|
||||
|
||||
תודה על מאמרך המאלף, אשר אני מסכים עימו בקווים כלליים, להוציא מספר נקודות שנראות לי בעייתיות: -- ישראל אכן מקיימת בקרבה הפרדה, אולם הפרדה זו שונה במהותה בין המצב המתקיים בשטחים (שהנו מצב של אפרטהייד דה-פטקטו) לבין ההפרדה הפנים-ישראלית, שמורכבת משיטת הסגרגציה ואזרחות-המילט, כפי שציינת בצדק רב. -- אני מאמין שיש להפריד בין בעייתה החיצונית של ישראל, קרי השטחים הכבושים, לבין בעייתה הפנימית בכל הקשור לסגרגציה זו, ולכן אין לנסות ולקשור בין השתיים. נסיגה חד צדדית היא הדבר הסביר ביותר לשיטתי שישראל יכולה לקיים במצב זה, בבחינת הקטנה מבין הרעות האחרות האפשריות בתחום זה, שהינן הפיכתה למדינת אפרטהייד דה-יורה או למדינה דו-לאומית בעל כורחה מהים ועד הירדן. -- בתוך שטחי הקו הירוק יש להמשיך ולהחיל את עקרון המדינה היהודית והדמוקרטית (ובסדר זה), לצד הפרדה חותכת וברורה בין דת למדינה. פירושו של דבר שיהדותה של ישראל תוגדר בכלים תרבותיים על ידי סמלי המדינה, ובכלים טכניים על ידי לוח השנה שימשיך להיות מונהג לפי חגי ומועדי ישראל. אזרחות-המילט תבוטל בשלבים, אולם לא בכיוון 'מדינת כל אזרחיה'. -- 'מדינת כל אזרחיה' היא אולי רעיון נעלה והומאני - אולם אינה רלבנטית במשמעות פירושה הערבי של תביעה זו, היינו שהצד היהודי במשוואה אמור להתפרק מנכסיו ומערכיו היהודיים, בעוד שכלל לא ברור ולא בטוח שהצד הערבי מעוניין ומסוגל לבצע דבר זה בקרבו - ועל כן יש להמתין ולחכות להגשמת אוטופיה זו בתקופות אחרות ומאוחרות יותר, אם בכלל. ארגו: 'לאום ישראלי' הנו דבר מבורך, אולם אני מטיל ספק רב אם יוכל לצאת אל הפועל בקרב קבוצת אוכלוסייה המבינה והמפרשת עצמה כ'יהודית', ובקרב קבוצת מיעוט הרואה עצמה כ'פלסטינאית'. |
|
||||
|
||||
אכן, שאלה מעניינת כמה זמן מדינת כל אזרחיה תחזיק מעמד (דווקא בלי ציניות). במדינות הדמוקרטיות המערביות שאני מכיר, הרוב, מה לעשות, תמיד ''לבן'' והוא זה שמוביל את האתוס הדמוקרטי. ככה, המדינה נשארת דמוקרטית כל עד הלבנים בשלטון. שלא ישתמע מכך שזה משהו אינטרנטי לגזע - פשוט בעולם הערבי והמוסלמי האתוס הדמוקרטי חלש עד בלתי קיים. לא ניתן לצפות ממישהו שהיגר לפני שנה מסומליה לצרפת שיאמין על הדמוקרטיה, אלא אם יש פעילות חינוכית ענפה בקרב המיעוטים. |
|
||||
|
||||
האם דרום אפריקה כיום אינה דמוקרטית? |
|
||||
|
||||
הייתי מחכה כמה שנים לפני שהייתי מסיק שדרום-אפריקה היא דמוקרטיה *יציבה*. |
|
||||
|
||||
אלכסנדר, אתה טוען "יש להמשיך ולהחיל את עקרון המדינה היהודית והדמוקרטית (ובסדר זה)" למה אתה מתכוון כשאתה אומר "בסדר זה"? אשמח מאוד אם תוכל לפרט. |
|
||||
|
||||
הכוונה פשוטה למדי: קודם מדינה יהודית (כן, ישראל היא מדינה יהודית) ואחר כך מדינה דמוקרטית, וזאת על מנת למנוע כל בילבול אפשרי, אולם סדר זה מחייב לשיטתי התניה נוספת ובלתי נמנעת. פירושו של דבר הוא שיש להחיל מספר רפורמות מקיפות במונח 'יהודי', שיפורש לצורך העניין באופן תרבותי בלבד, שפירושו שחגיה, מועדיה וסמליה של מדינת ישראל ישארו יהודים בכל מקרה. כל שאר האלמנטים עתידים לעבור שינוי לפי שיטה זו על ידי הפרדת הדת מהמדינה, וביטול בשלבים של סגרגציה הנהוגה במדינת ישראל, המקיימת בתוכה את עקרון האזרחות המילאטי. במידה ואתה מעוניין, אני מפנה אותך למאמר ספציפי בנושא זה שרשמתי, תחת הקישור http://mann.journal.lab.co.il/story_23 |
|
||||
|
||||
מאמר לא רושמים. מאמר כותבים. רושמים רשימה (וגם אז במשמעות של רשימת קניות, לא במשמעות של טור בעיתון). לא הייתי מעיר אילולא היה מדובר בשגיאה נפוצה וצורמת במיוחד. |
|
||||
|
||||
האמת היא שהסתקרנתי. אז בדקתי. ברשותך, "פייסט" מכבוד השופט רב-מילים (סעיף 2 בעיקר; קצת גם סעיף 4): הסבר מלא למילה רְשִׁימָה שֵם נ' 1. פירוט בכתב של דברים שונים הרשומים בסדרה בזה אחר זה (כמו שמות, ציונים, מצרכים למכולת, סחורות במחסן וכד'). • כשאתה הולך לקניות, אל תשכח לקחת איתך את הרשימה שהכנתי. • רשימת הציונים במבחן באנגלית תלויה על לוח המודעות. 2. מאמר קצר, דברים כתובים המביעים בקצרה רעיון כלשהו. רשימות מתפרסמות בדרך כלל בעיתונים, בעלונים, בכתבי עת וכד'. • תערוכת הפיסול זכתה לרשימת ביקורת אוהדת בכתב העת לאומנות. 3. (בעיקר בריבוי: רשימות) סיכום דברים בכתב לשם תזכורת, התייחסות חוזרת בעתיד וכד'. • כשהתכוננתי למבחן הגמר נעזרתי ברשימות שרשמתי בהרצאות. 4. כתיבת דברים, העלאה על כתב, רישום, הכנת רשימה. 5. קיצור מקובל של 'רשימת מועמדים': מסמך המפרט את שמות האנשים שהעמידו עצמם במשותף לבחירה לכנסת או לרשות מקומית; קבוצת האנשים המופיעה ברשימה כזו. • הוא שמח מאוד כשנודע לו שנבחר למקום השביעי ברשימה. • כל רשימה לכנסת בוחרת לעצמה כינוי ואות (או אותיות) משלה. --- "תזאורוס" (גם ברב-מילים): רִשּׁוּם, כְּתִיבָה, רְשִׁימָה רֶגִיסְטֶר, רְשִׁימָה; מַפְתֵּחַ עִנְיָנִים [נוֹשְׂאִים] , מַפְתֵּחַ, אִינְדֶּקְס חִבּוּר, מַסָּה; רְשִׁימָה, מַאֲמָר --- |
|
||||
|
||||
ראי הסוגריים שלי. אני מכיר בקיומה של המשמעות של רשימה כטור, כמאמר, אבל ה*פועל* רשם מתייחס רק למשמעות הראשונה, וההזנייה של הכתיבה ע"י ילדים (בעיקר) במשפטים כמו "רשמתי סיפור", מציקה. |
|
||||
|
||||
אהא. סליחה, ותודה על ההפניה לסוגריים - לא ראיתי אותם קודם. |
|
||||
|
||||
מה שנכון נכון - ואיתך הסליחה. |
|
||||
|
||||
ויש גם רשם במשמעות של record למשל בשיר של שלמה ארצי (חום יולי אוגוסט). |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |