|
||||
|
||||
האם היית מסתכל בחיוב גם על העדה האינקיסטית, אם היתה כזאת בישראל, שהיתה מחייבת אותנו לבחון מחדש את עמדותינו בקשר להקרבת ילדים? |
|
||||
|
||||
לא. אני חושב שהתגובה שלך מתעלמת מהבסיס של מה שכתבתי. לחברה יש מבנה נתון *שאינו שרירותי*. הכללים הנהוגים מייצגים את הצרכים של החברה, את האמונות הבסיסיות שהיא חולקת (ובגלל זה היא חברה אחת). אם תהיה כזאת עדה, כל החברה, שמרנים וליברליים כאחד, יידחו אותה אל מחוץ לקונצנזוס. זה לא שצריך כל הזמן לבחון את כל הערכים והמוסדות שלנו. ההבדל הבסיסי הוא במתודה. להבדיל מהגות ליברלית, שמנסה לגזור את החוקים הנכונים ואת מושגי הזכויות באופן דדוקטיבי, אחד המושגים ששמרנים 1 מדברים עליו הוא "זכויות היסטוריות" שהן זכויות חברתיות "שנקנו בעמל רב" במהלך ההתקדמות של החברה, ונבחנו לאורך ההיסטוריה. כנ"ל לגבי החוק והמוסדות החברתיים. 1 ההגות השמרנית נרחבת מאוד, ואני מכיר מעט ממנה. זאת עוד אחת מהמשימות שסימנתי לי למתישהוא. כשאני כותב עכשיו אני חושב בעיקר על אדמונד ברק, למרות שאני מניח שיש כאן כותבים שמכירים הרבה יותר ממני. אני יכול לדמיין את ג.שמעון מחייך מלמעלה כשהוא קורא את הדברים. אבל מה אכפת לי. גם אותו אני לא מכיר. |
|
||||
|
||||
עמדתך ברורה ונהירה לי, ונובע ממנה כי אתה מניח מאפיינים קבועים לכל חברה אנושית. דהיינו, בכל חברה קיימים יסודות שמרניים, בכל חברה קיימים יסודות היסטוריציסטיים, ליברליים, קיצוניים וכיו''ב, וכולם נחוצים למען קיומה הבריא של החברה האנושית. כפועל יוצא, נדמה לי שנושא החברה החרדית הוא כ''כ כאוב להרבה חילוניים בדיוק כתוצאה מהפרת האיזון אותו אתה מתאר. נכון, בכל חברה קיימים קיצוניים שיתמכו בשימור המסורת (האורתודוקסים הקמים כנגד ההטרודוקסים). אבל כדי שחברה מערבית תתקיים בהצלחה, היסודות האורתודוקסיים צריכים להיות בעלי כוח מוגבל, ונדמה שבארץ כוחה של האורתודוקסיה הוא מוגזם בהשוואה למה שעליו להיות כדי לשמר את האיזון העדין של היסודות המנוגדים בחברה מערבית-דמוקרטית. |
|
||||
|
||||
אני מסכים שיש בעיות, אבל גם בלי להשתמש במושגים כמו ''אורגניזם'' או ''דיאלקטי'' נראה לי שחשוב לזכור שהאיזון המדובר הוא דינאמי. יותר משהוא תיאור-מצב הוא הסבר לתהליכים (ויש לו גם היבט נורמטיבי. לא משנה). התיאור של ''חברה מערבית-דמוקרטית'' בסוף התגובה שלך בעייתי בעיניי. אני לא רוצה לכפות על החברה מודל חיצוני, אלא לאפשר יצירה מתמדת של מבנה וכללים שמתאימים לבני-החברה. |
|
||||
|
||||
בהתייחס למשפט האחרון: האם ההיסטוריה לא לימדה אותנו שדומיננטיות-יתר של גורמים אורתודוקסיים יוצרת בעיות בחברה? הגורמים האורתודוקסיים עליהם אנחנו מדברים הם לא דמוקרטים ולא מערביים (הבה נגדיר "מערביות" באופן שטחי כחברה שעברה את הנאורות והפנימה את ערכי הנאורות). לרובנו מאוד חשוב שישראל תישאר מדינה דמוקרטית-מערבית, והתחושה היא שהאורתודוקסיה פועלת נגד המטרות האלו. |
|
||||
|
||||
אני חושב שזה לא כל-כך מובן מאליו לסמוך על ערכי הנאורות (תגובה 150234), ולא הייתי סומך מדי על המערב. אני לא אוהב את הרעיון שיש מודל של "דמוקרטית-מערבית" שצריך להתאים אליו. לחברה הישראלית יש מאפיינים ייחודיים, וצריך למצוא את הדרכים ליצור דרך התנהלות שתתאים למאפיינים אלה. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |