|
גם אני סבור שדובי עושה לו את החיים קלים מדי. יתכן וכל הויכוח הוא סמנטי ועיקרו הוא ההגדרה מיהו ימין קיצוני ומי לא. אני לא כל כך מכיר את משנתם של מפלגות הימין באירופה, אך לא נראה לי שמדובר במיחזור עם ציפוי שקוף של האידיאולוגיה הנאצית. לא מזמן נרצח פוליטיקאי שתואר כשייך לימין הקיצוני בהולנד (נדמה לי פורטאון שמו) ומהמעט שהיה בעיתון על עמדותיו, הוא נשמע די רחוק מהיטלר. גם ברמה התאורטית, אני חושב שלמפלגות הימין הקיצוני יכולים להיות טיעונים כבדי משקל מבלי להיגרר לתורת גזע היטלראית (שסיכויי קבלתה בצרפת, אנגליה, בלגיה, הולנד, פולין נראים קלושים גם היום). למשל הטיעון: אנחנו האירופאים המקוריים לא הגרנו להודו/צפון אפריקה/אפריקה/דרום אסיה. אנחנו לא רוצים שידחפו לנו מסגדים, רעלות, שישליק ושכנים שלא דוברים בשפתנו ולא יודעים מה זה שלאפשטונדה. אנו לא אומרים שאנו עדיפים על מישהו, אנו פשוט לא רוצים לשנות את אורחות חיינו. הימין הממוסד יתקשה לייצג עמדות כאלו משיקולים אלקטורליים ואולי גם מטעמי שמרנות (ראה הדבקות הדמוקרטית של משפחת בגין לדורותיה, דן מרידור ועוד). אני אכן נדהמתי מכך שהנדבך שהוסיף כהנא על עמדות הימין הוא חיקוי של התורה ההיטלראית. חיקוי כל כך נאמן למקור, שלא צריך אנליטיות יוצאת דופן כדי לאתר את המקור. ניצה כהנא מכבדת אותנו בתשובותיה העניניות ואני מבין כמה פוגעת ההשוואה בין כהנא לבין היטלר. עם זאת הדמיון האידיאולוגי פשוט זועק לשמיים וחובת ההסבר חלה עליה. (ראוי לציין כי הדמיון עד כדי זהות באידיאולוגיה נוסף על הדמיון בפרקטיקה המזכירה מאוד את שנות השלושים והס.א.). אני יכול לחשוב על כמה הסברים לדמיון: א) הרב כהנא ישב ולמד את תורתם של היטלר ומוריו-תלמידיו והעתיק את תורתם כדי לבדל עצמו מן הימין ולקדם את דרכו על דרך הפרובוקציה. קשה לי להאמין בכך, בין היתר בגלל חלק א של המאמר (הדגש על גאוה היהודית ואהבת ישראל וכו'). כמו כן איני רואה הוכחות אחרות לציניות באיש. ב) זה מין פרשנות שלי על דבריו של אלכסנדר מאן. המדובר בשני גאונים של רשע, שגאונותם מתבטאת בתפיסה יוצאת דופן של המגרעות והמגבלות של האופי האנושי. הדמיון באישיות היוצרים יצר את הדמיון ביצירות. בעוד תיאור כזה נראה לי מתאים להיטלר, הוא נראה לי קצת מאולץ לגבי הרב כהנא. ג) אני מנחש שהרב כהנא נולד בחברה הדתית. החברה הזאת לעתים קרובות מגלה סגירות קיצונית היוצרת בורות מדהימה בדברים שמחוץ ליהדות. יתכן שהרב כהנא פשוט לא היה מודע לקרבה שבין חזונו לתורת הגזע העליון. מן הצד השני אולי לא הייתי צריך להיות נדהם כל כך. חברי מר"ץ הצביעו בעבר על הדמיון בין הצעות חוק של הרב כהנא לבין חוקי נירנברג. אחת האבחנות הגאוניות-מרושעות של היטלר "האנושות היא בעלת זכרון קצר ויכולת אינסופית לשכוח" חלה כנראה גם עלי.
|
|