|
אני מסופקת אם חכמת יוון מקורה בחכמת ישראל - עד כמה שאני יודעת, לא היה לחכמי יוון כל מידע על חכמת ישראל, אבל אולי אני טועה, זה לא השטח שלי. אי אפשר להגדיר מיתוסים בהתאם לבסיס מדעי- היסטורי-ארכיאולוגי. מיתוס הוא סיפור, וכמה שהסיפור רחוק יותר מהמציאות הידועה (בהתאם לבסיס ההיסטורי-ארכיאולוגי) הוא מתקרב יותר למיתוס, שמשמעותו סמלית בעיקרה. אם תקרא ספר שתורגם לאחרונה לעברית בשם (נדמה לי) מקורות ישראל, תראה עד כמה סיפורי המקרא רחוקים מהממצאים ההיסטוריים-ארכיאולוגיים האחרונים, ולכן יש הצדקה רבה לכנות אותם מיתוסים - במיוחד סיפורי התורה וחלק גדול מנביאים ראשונים. אתה ראית דמיון כלשהו בין תיאור המפץ הגדול לסיפור הבריאה המקראי - מלבד ההתהוות התיאורטית יש מאין? המפץ הגדול - כשמו - מתאר התפוצצות בסדר גודל שלא יתואר בשפה אנושית, בעוד ששום התפוצצות לא מתוארת בספר בראשית. שנית, בריאת העולם מתייחסת למעשה רק לכדור הארץ בלבד - הבריאה הראשונה במפץ יצרה מה שמכונה בשפה מדעית "פלזמה" של החומר - מציאות חלקיקים שטרם התחברו אפילו לגרעיני האטום, לא כל שכן לכוכבים וגלקסיות. אין לכך שום ביטוי במיתוס וגם לא יכול להיות, כי המיתוס מתייחס (אם תחשוב על מגבלת המחשבה האנושית של התקופה הפלאוליתית העליונה) רק לחומר שהאדם היה יכול לבחון אותו בעיניו.
|
|