|
||||
|
||||
"כמעט כל דבר אפשר לכתוב היום ל linux או ל.net בערך באותה מידה של השקעה" הא! נראה אותך כותב משחק מחשב תלת מימדי עבור linux, מבלי לקבל מיגרנות איומות בשל עיסוק בשכבות הנמוכות של מיחשוב (תכנות ישיר לחומרה זה איכס). החיים הרבה יותר קלים למפתח המולטימדיה, בעולם ה-DirectX של מיקרוסופט. ערן ומיץ דיברו קודם על שקיפות השימוש במיחשוב, עבור המשתמש הטיפש. נשאלת השאלה, מה עם שקיפות השימוש עבור "המשתמש החכם"? כשאני רוצה לתכנת אפליקציית מולטימדיה מורכבת, החיים שלי הרבה יותר קלים בסביבות מבוססות MS. פחות חומרה על הראש, ופחות כאבי ראש. |
|
||||
|
||||
מה עם openGL וכו'? חוצמזה, הסיבה שלא מפתחים משחקי 3D ללינוקס היא לא שאין סביבה גרפית נוחה לתכנות. להפך, אין משהו כמו directx ללינוקס *בגלל* שלא מפתחים לו משחקים, ולמה לא מפתחים לו משחקים? כי זה לא פלח שוק רלוונטי כרגע. אולי בעתיד, ב"ה. |
|
||||
|
||||
openGL טוב לפיתוח אפליקציות תלת מימד מסוג מאוד מסוים (לצרכים מדעיים וכו'). כשמדובר בתמיכה בחומרה שקשורה למשחקי מחשב ומולטימדיה, DirectX 9 לוקח ובגדול. גם תחת WIN אפשר לפתח עם OPENGL, אך יש סיבה למה אין כמעט שום מנוע שמשתמש בו (מקסימום תמיכה מסוימת, בד"כ פחות מרשימה, כמו ב-quake3 וכו'). מה שאמרת בהמשך הוא השאלה הרגילה של ביצה ותרנגולת. כמובן שאין סביבות פיתוח פשוטות משום שלינוקס לא מהווה פלח שוק למשחקים, אבל גם ההיפך הוא נכון - מפתחי משחקים לא רוצים להתעסק עם בניית אפליקציות מאפס, גם כשאפשר לפתח שוק. גם אם יש פלח שוק, מי רוצה להשקיע כסף בלהמציא את הגלגל? מיקרוסופט מורידים המון כאב ראש ממפתח המשחקים ומאפשרים לו להשקיע את הזמן בצדדים הפחות טכניים (ומעיקים). מצבו של ה-PC, ביחס ללינוקס, דומה למצבו של מחשב ה-AMIGA בזמנו ביחס לסביבת ה-DOS המזעזעת (בעניין זה). על ה-AMIGA יכלת ליצר אפליקציות מורכבות בשפות שדומות ל-BASIC (הו AMOS...) בעוד על ה-PC היית צריך להאבק עם אסמבלר (עד שהגיע טל כהן וכתב לנו ספריה - "FASTVGA" שאפשרה לכתוב בפסקל משחקים חביבים למדי). |
|
||||
|
||||
אני לא חושב שזה ביצה ותרנגולת למען האמת. ברגע שלינוקס יהיה מספיק נפוץ, בעוד כמה שנים, אנחנו נראה כמה פרוייקטים של xDirectX או משהו כזה והכל יסתדר. היום לפתח משחק ללינוקס זה בכלל לא רלוונטי, עבור חברה רצינית. בזבוז משאבים. אגב, מה קדם למה לפי אפלטון? הביצה או התרנגולת? (שאלה מכשילה) |
|
||||
|
||||
לא יודע מה אפלטון אמר, אבל ברור שהביצה הייתה קודם. |
|
||||
|
||||
אני חושב שאתה חוטא בצורה מסוימת להיסטוריה של שוק משחקי המחשב. DirectX תרם לפיתוח והרחבה של שוק משחקי המחשב ל-PC, לא פחות (יותר?) מש-DirectX הוא תוצאה של קיומו של שוק למשחקים ל-PC. כשהתחילו לעבוד על DirectX, רוב השוק של משחקי המחשב לא היה קשור ל-PC או ל-Windows. בראשית ימי פיתוח ה-DirectX, ה-PC נחשב למכונת משחקים עלובה למדי, לעומת חיות משחקים אחרות (Amiga, Atari ST וכו' שהיו המחשבים הנמכרים ביותר באירופה, למרות שבארצנו בקושי שמעו עליהם. הימים הטובים של מעבדי ה-68000). |
|
||||
|
||||
מה?? משחקי מחשב בPC היו השוק השולט *הרבה* לפני directX. זכור את התקופה שלפני ה 3d. |
|
||||
|
||||
זה מה שחושבים אנשים שחיים בישראל. באירופה וארה"ב (אבל בעיקר באירופה) Amiga, Atari ST ועוד כמה חברים אחרים, שמו את ה-PC ללעג הן מבחינת הטכנולוגיה והן מבחינת המכירות. אתה לוקח את שוק המשחקים של ה-PC כמובן מאליו, משום שבישראל אף פעם לא היה פה באמת משהו אחר. שוק המשחקים לא תמיד התיחס אל ה-PC כאל מרכז השוק. באירופה ה-AMIGA היה המחשב הנמכר ביותר והוא היה מכונת המשחקים הכמעט בלעדית. בזמן שאתה שיחקת קווסטים נדירים עם גרפיקה של 4 צבעים (CGA) וצפצופי Speaker, האירופאים השתעשעו להם במשחקים צבעוניים וקופצניים, עם סאונד 16 ביט ואפילו שיחקו משחקים תלת מימדיים. PC+DOS מעולם לא היה מרכז השוק למשחקי מחשב בעולם. רק יותר מאוחר ה-PC נכנס למרכז הזירה. אני טוען שזה בזכות ה-directX. להזכירך - לא כל הספריות שלו קשורות לתלת מימד (DirectDraw למשל) וגם לא תמיד הוא היה ידוע בשם זה (פעם קראו לזה Windows Game SDK). |
|
||||
|
||||
לא מדויק. אני זוכר את הפרטים משום שבמקרה בתקופה האמורה עבדתי בחברה שעסקה בפיתוח מוצרי תלת-מימד לחלונות ול-OS/2, כך שעבדנו עם גרסאות beta של ממשקי התלת-מימד השונים והיינו מעורים למדי בהתפתחויות בשוק המשחקים. אז ככה: DirectX הופיעה בסוף 1995. (תזכורת: DirectX לא היתה זמינה עבור Windows 3.x. הגרסה הבאה של Windows היתה Win95, וכפי ששמה מעיד, היא הופיעה קצת לפני שנת 96). אגב, DirectX 1.0 היתה גרועה להחריד, ואף אחד לא התייחס ברצינות למוצר לפני גרסה 5, שהופיעה עם Win98. ה-Amiga, לעומת זאת, נעלם מן העולם הרבה לפני כן. חברת Commodore, יצרני ה-Amiga, פשטו רגל בשנת 1994. הם לא פשטו רגל בגלל הצלחה מסחררת: הם פשטו רגל בגלל שה-PC השתלט על שוק משחקי המחשב כמה שנים לפני-כן, גם באירופה. להזכירך, Doom (עם תלת-מימד, סאונד מצוין וכו') היה משחק ל-DOS, והוא הופיע בשנת 1993. למעשה, קודמיו של Doom גם הם כללו תלת-מימד מרשים (Wolf3D למשל) עוד בשנת 1992. לטעון שה-PC הפך למכונת המשחקים הפופלרית ביותר בגלל DirectX זה פשוט סילוף המציאות. לא רק שהיה תלת-מימד הרבה לפני DirectX, אלא שגם משחקים לא תלת-מימדיים שהיו זמינים ל-PC (כגון SimCity - שנת 89, או Civ - שנת 91 וכמובן המשחקים של Sierra ושל LucasArts) הכריעו את השוק לטובת ה-PC ולרעת ה-Amiga, ה-ST של Atari, וכו'. מסקנה: שוק המשחקים ל-PC גרר את הופעת DirectX, ולא להיפך. הסיבה, אגב: MS רצו להבטיח שכותבי משחקים יעברו לכתוב ל-Windows, כדי לשלול כל תירוץ להמשיך ולהריץ את DOS. (הדברים לעיל נאמרו כדי לתת פרספקטיבה היסטורית ואין לראות בהם משום הבעת דעה בעד פלטפורמה זו או אחרת.) |
|
||||
|
||||
המממ... צודק. ערבבתי שני נושאים והלכו לי שם לאיבוד שנתיים שלוש (איפה לעזאזל הייתי בין 92 ל 94?). אז מה לדעתך בדיוק הדבר הזה שדחף את ה-PC להיות מכונת המשחקים העיקרית, למרות שהוא לא היה הפלטפורמה הנוחה ביותר לפיתוח משחקים או המתקדם ביותר טכנולוגית? האם אפשר להצביע רק על פרמטר אחד - זמינות ה-PC בבתים? |
|
||||
|
||||
לא יודע. שילוב של כמה גורמים, אני חושב - אבל הזמינות היא כנראה הגורם העיקרי. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |