|
||||
|
||||
אתה מגדיר צבע "אורך גל שארז רואה"? במילים אחרות, לו היית גידי אהרונוביץ', לא היה צבע לשום דבר ביקום? |
|
||||
|
||||
ומה התחליף שלך? שכל קרינה אלקטרו' היא צבע? אז גם לרשת ג' יש צבע, וגם למה שמחמם לי את האוכל במיקרו? |
|
||||
|
||||
כן... אבל אני מסכים שהעניין סמנטי בעיקרו. |
|
||||
|
||||
צבע הוא אך ורק תרגום חושי לאורכי הגל בתחום הנראה שהוא מצומצם ביותר בטווח אורכי הגל הכללי. אין צבע "מוחלט". הצבע שאנחנו רואים הוא תדירות הגל המסוימת שעיננו יכולה לקלוט. לכן ניתן לתרגם כל אורך גל לצבע מסוים ע"י הפיכתו לנראה. עדיין, לפרוטון מבחינתנו אין צבע. עוד בנושא: |
|
||||
|
||||
"צבע הוא אך ורק תרגום חושי לאורכי הגל בתחום הנראה" העניין הוא שאנשים רבים יגדירו גם את *שחור* כצבע. אפשר לתקן אותם ולהגיד להם ששחור זה משהו שהם לא רואים ולא משהו שהם כן רואים. אפשר להגיד להם שמדובר בחסרונו של צבע, אבל כל מה שישאר להם לעשות זה לזרוק עליך תוש שחור1 (באופן די מכאיב, שיגרום לך לחשוב פעמיים, לפני שתתחיל עוד פעם לדבר על אורכי גל). __ 1 מבוסס על סיפור אמיתי. שמות האנשים עליהם מבוססת העלילה שמורים בנבכי ה-DATABASE האיילי. |
|
||||
|
||||
צבע ''פיסיקלי'' הוא אכן אורך הגל. צבע ''נראה'' לעומת זאת הוא היטל של אורך הגל על המרחב האדום-ירוק-כחול הנפרש על ידי החיישנים בעין. |
|
||||
|
||||
אז מהיום אמור ''אני לבוש בחולצה חסרת צבע'' ולא ''אני לבוש בחולצה בצבע שחור''. |
|
||||
|
||||
אני חושב שאני אמשיך להגיד מה שאמרתי תמיד ("את קרתגו צריך להרוס"?). |
|
||||
|
||||
אבל אני זוכרת שפעם אמרו לי שאם החולצה הייתה באמת שחורה, כלומר חסרת צבע, לא היינו יכולים לראות אותה, וכל השחורים בעולמנו הם בעצם סוגים של כחולים כהים מאד מאד מאד, או חומים כהים מאד מאד מאד. אבל מצד שני, גם אמרו לי שיש גזרים בכל צבעי הקשת ושאם יסובבו לי את האצבע בפופיק הישבן שלי יפול. |
|
||||
|
||||
צריך להבדיל בין "שחור" פיזיקלי (שהוא העדר של קרינה) ובין "תחושת שחור" שזה משהו אחר לגמרי. דוגמא: מצגת שמוקרנת על לוח לבן כוללת טקסט שחור על רקע בהיר. הטקסט נתפס כשחור בתחושה שלנו למרות שהאזור של הטקסט הוא לא פחות בהיר (ולמעשה יותר בהיר) מהגוון המקורי של הלוח, שהוא כאמור לבן. דוגמא נוספת: אותיות מודפסות (בספר או עיתון) באור שמש ישיר נתפסות כשחורות למרות שהן בהירות יותר מהגוון של הדף עצמו בתאורת חדר סטנדרטית. בקיצור, "תחושת שחור" היא כאשר אזור מסויים מחזיר פחות משלושה אחוזים מהאור שמחזירה הסביבה שלו. |
|
||||
|
||||
זה עובד בדיוק הפוך. עם האצבע, זאת אומרת. (אני עוד אצטער על זה אח''כ). |
|
||||
|
||||
ויש גזרים סגולים ולבנים (נו, וכתומים גם.). על שאר הצבעים אני לא מתחייבת. |
|
||||
|
||||
כולנו "יודעים" שאדום וצהוב עושים כתום, צהוב וכחול עושים סגול, ואדום וכחול עושים סגול. מבחינת אורכי גל, צד הצבעים הוא כמו בקשת: אדום-כתום-צהוב-ירוק-כחול-סגול. אז אפשר אולי להבין כיצד אדום וצהוב יוצרים כתום (סופרפוזיציה של הגלים יוצרת גל בממוצע האורכים שלהם, לא?) אבל איך כחול ואדום יוצרים סגול? ברור לי שאני מפספסת משהו, השאלה היא מה... |
|
||||
|
||||
תשובה על קצה המזלג. בעין האנושית יש שלושה סוגים של תאים מזהי צבע. הם מזהים את הצבעים אדום, ירוק וכחול. שילוב של אדום וירוק מזוהה כצהוב, שילוב של ירוק וכחול מזוהה כתכלת, שילוב של אדום וכחול מזוהה כסגול (למעשה Magenta - מעין בורדו-ארגמן) ושלושתם מזוהים כלבן. כתום וצהוב שנמצאים בספקטרום בין אדום לירוק, מגרים (ברמה שונה) את התאים שמזהים ירוק ואדום. צבעי היסוד (בהדפסה) הם תכלת, (בולע אדום) צהוב (בולע כחול) ובורדו. (בולע ירוק) שילוב של בורדו עם תכלת (בולע גם ירוק וגם אדום) נותן כחול, שילוב של תכלת עם צהוב (בולע אדום וכחול) נותן ירוק ושילוב של צהוב עם בורדו (בולע כחול וירוק) נותן אדום. כדי לראות את צבעי היסוד של הדפסה, תסתכלי מקרוב על שלטי פרסום (בתחנות אוטובוס למשל) ותראי שהם עשויים מנקודות בצבעי תכלת, צהוב, בורדו ושחור ולא באדום, צהוב, כחול כמו שמלמדים בגן. כדי לראות את צבעי היסוד של האור, תסתכלי מקרוב בטלביזיה ותראי שהנקודות בה הן בצבעי כחול, אדום וירוק. |
|
||||
|
||||
שילוב של ירוק וכחול מזוהה כירוק כהה, אולי כטורקיז. |
|
||||
|
||||
נראה טוב על הנייר. נסה לערבב ככה צבעי טמבור :-) |
|
||||
|
||||
1 easy לא דיבר על צבעי טמבור. הוא דיבר על שיטת ה-RGB. __ 1 כן, אני חייב להיות כאילו רציני, גם כשאני יודע שצוחקים. נקמה על כל הפעמים שעושים לי את אותו הדבר. "ברוהאהאהאהא". |
|
||||
|
||||
תגידו, זה קשור איכשהו לשילוב ה-?RGB |
|
||||
|
||||
שיטת RGB עובדת בדיוק על הרעיון הזה. במסכים (טלביזיה, מחשב) יש תאים משלושה סוגים שפולטים קרינה בתדר שמתאים לשיא הרגישות של כל אחד משלושת סוגי התאים שבעין האנושית. במצלמה יש שלושה סוגים של גלאים שמתאימים לאותם אורכי גל. התוצאה היא הדמיית צבע שמותאמת לעין האנושית. בעלי חיים עם ראיית צבעים, שמבוססת על שלושה אורכי גל שונים, לא יראו בטלביזיה את הצבעים ה"נכונים". |
|
||||
|
||||
בעין אנושית יש קולטנים לכחול ירוק וצהוב. אין קולטנים לאדום! |
|
||||
|
||||
אתה מתכוון לכך ששיא התגובה של הקולטנים האדומים נמצא דווקא באורך הגל של אור צהוב? זאת לא סיבה שלא לקרוא להם קולטנים לאדום, שכן הם אחראים על התחושה של ראיית צבע אדום. |
|
||||
|
||||
תגיד, כשאתה אומר "בורדו" אתה לא מתכוון לסגול? |
|
||||
|
||||
בעברית אין הבחנה טובה בין Violet ו-Magenta. הראשון הוא הסגול הספקטרלי (זה שמעבר לכחול) והשני הוא הסגול שמתקבל מערבוב של אור כחול ואור אדום והוא יותר אדמדם מהסגול הספקטרלי. לעין שלי Magenta נראה בין בורדו לארגמן, אבל הרבה אנשים קוראים לזה סגול. |
|
||||
|
||||
בקיצור הסגול של המחשב. זה נחשב לסגול (למרות שיש כאלה שאמרו לי על זה ורוד). אבל יש לי שאלה - איך אתה מסביר את זה שעירוב של כחול ואדום באחוזים מסויימים יוצר את אותו סגול כמו זה שנמצא מעבר לכחול? האם העין שלנו לא יודעת להבחין בין אורכי גל קצרים (סגול), לשילוב של כחול עם אורכי גל ארוכים (אדום)? זה די מפתיע, לא? |
|
||||
|
||||
לי זה לא נראה אותו צבע, אבל אם תסתכל בקישור שהבאתי פעם: http://science.cet.ac.il/science/colors/color8.asp תוכל לראות שבקצה הסגול של הספקטרום הנראה הרגישת של הקולטנים הכחולים יורדת ושל האדומים דוקא עולה. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |