|
||||
|
||||
הרב כהנא לא היה גזען, משום שמבחינה גזעית היהודים בני ארצות ערב קרובים יותר לערבים מאשר ליהודים רבים מבני אירופה. אולם, כיוון שהיהדות אינה מייחסת שום חשיבות לגזעו של אדם ומרגע שנתגייר (או שנקבע כי אמו יהודייה) הוא כשר לבוא בקהל ישראל, לרב כהנא לא היתה שום התייחסות לגזעם של בני אדם. אכן, את הערבים הוא הבחין מן היהודים, אבל לא על רקע גזעם אלא על רקע לאומיותם ואם תרצו - לאומניותם. וזו כבר שאלה לגמרי אחרת. הגדרתו כ''גזען'' היא חלק מהמערכה להכפשתו (דבר דומה ספגו גם רחבעם זאבי המנוח ואביגדור ליברמן יבדל''א), וזאת במסגרת הדה-לגיטימציה של מתנגדים פוליטיים וההתנערות מן העול להתמודד עם רעיונותיהם במישור האינטלקטואלי. |
|
||||
|
||||
אז הוא היה סתם פונדמנטליסט. נו-שויין |
|
||||
|
||||
לא כל מי שדבק בדת ישראל ומקיים את כל מצוותיה הוא פונדמנטליסט. לזרוק את המילה הזאת לחלל ולמלמל ''נו-שוין'' זה טריק רדוד ושטחי בשביל להיפטר מהתמודדות עם רעיונות. |
|
||||
|
||||
אני מבינה שבכל הודעה אנחנו צריכים לעבור את התהליך המייגע שבהחלת ההגדרות על המילים שאנו משתמשים בהן... טוב, אז ילדים, פונדמנטליזם הוא בעייתי כי: 1. הוא מייצר מוסר המבסס את עצמו על היותו נכון-סוג של טאוטולוגיה כוחנית. 2. כופר בזכויותיו של האחר-תופעה שנוטה לייצר אידיאולוגיית מראה אצל אוייבך ואז מי שייהיה יותר חזק יידכא עד עפר את החלש וכן הלאה. 3. עושה דה הומניזציה לכופר בדת שלך. |
|
||||
|
||||
fun·da·men·tal·ism תרגם את 2 למושגים יהודיים, כמו שמתרגמים זאת פעמים רבות למושגים מוסלמיים. עכשיו, הסבר מדוע כהנא לא מתאים למושג זה.
------------------------- 1. A usually religious movement or point of view characterized by a return to fundamental principles, by rigid adherence to those principles, and often by intolerance of other views and opposition to secularism. 2. often Fundamentalism An organized, militant Evangelical movement originating in the United States in the late 19th and early 20th century in opposition to Protestant Liberalism and secularism, insisting on the inerrancy of Scripture. |
|
||||
|
||||
אכן, אתה צודק פונדמנטליזם מוגדר ע''י המקור התרבותי ממנו הוא שואב את דרכו. ההגדרה מעצמה היא כל כך אמורפית עד שאי אפשר בעצם לאפיין אדם או תנועה כלשהי ע''י מילה זו בלי לדעת מהו הבסיס הראשוני עליו בנויה האידיאולוגיה המקורית. לדעתי- הרב כהנא היה פונדמנטליסט, אחד שלא התחשב במצב הנוכחי כמשהו שנגזר מכוח הקדמה וה''פרוגרס'' אלא כמצב שניתן להביאו לידי שלמות רק על ידי הבנת הבסיס היהודי המקורי כפתרון לכל בעיה אמיתית שקיימת בזמן המודרני שלנו - וזאת במקום לחפש פתרון ''תלוי בזמן'' כפי שעושים זאת אנשי ציבור ורבנים אחרים. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |