יש לשים גבולות 137562
שמעון המאמר מרתק .
חיזקת את תסכולי משכבר הימים, המודע להיותי קטנה, אפסית, מובלת כמו מריונטה, מנוהלת על ידי חבורת אגו מניאקים שעסוקים בקידומם האישי. אני מודה, לעיתים מבלי שהתכוונו לזה, מעשיהם תואמים את האמנות, הדעות והצרכים שלי, בדרך כלל לא.
בדבריך הצבת מראה שהמשתקף ממנה, העמיק את התסכול הנ"ל.לא רק אגו מניאקים, יוצרים את חוקי המשחק בעולמי, אלא תמונות מקריות שהופכות לסמלים, ולמתוסים עוד לפני שיבש דף הפיתוח. אם נכון הדבר שאמנות משקפת את ערכיה התרבותיים של כל חברה ואת הנושאים המעסיקים אותה, ואם נכון לראות את הצילומים שהזכרת במאמרך כאמנות, אז נכון יהיה לאמר שמניעי התהליכים בהיסטוריה של העולם בו אני חיה לוקים.
כשאמרת"סמלים משחקים תפקיד במאבקים למיניהם מאז ומעולם", חשבתי לעצמי, נכון, מה רע בזה? סמלים בנגישותם, ביכולת ההמונים לקולטם, מזרזים את עיצוב הזיכרון הקולקטיבי וזה טוב.
א ל א שמעמדם החדש בעידן שלטון התקשורת, יכולתם לעצב את הזיכרון ואת ערכי התרבות שלנו במהירות שאין בה די זמן לברור, הפך למסוכן. לדעתי יש לתת את הדעת על כך, בעיקר את המחשבה, יש למצוא דרכים לשים גבולות להשתוללות...
שאלה:
אתה יודע מי היתה מריאן זו המצויירת על הבולים הצרפתיים, ועד לא מזמן כיכבה במטבעות צרפתיים.
אשמח לשמוע את גרסתך. באמתחתי סיפורים רבים וסותרים.
מריאן כסמל 137574
איילה,

אני שמח שהמאמר דיבר אליך.

בעניין מריאן: למיטב ידיעתי מריאן היא דמות אליגורית סטיריאוטיפית שהתפתחה בתקופת המהפכה הצרפתית, והיא אינה מתייחסת לדמות היסטורית ספציפית. הנופך ההיסטורי העתיק שלה בא לה מהכובע הפריגי האופייני לה. פריגיה היתה איזור עתיק בדרום מערב אסייה הקטנה, אך את הסימליות שלו רכש הכובע בתקופת הרומית - נהגו לחבוש אותו עבדים משוחררים, והכובע סימל את חירותם. בימי המהפכה הצרפתית חבשו את "כובע החירות" נשים צרפתיות מבנות העם כדי להביע את הזדהותן עם ערכי המהפכה. השם מריאן היה במקורו מרי-אן, שם שהיה נפוץ בקרב נשים פשוטות עם.

מריאן מקבילה לדמויות נשיות סטריאוטיפיות המגנות על האומה כמו גרמניה ובריטניה, ולרוב הן מוצגות כדמות נשית מהוגנת הקרובה לעיתים באופיה למדונה ולבושה בצניעות. גם למריאן יש תקופות מהוגנות אך היות שנולדה במהפכה היא צעירה ותוססת יותר ויש תקופות שבהן גם לבושה מצומצם ביותר. הציור המפורסם של דלקרואה שבו מריאן חשופת החזה מובילה את העם אל הבריקדות צויר במהלך מהפכת 1830. מאוחר יותר כשהרוח המהפכנית שככה, הלבישוה הבורגנים הצרפתיים כמו שצריך, "קום איל פו".
מריאן כסמל 137576
נסו לתת מהדורה ישראלית לשם מריאן ומה שהוא מסמל.
ולנו יש פלאפל 137583
טוב, אצלנו זה חייב להיות גבר...
כזהו שרוליק, הצבר של דוש (קריאל גרדוש) עם כובע טמבל, סנדלים ובלורית.
שלום רוזנפלד מציע כי דוש יצר דמות זו כאנטיתזה לדמות היהודי בקריקטורות האנטישמיות.http://images.maariv.co.il/cache/cachearchive/020320...
חנה סנש 137591
חנה סנש כמובן - משוררת וגיבורה ואפילו אמיתית

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים