חוות חקלאיות 149828
אני לא נגד המתנחלים.
למעשה, הייתי שמח לכתוב כאן מאמר על כך שלא כל המתנחלים הם מקשה אחת. הייתי יכוןל לספר על החברים שלי מאריאל, שהגיעו לעיר הנעימה הזאת כי היו שם בתים בזול, השתקעו, ועכשיו קשה להם לצאת, כי אותה ממשלה שנתנה להם את ההטבות הללו אינה מוכנה לעזור להם להתפנות.
אבל התיאור במאמר, יותר משעורר אמפתיה, עורר את חמתי. החוות החקלאיות הנרחבות הללו, על אדמות מדינה, הן לא רק עוול כלפי הפלסטינים, אלא עוול חברתי לא קטן - למה שקבוצה קטנה תקבל אישור לשלוט על מרחבים גדולים של אדמות מדינה?
חוות גדולות מסוג זה מצריכות מודל כלכלי המתבסס על עבודת אריסים - פלסטינים או פועלים זרים. זו לא 'חקלאות חלוצית' כמו זו של העליות הראשונות, אלא 'חקלאות נצלנית' המזכירה לי יותר מכל את המבנה הכלכלי של דרום ארה"ב לפני מלחמת האזרחים.
בדבר אחד עזר לי המאמר - להבין למה התנחלים אכן כל-כך מרוצים. באמת, לא הייתי מודע עד כמה מעדיפה ממשלת ישראל את מספחי הגבעות הללו, לא רק על-פני הפלסטינים, אלא על פני מתיישבים אחרים בתוך תחומי הקו הירוק.
חוות חקלאיות 150121
חקלאות במדינות מפותחות מבוססת על עבודה שכירה של פועלים זולים. ללא זאת אין לה אפשרות להתחרות בחקלאות במדינות הלא מפותחות. כך גם החקלאות בכל הארץ מקיבוצי השומר הצעיר ועד החווה של שרון.
תחליף לעבודה שכירה במדינות מפותחות הוא סבסוד. וכך אפשר למצוא חקלאות פרימיטיבית זעירה בשוויץ כשהחלב שהחקלאי מוכר מסובסד לפי הגובה שבו הוא גר (ראיתי פעם בשוויץ איכר חולב את אחת משתי פרותיו בידיו כשאת זנבה הוא קושר לתקרת המבנה כדי שלא יפריע במלאכה . . .). אני מניח שהסבסוד הזה מאפשר לתייר לשמוע את צלצול פעמוני הצוואר של הפרות בטיילם בפסגות האלפים, וייתכן בכלל שהסבסוד הזה הוא השקעה שפרותיה מגיעות מהתיירות.
החוות באיתמר כמו זו שראיתי, מה שמייחד אותן הוא דווקא היעדר פועלים ערביים והיעדר פועלים תיילנדים (כאלה ראיתי המון בבקעת הירדן במילואים). הדבר הזה מושג כנראה ע''י התמקדות בחקלאות אורגנית שאולי נותנת מחירים יותר טובים, העסקת אותו נוער גבעות שעליו דברתי ומפעל התנדבות שעוזר לשווק את התוצרת.
לכן העובדות הן בדיוק הפוכות לאלה שהבאת, ואני חושב שאתה צריך גם לסדר את המסקנות בהתאם. . .
מתנחלים ושות 150172
מאמר הוגן והגון
ולעומת המשמיצים צרי האופק השוכנים
בצעקנותם הרבה בפורומים היית משב רוח מרענן
אבל גם גם תוצרי לוואי חיוביים הפקתי ממאמרך
ביום שכתבת את המאמר יצקנו את היסודות
לתוספת שני חדרים לתאומים שגדלו
ועד רגע זה שבו אני משיב לך בתודה
המבנה גמור ונותר רק לצבוע קירות להתקין חלונות
ושאר עבודות קטנות
לא תאילנדים ישמעאלים או אחרים
רק אני ושני בני עמנו כעוזרים
ואז הבנתי שם הייתי מלהג כאן על צדקת דרכי
ושאר ההסרחות המסיטות אדם עמל מיצירה ובניה
לא הייתי מחזק את ביתי קהילתי והאידיאולגיה
אם כך היא החלוקה אני יכול לחיות עמה בשופי ונחת
ילהגו הנערים לפנינו ואנו נתקין את הבית

הכותב הינו מתנחל לא דתי
רשאים אתם להמשיך להשמיץ
אני מן הסתם אהיה עסוק בלבנות עוד משהו
מתנחלים ושות 150180
אני מקווה שלא תיקח את זה אישית מדי, אבל לאור הדווקאיות של דבריך לעיל, הייתי רוצה להביע את תקוותי הדווקאית גם היא שבמהרה בימינו אמן יבואו לפרק את מה שבנית.
מתנחלים ושות 150200
או, למה לגרש כל הזמן? אולי האייל השומרוני ישמח להפוך לאזרח שומר-חוק של פלסטין?
מתנחלים ושות 150206
אמן תיכשל בכל מעשיך
מתנחלים ושות 150319
מאוחר מדי בשביל איחולים שכאלה. אני כבר מיישם זאת שנים רבות.
חוות חקלאיות 150630
לא יודע לגבי החוות באיתמר, מאחר ולא הייתי שם. ההתייחסות שלי היאר כמובן כללית יותר, ומתייחסת לשטחים כולם.
החקלאים בתחומי הקו הירוק מעבדים את הקרקע עפ"י החוק הישראלי, בהתאם לתכניות המתאר שאושרו. לא אכנס לדיון הכלכלי האם יש או אין טעם בסובסידיות לחקלאו מסוגים שונים ובכלל, כי הוא לא רלוונטי. הבעייה עם החקלאים ביש"ע, כמו עם רוב מה שקורה שם, הוא החריגה המתמדת מן החוק ומן הצדק בחלוקת הקרקע.
אתן דוגמא. נניח שיום אחד אבוא עם קראוואן לגבעה בנגב היושבת על אדמות מדינה, ואקים שם יישוב חקלאי העוסק בחקלאות אורגנית. תוך כמה זמן יפנו אותי? מאוד בקרוב, מכיוון שאין לי בעלות על השטח, וההתיישבות שלי לא מופיעה בתכניות המתאר, ולא ארגנתי אישורים לעלייה על הקרקע. זה לא יעזור אם אבכה מרה, אתלונן על קיפוח ואזכיר שלמרגלות אותה גבעה נהרג חברי הטוב ביותר בתאונת דרכים.
לעומת זאת, אם אעשה זאת יחד עם חבורת תופסי הגבעות מהשטחים, לא רק שהמדינה לא תבוא לפנות אותי, היא גם תדאג לי לחשמל, ותשלח חיילי מילואים לשמור עלי. תוך זמן מה היא גם תאשר בדיעבד את העלייה לקרקע, תחבר את היישוב לתשתיות, ולבסוף גם תסלול אלי כביש.

הגיוני?
חוות חקלאיות 150675
אם תתפוס גבעה בנגב ותהיה מספיק אלים, איש לא יפנה אותך כפי שלא מפנים את עשרות אלפי הבדואים בנגב שתופסים אדמות מדינה בניגוד לחוק.
חוות חקלאיות 150677
שנאמר, כל דאלים גבר. כמובן, שתיכף יבוא מישהו ויגיד שזו תוצאה עקיפה של הכיבוש.
חוות חקלאיות 150692
ובית המשפט העליון יחייב את המדינה לחבר אותך לחשמל ומים וגם להקים בתי ספר לילדים. כי אין קשר בין חוקיות המעשה שלך ובין הזכויות שלך כאדם. הכוונה כאן היא רק לבדואים כמובן. את המתיישבים בגבעות ביהודה ושומרון, אפשר לפנות באופן לא חוקי, בלי צווים ובלי התראות. כדי לפנות את אנשי הגבעות מספיק אינטרס פוליטי.
מהדיונים בועדת-אני-לא-זוכרת-איזה בכנסת, עולה שהמשטרה התנהגה בדרך לא חוקית בפינוי גבעה 26 וחוות גלעד. הם לא הביאו צו בית משפט, ולא נתנו הזדמנות לערער וכו'. לפי החוק, אסור לפנות בכח אדם מקרקע, שהוא ישב עליה שלושים יום ויותר, ללא צו בית משפט והתראה, על אף שברור שהיא אינה שלו, כפי שהיה ב"ככר הלחם".
מה שמלמד שזכויות אדם וכבוד אדם יש במדינה לכולם, כולל בדואים וערבים. רק ל"גבעונים" מותר לעשות הכל לפי אינטרסים פוליטיים של איש זה או אחר, בלי שאף אחד במערכת המשפט, או התקשורת, או האגודות לזכויות האזרח למיניהן ימחו על כך. ועוד, אנשי הגבעות הם אלו שיקראו פורעי חוק....
שאלת טריויה: 150693
מה ההבדל הקטן, אך המשמעותי, מבחינה חוקית, בין שטחי יש"ע לבין הנגב ו"כיכר הלחם," המאפשר לפנות כל אדם מכל נקודה ביש"ע, או להרוס כל מבנה שנבנה ביש"ע, ללא התרעה מוקדמת, מבלי צורך בצו בית משפט, ייתכן שאפילו בלי אישור משרד ממשלתי כלשהו, אלא עפ"י גחמתו של קצין בכיר מספיק בצה"ל?

אני אתן לך שלושה ניחושים, ולא אוריד לך נקודות על טעות בשני הראשונים.
ניחוש 150698
הקרקע בכיכר המדינה היא בבעלות פרטית (לא של הפולשים), הקרקע בנגב היא בבעלות המדינה, ואילו "חוות מעון" היא בבעלות פרטית של אלו שגורשו ממנה.

לכך התכוונת?
ניחוש 150699
Strike one.
חוות חקלאיות 150727
אפשר לקבל מקום אחד שנתפס בצורה בלתי חוקית בנגב.
והמדינה חברה אותו לחשמל ומים,הקימה בו בית ספר,ובנתה תחנת משטרה כדי להגן על תושביו.
בשביל להקל על החיפוש את יכולה לכלול גם את הגליל.
אפרופו- 150690
על גבעה קטנה ליד כביש תלאביב-בארשבע (איפשהו ליד צומת גורל), הופיעה יום אחד כתובת אבנים‏1 שאמרה "אדמות הבדואים - לבדואים" כעבור שלושה ימים הכתובת השתנתה באורח פלא, וכל העובר באותו הכביש יכול היה לראות ש"אדמות הנגב- ליהודים". טרם חלף שבוע וחצי, והכתובת חזרה למצבה המקורי.
אותי זה שיעשע.

1כמו ההן שהרבה פעמים מציינות "מזל טוב אמא" או "דני אוהב את נורית" וכלמיני כאלוים שמעלים חיוך.

___________
העלמה עפרונית, שרופה ומתבכיינת.
חוות חקלאיות 151320
משהו כזה? :
דיון 1407

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים