בתשובה לליאור, 09/02/03 13:42
אין דין פיידראסט אתונאי כדין הומוסקסואל מסן פרנציסקו 128838
ליאור,

שתי הערות בנוגע לתגובתך שממנה משתלשל הפתיל הזה:

א. ספרטה, אף שכידוע הייתה מדינה לוחמנית בעלת תדמית "מצ'ואיסטית" לא הייתה יותר "אנטי-נשית" מאתונה כי אם במידה רבה להפך:
בעוד שהאישה האתונאית הייתה משוללת זכויות כמעט, וחייה בחברה הוגבלו לנישואים ולהולדת ילדים, הרי שלאישה הספרטנית היו זכויות רבות למדי ובראש וראשונה הזכות להחזיק ברכוש. הספרטניות גם ידעו קרוא וכתוב, להבדיל מרוב הנשים האתונאיות, והיו להן עוד זכויות מעניינות, ובהן, הזכות להחזיק ביותר מבעל אחד: למעשה, הייתה קיימת בספרטה פוליאנדריאה. החינוך הספרטני הנוקשה שעסק רבות בספורט ופיתוח הגוף הוחל במידה ניכרת על נשים ולא רק על גברים, והדבר עוד צימצם את הפערים בין הגברים לנשים. עוד על מעמד האישה בחברה הספרטנית ראה:
ב. לעניין הערתך ש"אתונה הייתה מדינה שהיו בה הומואים שנהנו מלגיטימציה".

לא בכדי הקפדתי להשתמש בביטוי "משכב זכר" או במילה היוונית "פיידראסטיה" כשתארתי במאמר את המיניות בחברות האפגאנית, הרומית והיוונית.

לא זו בלבד שהמילה "הומוסקסואליות" היא מילה מאוחרת יותר אלא שההומוסקסואליות (שאחד הסטריאוטיפים שלה הוא "אנשים נחמדים במכנסיים ורודים שעובדים במספרות", כלשונך הציורית), היא תוצר חברתי מודרני שהתפתח עם עלייתה של התרבות הבורגנית במאה ה-‏18. אתה יכול לקרוא מעט על התפתחותה של ההומוסקסואליות המודרנית ב:
האתונאים לא היו הומואים בנוסח סן פרנציסקו בימינו. 3 החברות שתוארו במאמר הן חברות "סופר-גבריות", שבהן כל הכוח הפוליטי והמיני מצוי באורח בלעדי בידי גברים. חברות אלה מאורגנות כך שיענו לצרכיהם ולמאוייהם של הגברים הבוגרים: כל האחרים - הנשים, העבדים, הזרים והנערים המתבגרים - קיימים מינית ביחס לאזרח הבוגר, הזכר, ומשמשים לסיפוקו המיני. מערך מיניות כמו זה האתונאי, שבו הזכר הבוגר נישא בנישואים מוסדרים לאישה, חופשי לנהל מערכות יחסים מיניות עם נשים אחרות (זונות ושפחות) וגם רשאי לחזר אחרי נערים צעירים אינה דומה לשום דבר בחווייה המערבית המודרנית. (נקודה זו הודגשה במאמר בחלק שכותרתו: מערך מיניות המבוסס על גיל ועל ההבחנה בין פעיל וסביל ביחסים).

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים