|
||||
|
||||
מר שרעבי היקר, זו הסיבה שהקפדתי לסייג עצמי בדברי על הרצון החופשי, ומכאן שימושי בביטוי הלשון 'מן הסתם'. אינני יודע מה משפיע על רצונו החופשי של אדם, ולפעמים אני משער כי אלה הם ערכיו והרגשותיו הכלליות - אך אינני בטוח כלל שזוהי התשובה. אינני יודע בפירוש מה משפיע על רצונו החופשי של אדם, ואינני מכיר שרירות לב גדולה מזו. במכלול החיים האנושיים אין החלטת B אף פעם מחוייבת המציאות מהבחירה השרירותית ב-A. מספר ההחלטות והנגזרות העומדות אל מול מצב A הינו כמעט אינסופי במובנה האנושי של המציאות, אשר בה יכול להכריע אך ורק הרצון החופשי, אשר אני כאמור משער כי נבנה הוא לעיתים מערכים, אם כי ערכים משתנים תמידית. פירושו של דבר הינו שהאדם אינו מצוי בעולם - לבד מנסיבות קיומו הפיזיקאלי והביולוגי - במציאות מדעית בלבד, אשר הינה חסרת כל ערך - ואשר בה שניים פלוס שניים תמיד ארבע, ואשר בה לא ייתכן כל מצב אחר. מציאות מדעית אמפירית זו - בניגוד למציאות האנושית - נכפית תמידית על המציאות היומיומית. מציאותו האנושית של האדם מכירה רק במאבק בין ערכים שונים, שלפירושי הינו למעשה מאבק בין רצונות חופשיים שונים, החייבים לגבור ולנצח האחד את השני. למותר לציין כי אני מקפיד בהזדמנות זו לחזור ולהדגיש כי רצונות שונים אלו הינם שרירותיים לחלוטין, ואינם ניתנים לכל הנמקה ראציונאלית מדעית שהיא, מאחר ואינם תוצאה המחוייבת להכפות בצורה חד משמעית על מציאות מדעית נתונה. בפירוש לא. תהליך החיברות הינו חסר כל ערך לטעמי, כי אין אדם יודע ויכול לומר את אשר ירצו צאצאיו, גם אם חינך הוא אותם כביכול 'לרצות' דבר מסויים. בברכה א. מאן |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |