|
||||
|
||||
קצת לא הוגן, לא? העורך אכן מביע את דעותיו בראש חוצות, אבל, עד כמה שנדמה לי לפחות, הוא לא נותן לדעותיו האישיות לפגוע בשיקולי העריכה שלו. הרי אתה עצמך השתמשת ב"אייל הקורא" כבמה לפרסום דעותיך יותר מפעם אחת. המשפט שציינת ("אפילו עורך", וגו') הוא *עובדתית* נכון, אולי. אבל הוא מאד, מאד לא הוגן. ניסוח הרבה יותר הוגן היה "אפילו דובי", שכן כשהוא חובש את כובע העורך, הוא לא נותן לדעותיו האישיות להשפיע. אני חושב שיש כאן מקום להתנצלות, דב. |
|
||||
|
||||
איני יודע מדוע פלט קולמוסי את המשפט "אפילו 'עורך האייל הקורא' ולא 'אפילו דובי"' לפחות במודע, קשה לי לחשוב על כוונה מיחדת שהייתה לי בבחירת הניסוח הזה, ואולי צריך להביא מומחה שיחפור בתת המודע שלי. אגב, גם לי הפריע פעם שרבים מכנים אותי כאן "מר אנשלוביץ" במקום "דב", ופעם כבר הערתי על כך. אבל אני לא חושב שבדרך כלל יש בכך כוונה רעה או ציניות והתרגלתי לכך. בודאי לא התכוונתי כאן לבקר איזה שיקולי עריכה (אופס. אולי בתת מודע דווקא כן. שלושה מאמרים שלי מחכים לתורם להתפרסם. הראשון בהם אני חושב כבר פג תוקפו, אך לשני האחרים אני מצפה בכליון עיינים. איזה כיף. נתת לי הזדמנות לפרסם את הדבר ברבים.) כוונתי האמיתית הייתה לומר שאפילו אצלנו רבים וטובים (ללא ציניות) רואים דמיון במעשה אנשים אידיאליסטים שרוצים לחיות חיים רגילים ושקטים במקום שבו הם רואים את ארצם, ובמעשה אחרים שגם הם אולי אידיאליסטים אבל בוחרים בדרך האלימות, ושולחים את ילדיהם לפגוע בנו. מי ששולח את ילדו כדי לפגוע צריך לדעת שהפוגע יכול גם להיפגע. אפילו שיקולים של צדק דורשים זאת. דבר נוסף, צריך להבין ש "החזית" אינה איזה מקום מעבר לקו שמוגדר במסמך איזה שהוא. כוונת הפלשתינים היום היא להציק לנו ולהטריד אותנו. הם בוחרים בחזיתות הנוחות להם. גם היום הם בוחרים לפעמים את חדרה כחזית אבל אם לא תהיה נצרים, הכוונה להטריד עדיין תישאר כי מטרתם היא הכל, ואז יהיו פשוט יותר "חדרות". כבמילים אחרות הערכתי היא שהפגיעה בילדי כפר דרום מגינה במידה מסויימת על ילדי חדירה. אז מה ? נפנה את הילדים גם מחדירה ? ניסיתי להסביר במילים, אבל הדבר הזה כל כך מובן מאליו בעיני, שהמילים רק מקלקלות. גם זאת אמרתי שם. ובנוסף לכך צריך לכבוש את הרשות הפלשתינית ולפרוק . . . |
|
||||
|
||||
כבוד לאדם שגם אם דעותיו לא מקובלות על הצד השני, עדיין הוא מסוגל לנמקן ברוב טעם ותרבות, בניגוד למרבית בני מחנהו. כבוד לאדם שלמרות שרעיונותיו מגוחכים לעיתים, עדיין הם גורמים לצד שמנגד לפקפק באמיתותיו. רק כבוד. |
|
||||
|
||||
לא הבנתי. למי אין לי כבוד ? אם תודיע לי במי המדובר, וגם תזהה את עצמך, אשתדל להשיב. פשוט איני יודע במה מדובר. |
|
||||
|
||||
אתה ועוד רבים וטובים ביקרתם מדי פעם את הפלשתינאים הנוקטים ב"אלימות", מול המתנחלים בפרט וצה"ל והישראלים ככלל אשר בסך הכל רוצים לחיות בשקט ובשלווה. ובכן, יאמר אחת ולתמיד - הכיבוש הוא אלימות. ההתנחלויות הן אלימות. הילדים הקטנים והחפים מפשע של המתנחלים חיים שם מכוח אלימות. זה שהאלימות הזו מתבטאת במחסומים וגזל, במעצרים ובשלילת זכויות, בהרעבה ובעקירת עצים, ולא דווקא בזריקת אבנים, אין בכך כדי להקל בה. המתנחלים לא רוצים לפגוע בפלשתינאים - בוודאי לא אותם אלו אשר הגיעו בשביל איכות חיים וקנו ארמון וחינוך חינם בשלושים אלף שקל. הם פשוט רוצים חיים שקטים וטובים על חשבון חייהם הטובים והשקטים של שלושה מליון אנשים אחרים, והם מסתייעים בחוק מדינה אלים ומעוול אשר מסייע בידם. אז כן, אלו פועלים בהתאם לחוק, ואלו בניגוד לחוק. אלו מעוניינים לשמור על השקט והשלווה והסדר הטוב, ואלו פועלים באלימות כדי להפר אותו. אז מה? מעולם בהיסטוריה לא זרקו האדונים אבנים על העבדים, ומעולם לא הפגינו דיקטטורים כנגד קשי היום. תמיד החזקים אשר קובעים באלימות את הסדר וחוק כך שיהא נוח להם רק רוצים לשמור על הקיים בשקט ובשלווה. תמיד אלו עם הארמונות אשר נבנו על חשבון חייהם של אחרים רק רוצים לגור בשקט בארמונות שלהם, והאחרים, אלו שסובלים מכך, רוצים להפוך את המצב ולהפר את הסדר ואת החוק המפלה. כל כך קשה להבין את זה? |
|
||||
|
||||
"וזרח השמש ובא השמש ואל מקומו שואף זורח הוא שם . . . כל הנחלים הולכים אל הים והים איננו מלא אל מקום שהנחלים הולכים שם הם שבים ללכת. . . סובב סובב הולך הרוח ועל מקומו שב הרוח" אני מקווה שהצטוט מהזכרון מתוך תחילת ספר קוהלת עבר פחות או יותר בהצלחה. הוויכוח הזה על ההתנחלויות הזכיר לי את הפסוקים האלה. הוא כבר היה. כבר הייתי בתוכו. אבל אין מנוס. חוזרים אליו שוב. אולי, רק כירית פתיחה, אשאל את השאלה הבאה:האם תושבי רמת אביב (שיך מוניס) הם אלימים גם כן ? |
|
||||
|
||||
אוף. אני שוכח להיות קטו: ובנוסף לכך יש לכבוש את הרשות הפלשתינית ולפרוק את כל הגורמים הרשמיים והלא רשמיים בה מנשקם. |
|
||||
|
||||
האמן לי דב, שאני מעדיף לדון עמך על המהות הפסיכופיסית של האדם או על טופולוגיה קבוצתית. גם אני הבחנתי, ולו בכישרוני הדל והדלוח, בעובדה שהדיון חוזר על עצמו באופן מעגלי. אולם משעה שאתה טורח להזכיר בדבריך דעות שכאלו בדבר האלימות הפלשתינית לעומת רדיפת השקט והשלווה הישראלית, אני מוצא את עצמי כמעט נגרר להגיב, פן ייכשלו תמימים בדבריך וייקחו אותם כפשוטם. ולשאלתך, וודאי שתושבי רמת אביב הם אלימים (מבחינת האלימות עליה דיברנו - הרי לא על מכות בהפסקת צהריים בביה''ס דיברת). הם משלמים את המיסים שמממנים את בירוקרטיית הגזל והכיבוש, הם מסבסדים בעזרתם את הבתים בחצי חינם שממשלות ישראל מכרו למתנחלים, הם משרתים ביחידות המובחרות אשר מוציאות אל הפועל את משטר הדיכוי ומאפשרות בכוח הזרוע ובאלימות ממוסדת וצבאית את שהיית המתנחלים על האדמה השדודה, והם כבר עשרות שנים נותנים את קולם לממשלות אשר מנהיגות את הקו המדיני הזה. ישנן, מן הסתם, רמות שונות של אחריות. לא דין אדם אשר משלם מיסים או הולך לצבא משום שאחרת ייזרק לכלא כדין אדם אשר משתתף בגזל ובדיכוי מרצונו החופשי. |
|
||||
|
||||
תשובתך אינה מענה לשאלתי, שאותה אני בטוח הבנת, ולכן איני מוצא לנכון להסביר את הכוונה בה. אני מתפלא שבחת להתחמק. וכמבובן מה שצריך לעשות עם הרשות הפלשתינית הרי כבר ידוע . . . |
|
||||
|
||||
עשה עימי חסד, ואל תמנע ממני אף לא גרם מיותר אחד של טיפשות וחוסר הבנה. אם תשובתי לא נראית לך, הסבר בדיוק מדוע ולמה. אני בטוח ששאלתך מנוסחת היטב ובהירה די צרכה, ורק חוסר ההבנה שלי הוא זה שמכשיל אותנו כאן. |
|
||||
|
||||
אין לי ברירה אלא להניח שאתה כן, ובאמת לא הבנת. ההבדל המהותי העיקרי בין ההתנחלות מצויה ביו''ש ובין רמת אביב הוא שההתנחלות הוקמה במקום ריק מתושבים מבלי לנשל ולהזיז איש ממקומו. לעומת זה רמת אביב הוקמה על חורבותיו של כפר ערבי שתושביו ברחו ביוזמתם או גורשו, אך בודאי לא עשו זאת משום שקמו בבוקר והחליטו לעבור דירה. ורמת אביב היא רק מייצג של יישובים רבים ביניהם קבוצים חשובים של השומר הצעיר. מאחר שאתה רואה בעצם שהייתם של תושבי ההתנחלות, אלימות, קל וחומר תושבי רמת אביב. זה ההסבר לשאלתי. צר לי שחשבתי שאתה מתמם, אבל לא זה מה שחשוב. מה שחשוב הוא שצריך לכבוש את הרשות הפלשתינית ולפרוק מנשקם את כל הקבוצות נושאות הנשק בה. |
|
||||
|
||||
דב, זה לא מנומס להתחרט על מסירת מתנות ולקחת אותם בחזרה. |
|
||||
|
||||
האלימות מופעלת ע''י ישראל כמדינה, ולא ע''י התנחלות זו או אחרת. האלימות מופעלת כנגד שלושת מליון בני האדם החיים תחת הכיבוש הישראלי -כיום-, בדקה זו ממש, בעוד אני ואתה יושבים לנו בחדרנו המרווח ומנהלים דיון באינטרנט. תושבי רמת אביב בסופו של יום, אחראים לאלימות הזו לא פחות מתושבי איתמר. אם פורטים זאת לפרוטות, נראה לי שהאחריות של אזרח אשר נאלץ להיות שותף לאי הצדק המשווע הזה מתוך חוסר ברירה (שהרי האפשרות האחרת היא להיכנס לכלא) פחותה בכל זאת מזו של המתנחל מאיתמר אשר משתתף באופן פעיל ומתוך בחירה חופשית במשטר הדיכוי. אינני מדבר כלל על אלימות כנגד אנשים מתים אשר חיו כאן בעבר ואינם עוד, ואינני חושב שיש דבר כזה כגון אלימות של ''איתמר'' או ''רמת אביב''. אלו הם כינויים למקומות, ותו לא. עוול ואלימות הינם פועל יוצא של מעשי בני אדם בשר ודם. מובן מאליו כי לא ניתן לנקוט באלימות כנגד ''כפר'', ואילו תושבי אותו כפר שעזבו או ברחו, בצדק או לא בצדק, מרצונם או מחוסר ברירה, לא גורשו לא ע''י תושבי רמת אביב דהיום, ולא ע''י תושבי איתמר. אלו מהם שאינם נמצאים בשטחים הכבושים ע''י ישראל כיום אינם חיים תחת כיבוש ישראלי, וישראל כמדינה איננה גורמת להם היום עוול מתמשך. אולי צריך לשלם להם פיצויים, אולי הם צריכים לשלם פיצויים, ואולי הם כבר מתים בכלל. כל זה לא משנה שום דבר לגבי שלושת מליוני האנשים החיים תחת הכיבוש הישראלי כיום. |
|
||||
|
||||
כל חילופי הדברים בינינו שחלקם הלכו משום מה סחור סחור באו מהמשפט שכתבת בהודעתך המקורית: "ההתנחלויות הן אלימות" אני ניסיתי להראות שמבחינה אוביקטיבית רמת אביב אלימה מעופרה. אנא נסה להתמקד ולהסביר לי את ההבדל, ואם אין אמור מעתה: מדינת ישראל על כל ישוביה ובמיוחד ישוביה שנוסדו לפני מה שמכונה "הכיבוש" היא אלימה. |
|
||||
|
||||
נו דב, עכשיו תורי לייחס לך היתממות? לאלימות אחראים אנשים, לא יישובים ומקומות. מבחינה זו, אין המתנחלים אחראים לאלימות ולכיבוש יותר משולחיהם המתגוררים בישובים המרוחקים, כפי שאין תושבי הקולוניות של אימפריות בימי קדם אחראים לקולוניאליזם יותר מהאימפריות ששלחו אותם וממנו אותם. לעומת זאת, אתה טועה ומטעה אם אתה מנסה לרמוז שהכיבוש מתבטא ברמת אביב כפי שהוא מתבטא באיתמר, וכאילו פינוי איתמר יביא לסיום הכיבוש בדיוק כפי שפינוי רמת אביב יביא לכך. אין דבר רחוק מן האמת. ההתנחלויות, המתנחלים, הצבא ומחנות הצבא, הם פשוט זרועות הכיבוש, אשר נשלחו ע"י מדינת ישראל. הם האקדח בידיה של מדינת ישראל, המוצמד לרקת שלושת המליונים הכבושים. האחריות המלאה לאלימות ולכיבוש נמצאת על כל מדינת ישראל וכל אזרחיה באשר הם. ההתנחלויות ויותר מכך הצבא הם המוציאים אל הפועל של האלימות הזו, ומשיסתלקו משם, תפסק האלימות, ותפסק גם אחריותם של תושבי רמת אביב או כל מקום אחר במדינת ישראל. |
|
||||
|
||||
אני מצטער על התגובה המאוחרת. לא ראיתי את תגובתך כשנכתבה ומצאתיה עכשיו ''כשטיילתי'' כאן במקרה. אתה מערער אצלי את כל החשיבה על מוסר וצדק. מה שאתה אומר הוא שמודל שיח מוניס רמת אביב הוא המודל הנכון והצודק. כמו שבמלחמת השחרור עזבו תושבי שיך מוניס בגלל שגורשו או פחדו או שחשבו שהם מייד חוזרים, כך היה צריך להיות גם במלחמת ששת הימים. לו גרשנו את תושבי יו''ש, או היו בורחים מפחד, או שהיו חושבים שהם עוזבים לזמן קצר אבל ניתקים לתמיד הכל היה בסדר. היינו ממהרים לבנות יישובים יהודיים על חורבות כפריהם, לא הייתה בעיה של כיבוש, והיה אפשר להזמין אפילו את מיטב סופרינו לגור בהם ללא שום בעיה. אני לא מבין את זה. לא יעזור כלום. |
|
||||
|
||||
אני אומר דבר פשוט בהרבה. בעוד שהעבר וההיסטוריה מעניינים אותי מבחינה אינטלקטואלית, וזה מעניין ומאתגר להשתעשע במשחקי ''מה היה קורה אם'' או לערוך משפטים היסטוריים וירטואליים, אני מייחס לכך חשיבות פחותה בהרבה מצרותיהם וחייהם של אנשים חיים וקיימים בימינו אלו. הבעיה הברורה מאליה היא בעיית שלושת מליוני האנשים החיים כאן תחת משטר אפרטהייד, ובעיה זו יש לפתור. לאחר מכן, יש בהחלט מקום לדון על מי האחריות הישירה או העקיפה למה שקרה לפני חמישים שנה לאנשים שרובם כבר אינם בין החיים, האם נגרם עוול, האם נעשו דברים בלתי מוסריים, ועוד ועוד. זהו תפקידם של היסטוריונים, ולעיתים גם מנהיגי העמים עצמם נדרשים לכך (דוגמה מעניינת היא מה שקורה בצרפת בהקשר לעינויים בזמן המלחמה באלג'יר). אולם ההיסטוריה, חשובה ומעניינת ככל שתהיה, איננה נותנת פתרון לילד רעב, לאסיר מנהלי, או לכל אדם הנאנק תחת הכיבוש בדקה זו ממש בה אני כותב. עניינים של עוול או צדק היסטוריים הם נזילים מדי מטבעם. אי אפשר ליישם מושגים שכאלו על עם שלם, משום שהם לעולם אינם מחזיקים יותר מדור אחד - בדיוק עד שנולדים הילדים אשר ההיסטוריה איננה מוכרת להם ואיננה מעניינת אותם, והם חפים מפשע בהגדרה. לכן, אותי אישית כמעט ולא מעניינות הסיבות למצב (שלא מבחינה אינטלקטואלית גרידא כמובן) - בדיוק כשם שהן לא מעניינות אף ילד שנולד לתוך המצב הזה. גם אם הפלשתינאים היו נופלים לתוך עזה והגדה המערבית מן השמיים לפני שלושים שנה, ולפני כן זה היה שטח יהודי ''טהור'' במשך אלף שנים, עדיין הייתי מחזיק באותן דעות בדיוק. לילד שנולד לפני עשר שנים בכפר כבוש בשומרון זה פשוט לא משנה איך הוא הגיע למצב הזה. הוא דורש פתרון. הוא איננו מוכן לחיות כחיה בכלוב, ולא משנה לו אם אביו הגיע לכלוב בטלפורטציה מכוכב נוגה, הובס במלחמה צודקת, מעוולת, או סתם לא שילם מס הכנסה. אני אינני מסוגל שלא להזדהות עם בן אנוש חף מפשע אשר איננו שונה ממני בהרבה, ואיננו מוכן לחיות בכלוב בו הוא נולד. אה, כן. כדי שלא יתעורר ספק שמה אני מתחמק. ברור שגרוש כל ערביי עזה והגדה המערבית הוא פתרון למצב האפרטהייד המתקיים כיום. זה הוא פשוט פתרון אותו אני לא מוכן לקבל. עניין של בחירה. |
|
||||
|
||||
ישיבה במקום מסוים שנגזל ממישהו אחר תוך אמירה: "אלה שגזלו עבורי, אולי כבר לא חיים. מה אכפת לי.", היא עמדה מוסרית בלתי סבירה. הבעיה המוסרית אינה רק של אלה שגזלו בפועל ואולי כבר מתו, אלא יותר מכך, של אלה שנהנים מפירות הגזל. בכתיבתך אינך מנסה לסתור או להכחיש את הקביעה שמדובר בגזל. אם אתה באמת חושב שמדובר בגזל (אגב, שיהיה ברור. אני לא חושב כך.), הדרך היחידה שניצבת בפניך, אם אתה חושב עצמך לאדם מוסרי היא לקום, לעזוב את המקום ולהחזירו לנגזל, והעובדה שמעשה הגזל הזה היה לפני כחמישים שנה אינה מעלה ואינה מורידה. והערבים מעלים בפרוש גם טענה זו היום. "זכות השיבה" שלהם, פרושה "זכותנו" לעזוב את בתינו ולעוף מכאן. שלא תהיה טעות בעניין הזה. לכן אין זה נכון שלעניין מלחמת 67 קיימים היום אנשים נפגעים (אלה שהם תחת כיבוש) שיש לתקן את מצבם, ואילו לעניין נפגעי 48 העניין אבוד כי האנשים האלה נעלמו. הפלשתינים מסבירים לנו כל הזמן (למה אתה לא רוצה לשמוע ?) שהאנשים האלה וצאצאיהם לא נעלמו. אלה אנשים פגועים שקיימים ומצפים לכך שהעוול כלפיהם יתוקן. והעוול שנעשה להם גדול מהעוול שנעשה ל"כבושי" 67. "כיבוש" אינו העוולה היחידה בעולמנו. ישנן עוולות חמורות יותר ללא כל השוואה, כמו הדוגמה שלנו - שיך מוניס רמת אביב. גם עם הקביעה שאכן עוולת 48 קשה מעוולת 67 אינך מתווכח. אני חושב שבאופן כללי, כמביאים בחשבון את כל הגורמים לא הייתה עוולה לא ב 48 ולא ב 67, אבל כשמתבוננים בשני האירועים האלה מבלי להסתכל סביב ומשווים ביניהם, אין ספק שעוולת 48 גדולה מעוולת 67 גם באופן שבו אני רואה את הדברים. כאמור איני חושב שבסך הכל מדובר באמת בעוולות. החיים מסובכים. אי אפשר לנתק לא את עוולות 48 ולא את עוולות 67 מכל מה שהיה מסביב. אינך יכול לקחת את הנושא הזה שנקרא "כיבוש", להתבונן בו ורק בו מבלי להביא בחשבון את כל מה שמסביב ולהגיד: זה רע. צריך להפסיק זאת לאלתר. עליך לחשוב גם על הרקע והדברים הנוספים שקרו בעבר, וגם על סכוייך בעתיד. בסך הכל כל קבוצת אנשים צריכה לדאוג לעצמה, לביטחונה ולביטחון דור ההמשך. זה חלק מהשיקולים המוסריים. איני רוצה להרחיב יותר מדי, ולכן אביא רק את הנימוק העיקרי שבגללו אין לי שום ייסורי מצפון בקשר לנושא - "שיך מוניס רמת אביב". התירוץ שלך: "עבר זמן. האנשים מתו.", כפי שהסברתי הוא התחמקות, ואינו חלק מהשיקולים שלי. הטענה הכי חזקה של הצד שלנו היא זאת (זאת טענה מאד שחוקה, אבל אין הדבר מוריד מנכונותה.): אנו הסכמנו לכל פשרה שהוצעה לנו ע"י האו"מ ואומות העולם. לו היו הערבים מקבלים את הפשרה לא הייתה מלחמה, איש לא היה בורח וממילא לא היה נגרם העוול. הערבים לא קבלו את הפשרה, ופתחו במלחמה. הדבר הזה יצר כללי משחק חדשים. במלחמת השחרור בכל המקומות שהם כבשו, העיר העתיקה, גוש עציון, קבוץ בית הערבה, בכל המקומות האלה לא נשאר יהודי אחד לרפואה. לו היו כובשים את תל אביב גם בתל אביב לא היו נשארים יהודים. לכן, מסיבות של סימטריה, לא צריכות להיות לנו בעיות מצפון בקשר לעניין זה. העובדה שחלק מהערבים בכל זאת נשארו ונמצאים כאן עד היום היא נקודת זכות מוסרית גדולה מאד לנו. לו המצב היה הפוך , כפי שאמרתי, לא היה נשאר יהודי אחד במקומו. ישנו מדגם מייצג שמוכיח זאת. לכן אנו יכולים לשבת ברמת אביב במצפון נקי. אבל הנימוק הזה, שכאמור הינו הנימוק המוסרי הכי חזק לגבי מה שקרה ב 48 תופס בדיוק באותה מידה גם לגבי מה שקרה ב 67 וגם לגבי מה שקורה היום עם סיום הסכמי אוסלו ופתיחת מלחמת ההתשה 2000. וזה נימוק אחד מתוך רבים שמאפשר לנו להמשיך לשבת בהתנחלויות. היכולת לטעון את הטענה החזקה הזאת (בניגוד לטענת הזמן שעבר שהיא חלשה, או טענת היעדר אנשים פגועים מ 48 היום, שפשוט כפי שהסברתי, אינה נכונה) קיימת לגבי מלחמת 67 כמו לגבי מלחמת 48 . לכן אני מתעקש להשוות תמיד בין עוולות ההתנחלויות ועוולות רמת אביב. אם, כפי שאתה טוען, המוסר מצווה עלינו להפסיק את "הכיבוש" ע"י פינוי ההתנחלויות, אזי קל וחומר על תושבי רמת אביב לפנות את בתיהם כדי לתקן עוול גדול יותר לאנשים פגועים שחיים היום במחנות פליטים בארצות ערב, להם ולצאצאיהם. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |