בתשובה לLG, 31/01/01 1:39
15523
יום העצמאות יקר גם לי, אני אפילו מתפללת בו תפילה מיוחדת.
אין לי ויכוח-אכן, הדברים שציינת הם אלה שראוי שירכיבו את תכנית הלימודים. (כמובן שיש צורך ללמד את מקורותיו של כל חג וחג, תאר לך שאיזה נוצרי ישאל את ילדך פעם?). העניין הוא, שהם לא נלמדים, או נלמדים בצורה לא נכונה (היסטורית!) ולכן נדונים לאבדון.גם לשיטתי (כמו ששמת לב..) שבת ומועדי ישראל הם עיקר (לא רק) הצביון היהודי לישראל, לכן בדיוק אני נלחמת לשמור עליהם.
15556
ואם נוצרי ישאל את הבת העתידית שלי למה היא מדליקה נרות בחנוכה והיא תענה לו , כי זה נחמד עם הסופגניות וזה עושה אוירה חגיגית בבית (אגב, זו הסיבה העיקרית שבגללה אני אדליק אם יצא לי להדליק נרות בחנוכה).
סתם מתוך סקרנות 15612
למה את מתפללת תפילה מיוחדת ביום העצמאות? הרי אין פסק הלכה שמחייב זאת, נכון?
ואם אין זה מתחייב כמצווה דתית, ניתן לראות בזה סוג של ספורט, לא?
למה אתה קורא את האייל הקורא? 15617
אין חוק שמחייב זאת, נכון?
ואם אין זה מתחייב כחוק, ניתן לראות בזה סוג של ספורט, לא?

חשבת פעם על הרעיון שאנשים *רוצים* להתפלל?
למה אתה קורא את האייל הקורא? 15621
אם להודות על האמת, בדיוק לכך נתכוונתי. התפילה הזו שלה מקורה איננה בצווי שמימי, אלא ברצון אנושי אוטונומי (לגיטימי לכשעצמו). גם אני רוצה לעשות כל מני דברים. קוראים לזה תחביבים. נראה לי שבהוספת ''תפילות'' הופכים את התפילה ממצווה לתחביב.
למה אתה קורא את האייל הקורא? 15656
התפילה שלה מקורה בפסיקת חכמים, כמו גם הרבה דברים אחרים שהם תולדה של זמן ונוספו אחרי שהתורה יצאה מהעריכה. התורה היא תורת חיים, ובנויה (עיינו עכנאי וגו') להתאים את עצמה למציאות משתנה, וזאת ע''מ שנוכל ליצור מדינה יהודית ועדיין לא נהיה חסרים בתחומים אחרים. גם לא לראות טלויזיה בשבת איננו סוג של ספורט אלא ציווי רבני. ההישמעות לרבנים היא צווי אלוקי.
עולם חדש ואמיץ? 15658
תמיד מאשימים אותי בקונספירציות, אבל המשפט האחרון עורר אצלי תהיות. ההישמעות לרבנים היא ציווי אלוקי? משהו מריח לי כאן מקבוצה אליטיסטית שרצתה לכפות את רצונה על העם אי שם לפני 4000 שנה (או 2700, תלוי איזו פרשנות את מעדיפה). אז היא הודיעה שיש לציית לה (אז היו אלו הכהנים והלויים כמובן) כי זה רצון האל. יופי, איפה נרשמים?
ד''ש לברי חמיש 15672
משה רבנו לא יכל להתמודד עם השאלות הרבות (פעם כל עם ישראל היה צריך פסיקה לפי ההלכה) והוא מינה לו אנשים תחתיו, שיפסקו.
הכהנים והלווים אינם רבנים, לא מצייתים להם, עושים איתם דברים אחרים.
העקרון הוא, שהתשובה היא בתורה, ומי שלומד יותר תורה הוא בקיא יותר.
וגם לנושאי המגבעת 15882
זו כמובן התשובה ההילכתית-פנימית. הגישה שאני הצגתי היא יותר אנרופולוגית-חיצונית: קבוצה של האליטה מודיעה לאספסוף כי היא נבחרה על ידי האל ויש לעשות כרצונה. כמובן שאין מקום לוויכוח ביני ובינך כיוון שהנחות היסוד שונות.
יגיע 15884
זו תשובה כללית ולא פנימית. כשיש לך שאלה רפואית אתה הולך לרופא? כי יש לו ידע יותר מלך,כי זה העיסוק שלו?
כשיש לי שאלה הלכתית אני הולכת לרב, יש לו יותר ידע, זה העיסוק שלו.
הרבנות היא לא אליטה שהמליכה את עצמה, באופן טבעי ידע זה כוח, וכוח יוצר שליטה. בניגוד לאליטות אחרות ה"אליטה" הרבנית מקבלת כל מי שעומד במבחן הידע בלבד, ללא אינטריגות, פרוטקציות וכו".
(מינויים פוליטים הם עניין אחר,כאוב אך לא רלונטי).
הגיע? 15888
לא ירדת לסוף דעתי (או שבחרת להתעלם). טענתי שמתבונן מבחוץ -- חוקר מדיני או אנתרופולוג למשל, שכל מושג האלוהות או סמכות אלוהית זר לו, יטען כי יש כאן אמצעי שליטה של האליטה על ההמונים. חוקר הלכה, שהסמכות האלוהית היא הנחת יסוד במחקרו, יראה שרשרת סיבתית שתצדיק את הקביעה. אין סתירה בין השניים כיוון שטיעונייהם אורתוגונליים וחסרי בסיס משותף.

אם אתה רוצה מקבילה אז תחום רפואת הנפש מתאים. פסיכיאטר יכול לעסוק בחוסר איזון כימי הגורם להפרעות שאינן בתוך הנורמה, בעוד פסיכולוג יעסוק בגורמים סביבתיים ונפשיים לאותה תכלית. אין סתירה בין השניים (כל עוד הם קונסיסטנטיים) אך ''חציית קוים'' היא בלתי אפשרית. כלומר, את אותה ''תופעה'' ניתן לחקור תחת הנחות יסוד שונות ולהגיע למסקנות שונות. טענת ''עדיפות'' לעולם תהיה מופרכת ולו בגלל אי היכולת להוכיח הנחות יסוד, שמוצדקות על ידי שכנוע עצמי ותו לא (אחרת לא יהיו בגדר הנחות אלא עובדות)
אם דומה רבך למלאך 15918
למד תורה מפיו, ואם לא נסה את מזלך בפרוייקט השו''ת, יש לו הרבה ידע.
עולם חדש ואמיץ? 15673
הרבה פחות, למעשה. בסביבות שנת 500, עם חתימת התלמוד. בערך באותו זמן שהכנסיה הקתולית קיבלה החלטה שאומרת שעל כל הנוצרים לציית לצווי האסיפות הכלליות...

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים