|
||||
|
||||
מחקרים סוציולוגיים מראים כי פמיניזציה של מקצוע באה בד בבד עם ירידת מעמדו וקרנו בחברה. בפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב יש 45% גברים בלבד. מבין התלמידים המצטיינים, שעור הגברים 20%. יש פער מסוים בין מה שדורשת הצטיינות בלימודים למה שדורשת הצטיינות בעולם של אחר כך (למרבה הפלא, מסתבר שיש כזה). יכול להיות שנשים מצטיינות יותר בתהליך השינון, הלמידה, סיכום המאמרים והתרגול הבלתי נלאה, ופחות בקבלת החלטות תחת תנאי לחץ כלכליים שדורשים כושר מיקוח ומו"מ המלווה התמדה שבצידה שכר שאינו ציון. בנוסף, שימו לב שהאקדמיה בחברה שלנו היא מקצוע לעשירים בלבד- קשה עד בלתי אפשרי לפרנס ממנה משפחה, דרישה שהקאנון החברתי הנוכחי מעמיד כלפי הגבר. כלומר, לימודים הם לוקסוס למי שיכול להרשות לעצמו להתפרנס כ"מפרנס שני", כ"קריירה שנייה" לגידול ילדים. מכאן, שהאקדמיה כיום איננה, כפי שמציג זאת כותב המאמר, מוקד הכוח, או המקפצה לכוח בחברה. נהפוכו: כוח יימצא בסטארט אפים. באוניברסיטה, בין החוג לעבודה סוציאלית לחוג להיסטוריה של עם ישראל, ניתן למצוא בעיקר בנות, שעול הפרנסה אינו עליהן, שיכולות להרשות לעצמן את הקיטנה המתמשכת של העשרת הדעת בין הדשא לאולמות ההרצאות. נוכחותן העולה של נשים באקדמיה לא מעידה על תפיסת מוקדי הכוח בחברה- היא מצביעה על ירידת ערך האוניברסיטה כמעצבת ומהווה כוח כזה. |
|
||||
|
||||
אבל אני בודק את העניין ממבט סטטיסטי בלבד, וממבט סטטיסטי אני יודע שאקדמאים מתוגמלים הרבה יותר על השכלתם, כל השכלה שהיא. נכון שכיום ניתן להצליח ללא השכלה, אבל פחות מבעבר, גם להקמת סטארט-אפ נדרשת השכלה (למרות התדמית של חבר'ה שסיימו צבא והרוויחו מליונים, רוב יזמי הסטארט-אפ הם מהנדסים מנוסים). אגב, המשקל שנותנים לסטארט-אפים למיניהם, עם כל הכבוד, מוגזם מדי, הכלכלה הישנה עדיין שולטת למרבה הצער (או השמחה, תלוי בנקודת המבט). איני חושב שיש התופסים את הלימודים כ'לוקסוס'. אני מסכים עם טענתך שהכישורים הנדרשים באקדמיה שונים לחלוטין מהכישורים הנדרשים בעולם האמיתי. שאלה מענינת היא למה... |
|
||||
|
||||
רוב יזמי הסטארט אפ הם גברים. ולסטארט אפ מגיעים לא דרך חברים מהאוניברסיטה, אלא, לרוב, דרך חברים מיחידות עלית מודיעיניות מעבר צבאי- גברי- משותף. (אגב, גם באוניברסיטה הפקולטאות להנדסה טרם נכבשו ע"י נשים). וגם בכלכלה "הישנה", אגב, רוב היזמים והמנהלים הם גברים. גם הם, לא נפגשו על הדשא בין גילמן לבנין אומנויות, אלא בסיירות צנחנים (שוב, חוויה גברית מובהקת). בקיצור, האוניברסיטה (לפחות בארץ) אינה מהווה כור היתוך לאליטות. לא מתגבשות בה קבצות שנועדו להנהיג. אם יש אקדמאים שמצליחים "בגדול", הם בדר"כ לא קוראים לחברים מ*האוניברסיטה* לשמש כסמנכ"לים אצלם. הם קוראים לחברים מהשכונה. בהקשר הישראלי, השכונה היא לרוב עבר צבאי אליטיסטי משותף. מיעוטה של האוניברסיטה עוסק בהכשרת מהנדסים, וגם זה אינו מספק להם כנראה חוויה מגבשת דיה כדי שזו תהווה החוויה המעצבת של ישותם הבוגרת, לפחות לא מספיק כדי שזה ישתקף בכלכלה. רובה של האוניברסיטה עוסק בסוגיות אקדמיות שמטבען נושקות למגדל שן. ברור שהלימודים הם לוקסוס (הם עולים כסף+זמן=כסף), ועוד כסף שלא מרוויחים בזמן הזה. המשמעות היא שמי שלומד הרבה (לא תואר ראשון, כמובן, מדובר על יותר מזה), לא עושה כסף. מי שלא עושה כסף בחברה שלנו זה בדר"כ נשים. מי שיש לו יותר זמן כתוצאה מזה, זה גם בדר"כ נשים. כפועל ישיר מכך יש יותר נשים באוניברסיאות מגברים. הלחץ החברתי שיש על גבר לפרנס גבוה בהרבה מזה שמוטל על נשים סטראוטיפית. לכן, תארים מתקדמים נגישים יותר לנשים, בעוד לגברים הם אופציה יקרה יותר (חברתית, כמובן). כך או כך, טענתך כאילו נוכחותן העולה של נשים באקדמיה משקפת עליית השוויון בחברה בעייתית משהו. אני מסכימה כי משכורת של פקידה עם תואר שני גבוהה מזו של פקידה בלי. כשמדובר בסמנכ"ל שיווק או פיתוח, ספק. ספק אם למישהו יהיה איכפת אם יש לו תואר כזה. למעשה, נדמה לרגעים שנוכחותן העולה של נשים באקדמיה מורידה את העיסוק אקדמי ממעמדו החברתי הנעלה. הבנליזציה של לימודי התואר השני, לדוגמא, הופכת אותם במקומות רבים לכמעט חסרי ערך מוסף. |
|
||||
|
||||
אני אנסה לענות לך לפי סדר הטענות: בנוגע לסטארט-אפ, נכון שרוב הגברים הם היוזמים - לגבי היכן הם הכירו - נמהר מעט להסיק שכולם הכירו בצנחנים, או בשירות הצבאי, זהו הרושם שמתקבל בציבור אך ניתן להניח שהמצב לא בדיוק כך. בקשר להתגבשות האליטות - נושא זה חורג לחלוטין ממסגרת הדיון, באמת יהיה מעניין לבדוק את זה, אבל לפי הרגשתי חלה הסטה והשירות הצבאי לא בעל חשיבות כל כך גדולה כמו בעבר. השכלה היא לא לוקסוס, היא השקעה נבונה. כל השכלה שהיא! ככלכלן אני יכול להוכיח קשר הדוק בין רמת השכלה להכנסה. בנוגע למשרות ניהול, אני לא יודע איזה דירקטוריון מטורף ייתן משרת מנכ"לות או סמנכ"לות לאדם חסר השכלה. מה שכן, אדם יכול להתקדם בארגון לפי כישוריו, יהיה מעניין לבדוק אם יש אפליית נשים במקרה זה, עד כמה שנראה לי *יש* אפליית נשים, אבל המאמר שלי דיבר על תחום החינוך ולא על התחום התעסוקתי. לצערי הרב לא ניתן למדוד 'יוקרה' בסטטיסטיקה. כפי שציינתי במאמר יש להסתכל על המקור של המצב באוניברסטאות: הלא היא תעודת הבגרות: אם המצב היה הפוך (דהיינו 40% נשים ו 60% גברים זכאים לת. בגרות) היו צועקים ובצדק חמס. |
|
||||
|
||||
1. ביחידות העילית המודיעיניות יש לא מעט חיילות שמשרתות בתפקידים מודיעיניים אליטסטיים לא פחות מהגברים בהן. 2. בפקולטות להנדסה עדיין יש רוב גברי מובהק אבל במדעי המחשב יש כמעט איזון ורוב חברות הסטארט אפ עוסקות בתחום התוכנה והאינטרנט. |
|
||||
|
||||
דווקא התרשמתי שבטכניון יש רוב גברי מובהק במדעי המחשב. תת-התחום היחידי במחשבים בטכניון שממש נשלט ע"י המין הנשי (בכל הנוגע לתארים מתקדמים) הוא לוגיקה (מעניין באמת למה ?) |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |