|
||||
|
||||
1.הפרופסור המטורף- עם ג'רי לואיס, חשבתי כימיה. 2. החנות מעבר לפינה- לוביטש, אינטואיציה. 3. הבוגר- עם דסטין הופמן, ניחוש קשקוש. אם לא פגעתי, גלה. פגעתי, תן לי לנסות להסביר. |
|
||||
|
||||
החזה מתוח ,עושים כבוד ,כל הכבוד. אניח לך להסביר בשמחה. |
|
||||
|
||||
האם אפשר להסביר קודם את החידה? |
|
||||
|
||||
>פגעתי, תן לי לנסות להסביר. יש מצב? |
|
||||
|
||||
יש מצב, חלקי לפחות, תן לי יום-יומיים (עומס) והסבר יגיע. |
|
||||
|
||||
בקפה ורד יושבת גברת ומספרת סיפור אוספת רגליה מראה ירכיה לידיעת הציבור אומרת: "פאריס בשנה שעברה, לא בן-אדם זה ברור" פותחת כפתור בחולצה שנראה את הלב השבור מה יש לך גברת לוין? כזכור, רון, תחת הכותרת "הצלחתי לפתות אותך" שאלת מהי המילה שהרגה, או פצעה אנושות, את הקומדיה הרומנטית. אח"כ אישרת שהניחוש שלי שמדובר בסרט "הבוגר", נכון. כידוע לך בנג'ימן (דסטין הופמן) סיים קולג' ולא יודע מה לעשות עם עצמו. הוריו בקליפורניה מארגנים מסיבה לכבודו והוא שמח להתחמק ממנה ולהסיע הביתה את גב' רובינסון (אן בנקרופט) ידידת הוריו. היא מפתה אותו להיכנס איתה למיטה. בהמשך הוא מתאהב בבתה איילין. אח"כ הוא מנסה לצאת מהתסבוכת . הסרט היה ביטוי מייצג לפער הדורות באמריקה ולאובדן התמימות. רק שיש כאן היפוך, המבוגרים ציניים ומשחקים משחקי מין, שצריך כביכול לשמור על הצעירים מפניהם. (גב' רובינסון מנסה לשמור על ביתה ובעצם רוצה לשמור את בן לעצמה.ורק תאר לך מה היה קורה אם התסריט היה רדיקלי והוא היה בוחר באמא (אני למשל הייתי בוחר באן בנקרופט). זה באמת היה מוות לקומדיה הרומנטית. בקיצור, יותר מקומדיה זו היתה סאטירה חריפה, באק הנרי כתב תסריט, מייק ניקולס ביים, וזה היה סרטו השני אחרי "מי מפחד מווירג'יניה וולף" המריר. והדובדבן בקצפת הוא הפסקול- עם שיריהם של סיימון וגרפונקל (צלילי השקט, גב' רובינסון, יריד סקרבורו, ועוד). עד כאן גרושניצקליין. אז מה המילה לה התכוונת? seduce (פיתוי לדבר חטא) לדעתי. ומה עם ה"רמזים"? 1.כימיה- התכוונת לכך שחבריו אומרים לו לאחר סיום הקולג' שהעתיד נמצא בענף הפלסטיק? ומה פתאום הוספת את golden slumbers בגלל השיר silence is golden שרומז ל sounds of silence של סיימון וגרפונקל? צא וראה אם כן, רמזיך הורידוני ביגון שאולה וגרמו לי להרהר אם לא מוטב שיהא זה "הפיתוי האחרון של גרושו" :-). |
|
||||
|
||||
הסרט הבוגר אכן הרג או הקטין את הקומדיה הרומנטית, אפילו במספרים. קראתי איפשהו שכמות הקומדיות הרומנטיות שהוליווד הוציאה בשנים שאחרי הבוגר ירדה בצורה ניכרת. אם אתה זוכר סצינה אחת שמדגימה איך הרומנטיות הפכה לשימושיות מינית פרקטית - בנג'ימין מתעצבן ושואל את גב' רובינסון משהו כמו "כבר כמה שבועות אנחנו באים למלון הזה יום יום, נכנסים למיטה ולא מדברים". הגברת עונה לו "מה קרה בנג'מין, אתה לא נהנה?" "זה לא שאני לא נהנה אלה שצריך גם קצת שיחה רוחנית" והיא שואלת "על מה אתה רוצה לשוחח, בנג'מין? אולי תספר לי על הנסיונות שלך בקולג'?" והוא עונה לה בתסכול "Oh my god" אבל אח"כ חוזר למיטה. המלה שבאמת מצליחה לסמל את הסטירה החריפה הזו על פער הדורות ועל הצביעות המתקתקה שהוליווד ניסתה למכור אז הופיעה בסצינה מתחילה הסרט, בה ההורים עורכים מסיבה לכבוד בנג'מין, אבל רק החברים שלהם משתתפים בה. אחד מהמבוגרים לוקח את בנג'מין לגינה ואומר לו "יש לי רק מילה אחת לאמר לך - פלסטיק". פלסטיק מסמל את הציניות העקרה של עולם המבוגרים שכולם מצפים מבנג'מין להיכנס אליו. golden slumbers היה רק בתגובה לזה שכתבת שאתה חוזר למדיטציה. אבל הכותרת המקורית "הצלחתי לפתות אותך" היתה אמורה להיות הרמז העקרי, בנוסף לרמז כימיה. ________________ האם תישקול לכתוב בשמך האמיתי? |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
"השני המכונה בורחס, לו קורים הדברים". לכתוב בשם האמיתי... שקלתי, אבל רק בהקשר של אפשרות של כתיבת מאמר לאייל שתתקל במשוכת השם. בחיים מחוץ לרשת יש משפחה, עבודה אינטנסיבית עם אנשים, אחריות. ההכרות שערך לי גרושו עם האייל מאפשרת בריחה ושכחה. אינני יודע מי משנינו כותב את התגובה הזו. :-) |
|
||||
|
||||
כתבת לי תשובה יפה ואלגנטית. על זה אני רק יכול להוסיף את דברי ר' מנחם מנדל מקוצק שאמר "אם אני הנני משום שאני הנני אני, ואתה הנך אתה משום שאתה הנך אתה, הרי אני הנני אני ואתה הנך אתה. אבל אם אני הנני אני רק משום שאתה הנך אתה, ואתה הנך אתה רק משום שאני הנני אני - אין אני אני ואין אתה אתה!" אתה חושב שבורחאס ידע אימרות רבנים? בכל אופן, יש לנו שתי חידות בתגובה אחת. הראשונה כתבתי בכותרת, השניה היא מתן הסבר בלשון הדיוטות למה שמנחם מנדל התכוון. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
בשאלה השניה חשבתי שמשהו יוכל להסביר לי למה התכוון מנחם הנ"ל. |
|
||||
|
||||
רון שלום, ראשית קבל התנצלות על התמהמהות תגובתי. לגבי השאלות- א. כבר ענית לטל, ואני סברתי שמדובר בבילי הולידיי, שכן לאמה היתה מסעדה. (כפי שסיפרה אלה פיצ'גרלד היתה האם נוהגת להזמין אותה לארוחות כאשר היתה במצוקה). ב. לגבי בורחס הרי שבספר הישויות הדמיוניות הוא כותב על הגולם בין היתר כי "במסכת סנהדרין ס"ה ע"ב אנו קוראים: אמר רבא:אי בעו צדיקי ברו עלמא, שנאמר: כי אם עוונותיכם היו מבדילים ביניכם לבין אלוהיכם (ישעיהו נ"ט, ב'). רבא ברא גברא, ...", כלומר הכיר בורחס אימרות רבנים. ג. לגבי דברי מנחם מנדל מקוצק, הרי מדובר בשאלת השאלות. כיוון שביקשת הסבר בלשון הדיוטות לא מצאתי הסבר טוב מן הסיפור הבא- זמן מה לפני פטירתו אמר רבי זוסיא: אם ישאלו אותי למה לא הייתי משה - אדע מה להשיב. אבל אם ישאלו אותי למה לא הייתי זוסיא - יסתתמו טענותי. |
|
||||
|
||||
א. השאלה לא היתה כ"כ פיירית, בגלל הגיל השכיח פה ב. כמובן שבורחאס הכיר, איך יכלתי לשכוח את ספר האלף. ג. גם אמרתו של זוסיא לקוחה מהספר של בובר, לא? ד. כמה פסיכואנליטיקאים צריך כדי להחליף נורה? |
|
||||
|
||||
ד. לא צריך להחליף. היא צריכה ללמוד לקבל את עצמה כמו שהיא. |
|
||||
|
||||
א. לצערי גילי אינו מהשכיחים כאן... ב. לאיזה סיפור בספר האלף אתה מתכוון? ג. כן. אך מצאתי אותה במקראות ישראל חדשות לכיתה ז'. מקראות ישראל הן חומר הקריאה החביב עלי כאשר אינני קורא בכרכי "דבר-לילדים". ד. כמה 'אתה' חושב שצריך? |
|
||||
|
||||
א. ברור ב. התכוונתי שספר האלף (האות א'), וגם הסיפורים שציטטת, בנויים על זה שלחל"ב היה ידע ביהדות מעבר לסתם תורה. יש לו גם סיפור בלשי שמבוסס על התלמוד, או משהו כזה. ג. ד. ממתי יש לך הזיות כאלה? |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |