|
||||
|
||||
מצטער על העיכוב. לא, זה היה סתם מסיבות פרוזאיות, ולא בגלל ששלפת כנגדי סוף סוף את נשק יום הדין: למה איני מחלק את ממוני לרעבי אפריקה. לא שאני מזלזל בטיעון הזה: הוא כבד משקל. ווריאציות שלו מככבות בדיונים עכשויים בפילוסופיה של המוסר. תשובה חלקית מאוד תהיה חוסר האפשרות *המעשית* שלי לעשות משהו בנידון. אני מוכן להתחייב (לא שיש לזה משמעות מעשית) שאם תעלה יוזמה סהרורית של תרומה מסיבית של ישראל לחלכאי העולם, והדבר יהיה כרוך בירידה דרסטית ברמת החיים שלי, אני אתמוך. מה שכן, שים לב שהטיעון הזה עובד גם נגדך. זאת בגלל שאפילו אתה לא מתכחש למוסר כלשהו. העניין הוא שבאשר לרעבי אפריקה זו כבר לא בעיה של שוויון - הם פשוט *מתים* מעוני. נניח שאתה בטיול בשטח ביום חם, ולפתע אתה נתקל במטייל גווע בצמא וברעב - האם לא תיתן לו קצת מים ואוכל (כשאתה בטוח שעוד שעתיים אתה מגיע למכונית)? האם אינך חושב ש*חובתך* לעשות זאת (ואין זה משנה מה הביא את המטייל ההוא למצבו, ועד כמה הוא טיפש)? אם כן, אז אתה נדרש בדיוק כמוני לתת קצת כסף, לא הרבה, לרעב או שניים באפריקה. אני חושב שהסיבות שאתה לא עושה זאת הן בערך אותן הסיבות שלי. מעבר לזה, אני אשמח אם תפסיק לשים בפי תוכניות שלא העליתי. בשום מקום לא אמרתי כמה כסף צריך לקחת ממי, למה ואיך. הוויכוח שלי הוא רק עם טענתך, לפיה הרצון לשוויון הוא מתועב. אם נחזור לילדים והסוכריות, אתה מסכים שהאדם הפרטי שקיפח את הילדים הג'ינג'ים הוא מרושע. מה גורם לך להסכים? |
|
||||
|
||||
אותי לימדו שכל המציל נפש אחת (לאו דווקא מישראל) כאילו הציל עולם ומלואו. איני מבין מדוע אתה זקוק למבצעי ענק למען העולם השלישי, הרי די ב-100 דולר שתתרום מכיסך כדי לסעוד כמה משפחות רעבות באפריקה במשך שנה. ויש כמה אתרים האוספים תרומות כאלו. חפש ומצא. באשר לי עצמי, איני סבור שנתינת כספים לאפריקאים היא מעשה מוסרי. מעשה מוסרי הוא מעשה שהיית רוצה שהכול יהיו שותפים לו. אם הכול יתרמו 100 $ לאפריקה, תשאב הבאר הפתוחה של אפריקה את הכספים מבלי שיותירו בה חותם. אולי הם ישמשו לקניית נשק לקרב הבא של בני הזולו. כפי שאמרתי, אין טעם לסייע למי שאין בו הכישרון המינימלי להיעזר בסיוע, ושאת הסיוע אולי יגנוב ממנו הדיקטטור המקומי. אם יוגדרו במחקר מדעי גורמי האינטליגציה בצורה ברורה יהיה מקום לעשות מאמץ ולהביא את בשורת החוכמה לאפריקה. ואגב, איני סבור שהרעב באפריקה הוא אשמתם של האפריקאים. זו אשמתו של אלוהים שכך ברא את האפריקאים. ובחזרה לילדים הג'ינג'ים : אם למחלק לא היו די סוכריות כדי לתת לכולם, והאפשרות היחידה שהייתה בידו היא לקפח את הג'ינג'ים, מעשהו הוא הוגן וראוי (הדרך הנכונה לבחור את השניים שלא יקבלו את הסוכריות תהיה הגרלה) אם היה מחליט לא לחלק לאף אחד, משום שאינו מסוגל לחלק לכולם - לא היה זה מעשה נכון, אף שהיה זה מעשה שוויוני יותר. |
|
||||
|
||||
כנראה שאותך לימדו מהירושלמי. בבבלי זה דווקא ''נפש אחת מישראל''. |
|
||||
|
||||
הרב גורן טען בתוקף שהגרסה הנכונה היא גרסת הירושלמי, ומי אני שאחלוק עליו. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |