|
||||
|
||||
התחושה שלי היא שהסדרה הזו – כמו קוויר אז פולק – מייצגת את חייהם האמיתיים של הומואים (לסביות? הס מלהזכיר!) בערך כמו ש"חברים" מייצגת את חייהם של רווקים בדימונה. רוב ההומואים, אחרי הכל, הם בורגנים זעירים שאינם שונים במאום משכניהם לקוטג' הדו-מפלסי ברחוב כיסופים בהרצליה. הבחירה החוזרת ונשנית בייצגים זוהרים, יפים ומרתקים שרואים ב"בטוב טעם, בהתחשבות, בנקיון ובאסתטיקה ערכים ומשאבים שכדאי לאמצם" היא עיוות של המציאות שאפשר לראות בו גם סוג של אנטי-הומואיות בסגנון הפוך-על-הפוך, נוסח הפילושמיות שהיא היפוך הסטריאוטיפים של אנטישמיות ובליבתה נותנת להם בעצם אישור. ההומואים בסדרה הזו אינם מנטרלים את הסטריאוטיפים אלא מחזקים אותם מעצם חד-הממדיות ההפוכה כאן. |
|
||||
|
||||
Thanks, Uri, for this interesting comment. Of course you're making a great point; one could say, of course, that the misrepresentation of gay life on television (Queer as Folk and Queer Eye indluded) isn't any different from the misrepresentation of straight life in 'Friends' and such, and therefore should not be criticized beyond the regular criticism against misrepresentation on TV in general; but perhaps one would expect from a show such as Queer as Folk, which supposedly is more aware of alternative lifestyles, minorities and social justice, to show more consideration of this issue than your average straight TV show. So I do agree, to an extent. It would be too much to expect Queer Eye, which is a fun show that has no aspirations to be socially important, to take us one step further in this direction... I think that embracing stereotypes and differences from a position of power has its own worth, albeit limited.
|
|
||||
|
||||
אין לי התנגדות עקרונית לתוכניות ממין הנדונה. מה שמפריע לי הוא שזהו המייצג הכמעט יחידי של "הומואיות חיובית". מה שחסר לי, אם אפשר לקרוא לזה כך, הוא קולות נוספים ופן מעט פחות תועמלני ודרמטי ומעט יותר "יומיומי". לדוגמה, קיום תוכנית "בראוואדו" מסוג הנזכר הייתה מפריעה לי הרבה פחות אם הייתה גם, נאמר, סדרת טלויזיה המתארת את חייו של סגן ראש המועצה בדימונה, עסקן תחמן מן השורה שהוא גם הומו. איש שחותר למעמד, רוקם תככים, מנהל קשרים עם אנשים וגם, כחלק מחייו, עסוק במציאת קשרים עם גברים. במלים אחרות, נקודת מבט שאינה מסתכלת על ההעדפה המינית של אדם כציר העיקרי או היחידי של קיומו ושל הקשרים שהוא קושר. תיקון: אורי עם חולם, Ori. |
|
||||
|
||||
זה פחות או יותר מה שקורה ב six feet under |
|
||||
|
||||
אוי, וסליחה, אורי (Ori) על האיות הלא נכון של השם שלך... זה מה שקורה במעברים מעברית לא מנוקדת לאנגלית. |
|
||||
|
||||
