|
||||
|
||||
הרב כהנא, כיהודי דתי, אינו מחדש דבר. מי שקרא את כתביו ומי שמכיר את ההלכה יודע, ש"דעותיו" אינן אלא "דעתה" של ההלכה. כידוע, בתוך ההלכה יש מרחב תמרון לא קטן, והרב כהנא הלך במשנתו לקצה אחד במרחב הזה. והוא עשה זאת, לדעתי, גם בגלל חוויות ילדות (מגורים בקרב "גויים" שהתנכלו ליהודים בשכונתו). באופן כללי ניתן לומר, שכהנא היה רחמן בן רחמן ואוהב ישראל מובהק, ככל שמדובר ביהודים, ושונא מובהק של "גויים", שנתפסו על ידו כאיום מתמיד על קיומו של העם היהודי. ונכון שהיה לו יחס "מיוחד" לערבים, משום שלא זו בלבד שהם - ככל ה"גויים" - סיכנו את *העם היהודי*, אלא שהם סיכנו גם את קיומה של *מדינת ישראל*. ומה שהפך את הרב כהנא לשנוא כל כך, לדחוי כל כך, ולמפחיד (בעיני מי?), היה השילוב שבין הליכתו הבוטה והקולנית באותו מרחב מסוים של ההלכה ובין הצלחתו לסחוף אליו רבים, דתיים ולא-דתיים יחדיו. נראה היה לקבוצה השלטת, שאם דרכו לא תיחסם במהירות - הוא יצבור כוח רב מדי. והדרך הטובה ביותר לחסום אותו הייתה לנדותו, להחרימו ולהציגו כדמות שלילית ביותר, נאצית, מגוחכת ומסוכנת. ואז החל ה"עלייהום" (האכזרי והבלתי הוגן לטעמי) עליו, שכלל גם את מאסרו ואת הוצאת תנועתו אל מחוץ לחוק תוך רמיסה ברגל גסה של חופש הביטוי והדעה והחופש לבחור ולהיבחר. ויהיה נכון לומר, כי לעת עתה נרשמה הצלחה לאלה שביקשו לחסום אותו. אבל ספק אם ההצלחה הזו תישמר לאורך זמן, משום שהמציאות מוכיחה כי הוא (ההלכה, למעשה) צדק במקרים רבים. נחיה ונראה. |
|
||||
|
||||
אחד העקרונות של דמוקרטיה מתגוננת זה לפסול חלאות אדם כמו כהנא, שמצהירים בגלוי על רצונם להפוך את הדמוקרטיה לפתוחה בפני אנשים מסוג אחד בלבד (יהודים ע''פ הגדרתם),דהיינו-ללא דמוקרטיה. אין שום צעד לא דמוקרטי בכך, להיפך-זאת תמצית (אחד העקרונות של )הדמוקרטיה המתגוננת. |
|
||||
|
||||
אני חושב שחלק נכבד מהסיבות ל''עליהום'' הזה היתה המחתרת היהודית, שנחשפה קצת לפני שכהנא ניסה להיבחר לכנסת. כאשר הוכח כי גם יהודים מסוגלים למעשים של טרור ורצח חפים מפשע, חלקם בשמה של אותה ''הלכה'' (ואגב, כפי שציינת במשפט השני, אין באמת דבר כזה ''דעת ההלכה'' בנושאים אלו, אלא דעות שונות), וחלקם בשמה של אידיאולוגיה אחרת שהייתה משותפת גם לכהנא. היתה אז, בכל זאת, מידה כלשהי של זעזוע ממעשים כאלו. ואולי חבל שהיום יש כבר פחות. |
|
||||
|
||||
כהנא הוציא עצמו מחוץ לחוק במו ידיו, מרגע שבזמן השבעתו בכנסת (את השבעת אותה הכנסת, משום מה, ראיתי בשידור ישיר) הוא סירב להישבע אמונים למדינת ישראל ולחוקיה. כיוון שהיתה לו כוונה לכונן מדינה אחרת, מדינת בעלת משטר הלכתי במקום המדינה הדמוקרטית, הרי גם לשיטתך – "הקם להורגך, השכם להורגו" – ואם כך, אז מה לך כי תליני על הדמוקרטיה שמתגוננת היא? |
|
||||
|
||||
הוא כן נשבע, אולם תוך השבעתו הוא הוסיף פסוק (שאני לא זוכרת אותו) ואז קמה מהומה והוחלט שאין תוקף לשבועה כזאת, ולבסוף הוא הושבע כרגיל. נדמה לי שזה היה בישיבת כנסת אחרת אולם אני לא בטוחה בזה. |
|
||||
|
||||
מי שלא מכיר עלול לחשוב שישראל רצחה את כהנא, בעוד שלמעשה רצח אותו מתנקש ערבי בזמן ששהה בארה''ב אאלט. |
|
||||
|
||||
באמת, מדוע? אולי, אם היה זוכר לתיקון בתור שר אוצר, הוא היה מראה להם שהוא לא רע כל כך. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |