|
בתלי,
הייתי שמח לענות לו הייתה לי תשובה חדה וחלקה לשאלתך, אך אין לי. השאלה שלך פותחת מרחב דיון כה רחב ידיים שאין באפשרותי לענות עליה בתמציתיות בתגובה באייל ואף לא במאמר.
ראשית, יש בשאלה זו עניין של עמדה מוסרית/ערכית (עצם המילה "צדק" שבשאלתך גוררת אותה) ולכן אין יכולת להשיב עליה מתוך מערכת אובייקטיבית חסרת-פניות לגמרי. (לעניין זה אולי גם כדאי לך לקרוא: תגובה 103581).
שנית, את השאלה הזו ניתן לבחון מהיבטים רבים ושונים: כלכליים, גיאו-פוליטיים, היסטוריים, תרבותיים ועוד, וכל היבט כזה הוא עולם ומלואו. העיתונאי והמזרחן תומס פרידמן כתב ספר בשם "הלקסוס ועץ הזית" שעוסק בשאלה שהעלית. הוא דן בעימות בין העולם החדש, המהיר, הדינמי על כוחות השוק החדשים שבו, המסומל ע"י ה"לקסוס" -המכונית המפוארת מתוצרת "טויוטה" - ובין העולם הישן, האיטי, הסגור, הדבק בעברו ובמסורת שלו ומבקש לשמור על ייחודו התרבותי, המסומל ע"י עץ הזית. האמריקניזציה והגלובליזציה הן במידה לא מבוטלת מילים נרדפות, ואף על פי כן פרידמן מצדד בגלובליזציה, אך הוא מזהיר מפני עקירה דורסנית של עצי הזית. במילים אחרות, מורכבות הבעיה לא מאפשרת תפיסת עמדות פשטניות של "בעד" ו"נגד". ברבים ממאמריו של פרידמן המתפרסמים בניו-יורק טיימס הוא נוגע בנושאים המשיקים לשאלתך והטורים שלו פתוחים לקריאה ברשת:
|
|