מה שמעלה שאלה נוספת: עד כמה הנטייה המינית של קווירים היא נדבך חשוב בזהות שלהם? ייתכן שלסטרייטים, המצויים בלב הקונצנזוס החברתי, קל יותר עם "נקודת מבט שאינה מסתכלת על ההעדפה המינית של אדם כציר העיקרי או היחידי של קיומו". ועל זה אמרה חברה טובה שלי, בהקשר אחר, שיש סיבה למה אין White History Month. כיוון שאנחנו כל כך רגילים לראות, נניח, תכניות על סגן ראש המועצה בדימונה, עסקן תחמן שהוא סטרייט, בלי לחשוב על העובדה שהוא סטרייט כי זו ברירת המחדל החברתית אליה הורגלנו, אנחנו לא רואים עד כמה ההעדפה המינית של אדם היא מרכזית לחייו: נישואין - ילדים - בנות זוג - דייטים - כל הדברים האלה נראים בעינינו "יום יומיים", "פחות תועמלנים ודרמטיים", מובנים מאליהם וחלק בלתי נפרד ממרקם החיים שלנו, כי התרגלנו לראות אותם כך. בעצם, הסטרייטיות של הסטרייט היא מרכזית לחיים שלו באותה מידה, ולא פחות, משהקוויריות של הקוויר מרכזית לחייו שלו. ההבדל הוא, שקוויריות היא יוצאת דופן מבחינה חברתית (ו, כפי שיקפצו תיכף המדענים שבחבורה, גם מבחינה סטטיסטית), ולכן יש לה בולטות כתכונה מרכזית של האדם (מה שקוראים master status). |
|
||||
|
||||
אני לא חושב שיש אדם שהזהות המינית שלו אינה עניין מרכזי (או העניין המרכזי) בחייו. אם הובן אחרת, הרי שניסוחי היה לקוי או שגוי. כוונתי הייתה שאני חש שיש דגש מופרז על התבוננות באנשים דרך חריץ המיניות שלהם. אקח כדוגמה סיטואציה טיפוסית בחיי כולנו: אנו נכנסים לחדר שבו נמצאים גברים ונשים שאינם מוכרים לנו. בהנחה שאיננו מאוהבים ברגע זה במישהו שאינו נמצא בחדר נבצע מן הסתם "סריקת פוטנציאליים" כדי לבדוק אם יש בחדר אדם שעמו היינו רוצים לקיים יחסי מין (טוב, קשר עמוק, הדדי ומספק). עד כאן כולם, גברים, נשים, הומואים ושלא, יתנהגו באותה צורה בדיוק. אלא מאי, שבסדרות או סרטים בהם משתתפת דמות הומואית היא תוצג כמי שממשיכה באופן מתמיד להתייחס להיבטים הפיסיים השונים של מושאי תשוקתה, התאמה לקיום יחסי מין, וכדומה – לרוב במונחים הומוריסטיים, שבתרגום ל"סטרייטית" היו נחשבים בלתי-מהוגנים בתכלית, אך משום שהם מגדירים באופן מובנה את ההומו כקוריוז שולי, הם מתקבלים כסבירים. סצינה לדוגמה קצרה כזו, כמיטב כשרוני המוגבל: שני הומואים נכנסים למסיבה. הומו א': או, אתה רואה את הבחורון החמוד שם? הומו ב': מי, זה שעולה עכשיו במדרגות עם החבילה? הומו א': או, הייתי שמח אם הוא היה עולה עם החבילה קצת על המדרגות שלי. הומו ב': אתה מתכוון שהיית שמח אם הוא היה יורד במדרגות שלך. הומו א': עם החבילה שלו, שלא ירד, שלא ירד. בתרגום לסטרייטית פשוטה סצינה כזו הייתה נשמעת ככה: שני סטרייטים נכנסים למסיבה. סטרייט א': אתה רואה את הכוסית המדליקה הזאת? סטרייט ב': מי, זאת שמוצצת סוכריה מאחור? סטרייט א': רק שתבוא תמצוץ לי קצת את הסוכריה. סטרייט ב': אתה מתכוון שהיית שמח להכניס לה מאחור? סטרייט א': אם החור נראה כמו מאחור, באמת שלא תמצוץ. מובן שסצינה א' – בניסוח מעט יותר שנון – היא כמעט סטנדרטית. סצינה ב' לא תוצג כמעט לעולם, אפילו לא בשיח גס בבית מרזח. בהחלט מובן כי אצל הומואים, כמו אצל כל אחד אחר, מיניות היא נושא מרכזי, אך העובדה שברוב המקרים מוצגים ההומואים כמי שקיומם שטוח וחד-ממדי כך שכל התייחסות שלהם לאדם אחר נעשית מנקודת מבט מינית היא סממן מובהק של הסטריאוטיפים השולטים עדיין בהצגתם. לבד ממיעוט קטן יחסית, אצל הומואים "במציאות" פני הדברים שונים: ההתייחסות לבני אדם אחרים היא, קודם כל, כבני אדם אחרים ולא כקוסים, פוטנציאלים או בחינות המתמקדות רק בהיבט המיני של קשר בין בני אדם. כשמישהו ניגש לעובד במשרד ושואל אותו איפה נמצא/ת X התשובה של הומו או סטרייט לא תהיה בדרך כלל "אה, אתה מתכוון לכוסונ/ית עם התחת השובב?" אלא "X עם הקוקו?" או משהו ממותן בהרבה. |
|
||||
|
||||
אגב, אתמול בדאבל דייט היה ספיישל זוגות חד-מיניים. מעניין שהבחורות - שתיהן דו-מיניות עם העדפה (רוב הזמן) לגברים, צללו מיד למגע וכמעט סקס (סביר להניח שהיה גם סקס, אבל החולערות חתכו את הקטע הזה). הגברים, לעומת זאת, דווקא היו מאוד זהירים כל הזמן1, וסיימו את הדייט בנשיקה על הלחי, למרות שהחליפו טלפונים. וההבדל? עבור הנשים, הדו-מיניות, המפגש עם אשה אחרת הוא סתם קטע מיני. את מערכות היחסים שלהן, אם בכלל, הן תחפשנה אצל גברים. עבור הגברים מדובר היה בחיפוש אמיתי (עד כמה שדייט בטלוויזיה יכול להיות חיפוש אמיתי) אחרי קשר פוטנציאלי, כי גברים זאת האופציה היחידה עבורם, כחד-מיניים. 1 חוץ מהקטע שאחד מהם שאל את השני אם הוא רוצה לטעום את מתכון החביתה עם בננה שלו. איכס! (דובי, בניתוח פסיכולוגי מעמיק של תוכנית בידור דבילית (אך משעשעת להפליא).) |
|
||||
|
||||
"עבור הנשים, הדו-מיניות, המפגש עם אשה אחרת הוא סתם קטע מיני. את מערכות היחסים שלהן, אם בכלל, הן תחפשנה אצל גברים". ואת זה לקחנו מאיפה בדיוק? ולמה אי אפשר להניח שאנשים דו מיניים יכולים לקיים מערכות יחסים רומנטיות מלאות ומספקות עם *בני אדם* באשר הם? מיניות של אנשים היא דבר הרבה יותר מורכב ממה שעולה מה"קביעה" הזו. למי שרוצה ללמוד קצת יותר מעבר להנחות בלתי מבוססות:http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/155583... |
|
||||
|
||||
אמממ, סליחה? אני, כאילו, דיברתי על הנשים הספציפיות הללו, אותן הגדרתי ככאלו שמעדיפות, בד"כ, גברים. הנשים עבורן הן סטוץ, במקרה הזה. לא ניסיתי לטעון כאן משהו כללי לגבי כל הדו-מיניים. |
|
||||
|
||||
לא. אתה כתבת בפירוש ''עבור הנשים הדו מיניות...'' ולא סייגת את אלו שהופיעו בטלוויזיה מדו מיניות אחרות. פרט לכך, הצימאון השוביניסטי לראות סקס בין שתי נשים (שאותו החולירות חתכו כמובן...) לעומת ההומופוביה שטמונה בזעזוע ממשפט החביתה עם הנקניקיה, לא מאירה אותך באור חיובי וליברלי. |
|
||||
|
||||
סליחה. בננה. לא נקניקיה. |
|
||||
|
||||
משעשע איך הכשרות חדרה גם לכאן. |
|
||||
|
||||
אבל זו חביתה... לא פודינג. מה עניין כשרות? (תגידי, כל פתיל ששתינו דנות בו, מחויב למצוא עצמו בתהומות?) |
|
||||
|
||||
ומהי חביתה בלי קפה בצד? |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
בערך כמו שכשבבית משפט יושב הרכב של 3 שופטות, מיד עולה השאלה האם הדבר תקין או לא, כאשר הרכבים של 3 שופטים הם הנורמה. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |