצרו מאוד והשאלות נהיו כלליות יותר על מנת לאפשר למורה "לדוג" אינפוןרמציה קרובה ובכך למנוע את פסילת השאלה. כמו כן, אם בעבר היו מורידים מחצית מניקוד השאלה בשל שגיאת דקדוק, עתה מורידים רק שליש מניקוד השאלה. זאת ועוד, לפני עשר שנים, היו התלמידים צריכים לכתוב חיבור באורך של כ-250 מילים. זה כמובן שונה והתקצר ל-120 מילים. בקיצור אלו הן אך דוגמאות מעטות לשינויים הדרסטים שעשה משרד החינוך על מנת לנפק עוד תעודות בגרות. למותר לציין ששינויים אלו רק הולכים עם מגמת הרייטינג אשר פשטה במחוזותינו במקום באמת להתמודד עם חינוך וידע (שבלעדיו אין חשיבה, משום שפשוט אין על מה לחשוב אם אינך יודע דבר).
כמו כן, בעבר, אם היה פער משמעותי בין ציוני המגן לציוני הבגרות, מישהו היה נזעק לכך. היום אין בודקים עוד פערים אלו. משמע, שיש בתי ספר המגישים עם ציונים מאוד גבוהים מתוך ידיעה שתלמידיהם לא יגיעו לעולם לציון זה. בנוסף, קיימת תכנית בשם "ברק", אשר נועדה לתת בזדמנות שניה לתלמידים שלא הצליחו בבגרות. הבעיה היא שהמבחנים בתכנית זו קלים ונועדו בעצם לגרום לכך שתלמיד שישב במשך 3 שבועות בקיץ במסגרת זו של "ברק", יעבור את הבחינה.
משרד החינוך מעונין להנפיק תעודות בגרות נקודה. חינוך אין פה.
|
|