|
||||
|
||||
ומה אם המוזיקה הרב-ערוצית *תוכננה* לשני רמקולים צדדיים, רמקול מרכזי, ושני רמקולים אחוריים קטנים/חלשים יותר? נדמה לי שבזאת אנו עוסקים. |
|
||||
|
||||
הוא לא מוסיקה רב-ערוצית אמיתית. בדיוק כפי שבמוסיקה סטראופונית אמיתית לא יעלה על דעתך לקנות רמקול שונה לכל צד. במצב הקיים כיום, תחום התדרים של הרמקולים "האחוריים" מוגבל, וכתוצאה לא ניתן להגיע למיצוי מלא של ריבוי הערוצים. ביחוד אמור הדבר ביצירות חדשות, שיסתמכו (אולי) על הפורמט החדש. לדוגמה, נניח שהיוצר רוצה שכלי מסוים ינוע במרחב הדמיוני. כיום, בסטראו, הוא מזיז את בקרת ה-Panning לאחד הצדדים, מתוך ידיעה ברורה שהצליל ישאר זהה במהותו בשני רמקולי הסטראו. אך מה יקרה כאשר הוא ינסה לעשות את אותו דבר בציר קדימה-אחורה במערכת היקפית קיימת? צליל הכלי ישתנה באופן לא טבעי, בדרך כלל גם לא מחמיא. כמובן שאין כל דרך לפצות על כך באולפן - אין ליוצר כל דרך לדעת אילו רמקולים יש לך בבית. הדבר היחיד עליו הוא יכול להסתמך הוא *הזהות* בין הרמקולים. אם יש למישהו כאן אפשרות, אני מציע ניסוי קטן: נגנו שיר מסוים בסטראו דרך שני הרמקולים הראשיים שלכם בלבד. כעת הקשיבו לו *רק* דרך רמקולי ה"סראונד". בדיוק. הבנתם. |
|
||||
|
||||
כשאני מאזין למוזיקה, בדרך כלל אני פונה דווקא לעבר רמקולי הסראונד, ולא לעבר הרמקולים הקדמיים (מטעמי נוחות גיאוגרפית של החדר שלי). כמובן שאני גם דואג להגביר בהתאמה את הרמקולים האחוריים. אני לא מבחין בהבדל כלשהו בין זה לבין האזנה ''רגילה''. |
|
||||
|
||||
תנסה, בדיוק כפי שתוכל, ללא מאמץ רב, להבחין בין שיר המושמע במונו לכזה המושמע בסטראו. אין לי מושג לגבי המערכת הספציפית או החדר הספציפי שלך, אבל הבדל קיים, בזאת אני בטוח. |
|
||||
|
||||
הגדלתי ועשיתי, וחיברתי מחדש את הרמקולים שלי, כך שאלו ששימשו לסראונד היו מחוברים כרמקולים קדמיים ולהפך. לא הרגשתי הבדל באיכות המוזיקה. אני נאלץ להסיק מכך שכל חמשת הרמקולים שלי הם זהים (חוץ מאורך הכבל). מכיוון שמדובר במערכת מצ'וקמקת וזולה (יחסית, משהו כמו 1500 ש"ח לכל העסק), אינני מבין על מה הטענות. הבעיה היחידה אצלי היא המיקום של הרמקולים, אבל זו כבר בעיה גיאוגרפית ולא טכנולוגית. |
|
||||
|
||||
אם יותר מכמה שניות - מה גורם לך לחשוב שאתה אכן מסוגל להשוות? מצד שני, כאשר אתה שומע את המוסיקה בזמן אמיתי ואחד הכלים נודד מרמקול אחד למשנהו, או אז גם אתה תבחין בהבדל. |
|
||||
|
||||
למה אתה בכלל שומע מוזיקה דרך הרמקולים האחוריים, ומה בדיוק מושמע דרכם? לרוב כששומעים מוזיקה, עדיף להגיד למגבר שיפסיק עם השטויות שלו. הרי ההבדל בין "אולם קונצרטים וינה א"' לבין "מועדון ג'ז ניו-אורלינס ג"' הוא בעיקר במידת העצבון שהם גורמים לך אם אתה לא יושב *בול* באמצע ואם לא כיוונת את ההשהיה בין הרמקולים הקדמיים לאחוריים בדיוק כמו שצריך. לכן גם כשבונים מערכת קולנוע ביתי משקיעים יותר ברמקולים הקדמיים - כי את המוזיקה שאתה שומע אתה שומע מהם. |
|
||||
|
||||
מוזיקה אני שומע בלי אפקטים מיותרים. מה שבוקע מהרמקולים האחוריים, עד כמה שאני מסוגל להבחין, הוא בדיוק מה שבוקע מהקדמיים. הסיבה להיפוך, כאמור, היא נוחות גיאוגרפית1. אגב, האם זה נכון שככצופים בסרט בסראונד המוזיקה בוקעת מהרמקולים האחוריים, או שזה הדמיון שלי? 1 כשאני צופה בסרט או משחק במחשב או אכפת לי לשבת על כיסא מול המסך. כשאני שומע מוזיקה, אני אוהב לקפץ, מה שמצריך שימוש בחלק ה(יחסית)פנוי של הרצפה שלי. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |