|
במסורת היהודית ישנן התיחסויות ליצורים מעשי ידי אדם עוד מלפני סיפור הגולם .התלמוד מספר במסכת סנהדרין על רבא שיצר אדם ועל רב חנינא שיצר עגל גמדי לארוחת שבת.
אם נתעלם מהמופרכות המדעית של סיפורי חז"ל נגלה שאותם אנשים דנו בהשלכות פילוסופיות, מוסריות, אתיות וחברתיות (אמנם מאספקט יהודי-דתי) על נושא שבחמנם היה טכנית ספקולטיבי והזוי.
יד דיון שלם אם יצור כזה נחשב לאדם, היינו אם מותר להרוג אותו, להעלותו לקורבן או לכללו במנין, בקיצור האם הוא נחשב אנושי. למשל נאמר בשם רבי יוחנן שאם היצור הוא בעל פני חיה וגוף אדם הוא אינו אנושי, ואם להפך הוא כן. ההלכה אומרת שאם היצור לא נולד מאם אז צריך לבדוק אפיונים סביבתיים כדי לקבוע אנושיות, כמו לימוד ]תורה כמובן[.
|
|