|
||||
|
||||
קודם כל, יש לציין את חוקי הדת היהודית הנוקשים יותר בנוגע לטיפול בגופה מאשר הדתות הנפוצות ברוב העולם. מדינה עם רוב יהודי, למה ציפיתם? חוץ מזה, בעלות כרטיס אד"י היא לא מאפיין של אלה המוכנים לתרום איברים במקרה חירום - הורי, לצורך העניין, מודעים לכך שארצה לתרום את איברי במקרה שלא יהיה לי צורך בהם יותר, ואם ישאלו אותם הם יאשרו זאת כשזה יהיה רלוונטי. יש גם סיבות שלא לקחת כרטיס אד"י, כגון הרצון למנוע מרופאים לבצע שיקולים של שעת חירום על חשבוני. |
|
||||
|
||||
יש בכרטיס שלהם אפשרות לסמן שלקיחת האיבר תעבור אישור של רב. זה שכרגע אין בפועל רבנים בצוותים שמחליטים על לקיחת איברים, למרות שהוחלט על כך, זו כבר בעייה אחרת... |
|
||||
|
||||
על הכרטיס שלי לא מופיעה אופציה כזאת. יכול להיות שהכרטיס שלי פג תוקף? יש בכלל תאריך תפוגה על כרטיס אדי1? 1 אפשר לחסוך בדיחות מסוג "פג תוקף במקרה מוות" אלא אם כן הבדיחה ממש מוצלחת. |
|
||||
|
||||
זהו משהו שהם הוסיפו יחסית לאחרונה, בעקבות פסיקות רבנים (שהמליצו להרשם לכרטיס, בתנאי שתהיה אפשרות לרב להיות בצוות הקובע את רגע ''קצירת'' האיברים). יכול מאוד להיות שהכרטיס שלך הוא מלפני ההוספה. |
|
||||
|
||||
כרטיס אדי מאבד את תוקפו ברגע שנושאו מחליט לבטלו, ופשוט משמידו (כלומר, גם אם יש אי שם מאגר נתונים של כל מי שאי פעם נתן את הסכמתו, הרי מה שקובע הוא הכרטיס עצמו, פיסית). יחד עם זאת, היו פעם כרטיסים שתוקפם פג, והוחלפו באחרים, לפני מספר שנים (הכרטיס הנוכחי שלי הוא משנת 1996). נדמה לי שההבדל הוא שעל הכרטיס הקודם היתה חתומה "אדי", ואילו הכרטיס הנוכחי, למרות ששמה של אדי מתנוסס עליו בגדול, הוא מסמך של מדינת ישראל - משרד הבריאות. |
|
||||
|
||||
אמנם אין כאן אישור של רב, אבל בהתבוננות זהירה ראיתי שמצטטים "וכל המקיים נפש אחת בעולם...כאילו קיים עולם מלא" אבל למה הביאו את זה דווקא משום הרמבם? אין מקור יותר עתיק? למשרד הבריאות פתרונים. |
|
||||
|
||||
אצלי הכרטיס משנה שעברה, ונוסח הסעיף (שאצלי לא מסומן) הוא: "בתנאי שאיש דת לפי בחירת המשפחה יאשר את התרומה לאחר מותי" |
|
||||
|
||||
(בדיוק, החל ממחר) וגם יש נוסח דומה. (אז מה? אז כלום. בטח זה מעניין _מישהו_) |
|
||||
|
||||
''לפיכך נברא אדם יחידי בעולם, ללמד ... וכל המקיים נפש אחת מעלין עליו כאילו קיים עולם מלא'', תלמוד ירושלמי, סנהדרין כג. |
|
||||
|
||||
השאלה היתה למה בכרטיס אדי שלי כתוב: "רמבם, משנה תורה, הלכות סנהדרין, פרק יב" ולא כפי שציטטת? כי הרמבם היה רופא? |
|
||||
|
||||
הרמב''ם (בסעיף ז' שם) מצטט מלה-במלה את הירושלמי. יתכן שהעדיפו לצטט את הרמב''ם ולא את המקור, כדי להראות שכך נפסק להלכה. |
|
||||
|
||||
כדי לחדד: להראות שכך נפסק, בניגוד לאמור בבבלי, "כל המקיים נפש אחת מישראל". |
|
||||
|
||||
אולי כי הבבלי גזעני והרמב"ם לא? |
|
||||
|
||||
אולי. מה אתה חושב? |
|
||||
|
||||
מה הקשר? אתה סובל מרגשי נחיתות? למה כל דבר מתפרש בגזענות?!! |
|
||||
|
||||
ואם כבר לחדד, בשני התלמודים מדובר בציטוט מאותה משנה (סנהדרין פרק ד' משנה ז'), שנולדו לה גרסאות שונות. |
|
||||
|
||||
"יחידות השתלה שיפעלו על פי ההלכה ובהשגחה רבנית יוקמו במסגרת מרכזי ההשתלות הקיימים ויהיו מעין יחידות-משנה שלהם; מרכזי ההשתלות עצמם ימשיכו לפעול, כמו בעבר, על פי הכללים הרפואיים שאינם מקובלים על פוסקי ההלכה החרדיים ושגרמו, עד עכשיו, להשארת הציבור הדתי והחרדי מחוץ למעגל התורמים והנתרמים. אדם דתי שילך לעולמו כשהוא נושא בכיסו "כרטיס תורם הלכתי" יובא אל יחידת-המשנה ההלכתית; אדם אחר, שיישא על גופו כרטיס תורם רגיל, יובא אל מרכז ההשתלות הרגיל." "הארץ": http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArt.jhtml?it... |
|
||||
|
||||
אני כבר רואה בעיני רוחי כרטיסי תורם מסוגים שונים: אלמוני מוכן לתרום איבריו רק באישור הרב אליישיב בעוד פלוני דורש שהרב לנדוי יהיה זה שיקבע את מותו ויערוב לתיקון המעוות לאחר תחיית המתים. הספרדים ייקצרו רק בהתאם לפסיקת מרנובדיה, החב"דניקים יקבלו את ברכת הדרך הישר מפיו של הלובביצ'ר שיתגלה אליהם בחלום, והחרד"לים יוותרו על שלמותם רק בעבור התחייבות ממשלתית לשלמות הארץ. אני לכשלעצמי, הנמנה על חסידות הגולם מפראג, לא אסתפק בפחות מפסק הלכה חתום ומנומק בידי מועצת חכמי חלם, שהרי הקריטריון של מוות מוחי הופך אותי כשר לנטילת אברי זה מכבר. בקיצור, גם אם כמות האיברים שתיתרם תהיה אפסית, עוד שבעים אלף משגיחים ורבנים ימצאו פרנסה בעצם הימים הקשים האלה, ואל יהי הדבר קל בעיניכם. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |