|
יש בעיה כשמותחים את המושג "טבעי" יותר מדי. אני מבין שמנסים להעביר קו מפריד בין "טבע חסר תודעה" לבין "טבע עם תודעה", כמו בדוגמא שהבאתי בחלק א' על ההבדל בין חיות (קופים למשל, אבל כמובן שיש יוצאים מהכלל בשוליים, דובי) שיושבים ובוהים בחלל האויר, לעומת אדם שמגלה עירנות וכמעט תמיד קשוב בצורה רציפה לסביבה.
אני לא בטוח שאפשר לנתק "תרבות" מ"טבע" בצורה כל כך ברורה וחדה (אם בכלל), משום שאנחנו חלק מהטבע, אם נרצה או לא, כולל דפוסי ההתנהגות שלנו. לכן אני מסתייג ממה שכתבת בתגובה 140654 ש"אין כמעט שום דבר טבעי במיניות שלנו".
ההבדל העקרי בין פאגליה לפרויד הוא המיקום של המיניות ביחס לטבע. עבורה המיניות היא חלק מהטבע - אותם "מעיים כטוניים של האדמה" (תגובה 139849) ואליו פרויד, היא כותבת, לא הבין שהמין הוא חלק מהטבע. דווקא הפרסונות הם "מלבושים" שהתרבות ארגה למין. האם זה אומר שהמופעים המיניים, כמו סאדו-מאזו הם "לא טבעיים"? הם לא טבעיים במובן שהם לא תוצר של טבע-חסר-תרבות.
לכן, כותבת פאגליה, הטבע הוא שדה הפעילות של האנושות, לא החברה.
בתור דוגמא, אני מנסה לתאר את הפרסונה של הS/M, לפי פאגליה, ולא רק. האדם הקדמון1 שמגיח מתוך הטבע לתוך הוויה של תודעה מתחיל "לקרוא לדברים בשם", ליצור אובייקטים תודעתיים וגם ממשיים. הוא יוצר "אני", "את" וגם "פטיש", "סכין" (מושגים) וגם פטיש וסכין (כלים). חיות לא בדיוק מזהות את עצמן כ"אני" ו"אתה", שלא לדבר על לטאות ודגים. ההכרה העצמית והחברתית מביאה לכדי מערכת של יחסים בין יצורים בעלי הכרה ומודעות. מערכת יהסים על פי הגדרתה היא מערכת של כוחות - פיזיים ומנטלים - שלפחות בשלבי התהוות, מתמודדים ביניהם (דיון 1249). מכיון שמין הוא הכוח המניע הרי שיחסים כאלה שמתרחשים בין יצורים מודעים מובילים למערכות מיניות היררכיות כמו סאדומזוכיזם2.
כשכתבתי את הפסקה האחרונה נזכרתי שפעם כתבתי על התזה של הפילוסופית שיטס-ג'ונסטון (דיון 1133) על הקשר בין התפתחות הכרה עצמית ורצחנות.
----------------- 1 פאגליה כותבת שהתרבות היא תוצר זכרי, ולא חייבים להסכים איתה, מה עוד שיכול להיות שבשלב קמאי מוקדם, לפני שהתפתחו פרסונות של גבר/אישה, אפשר לדבר על "אדם" בצורה כללית.
2 נקודה נוספת שפאגליה מעלה, קשורה למיקום אברי המין. היא רואה בזקיפות הזכרית הנראית לעין כל את המניע להתהוות אותו דחף בוחן, בודק ומפריד של הזכר שמביא ליצירת תרבות. לעומתו, איברה של הנקבה מוחבא וכדי לראות אותו היא צריכה לשכב על גבה או לכרוע מעל לזכר. אבל, שתי תנוחת אלו הן תנוחות סאדומזוכיסטיות בעליל, נשלטת או שולטת.
|
|