בתשובה לסמילי, 19/12/02 18:04
מה ההבדל 114507
אין לי כרגע תשובה שתספק אותך, אז בינתיים - "טעיתי".
אם יהיה משהו מתאים אחזור אליך, בינתיים אולי יוכל easy להסביר.
מה ההבדל 115272
לגבי ש"ס, אולי טעיתי.
לגבי יהדות התורה, אני אצטט את מטרותיה (כפי שהובאו בפני הכנסת) "להשפיע על החברה בישראל לשמור על אורח חיים יהודיים על-פי תורתנו הקדושה בדרכים חינוכיות, ובפעולות דמוקרטיות".
זה שקול לחלוטין ל"להשפיע על החברה בישראל להפוך את המדינה למונרכיה/תאוקרטיה/דיקטטורה/פלוטוקרטיה בדרכים חינוכיות, ובפעולות דמוקרטיות".
אני לא רואה הבדל בין זה ובין מטרותיה של בל"ד.
מה ההבדל 115304
אני לא יודע לגבי בל''ד, אבל יש הבדל בין ''להשפיע על החברה לשמור על אורח חיים יהודיים על-פי תורתנו הקדושה'' לבין כל יתר האפשרויות שמנית, שהן ''להשפיע על החברה בישראל לשנות את המשטר בישראל'' (זאת אלא אם טענתך היא בעצם שאורח חיים כנ''ל כולל שינוי המשטר).
מה ההבדל 115314
שוב, יתכן שאני טועה או שמדובר בפרשנות מופרחת ומופרכת, אבל אני מבין את הסעיף במצעה של יהדות התורה כרצון להפוך את החברה הישראלית לחברה דתית שחייה על פי תורתנו הקדושה, ולא על פי עקרונות הדמוקרטיה.

אני מסכים שהניסוח זהיר בהרבה מאשר הניסוח של בל''ד.
מה ההבדל 115507
יש בידיך הניסוח של בל"ד?
מה ההבדל 115523
נסה את http://www.balad.org
(יש גם אנגלית)
מה ההבדל 115551
קשה לקרוא לזה מצע. לפחות הטקסט האנגלי (ולמה בעצם אין טקסט עברי?)- כמעט כולו סטטיסטיקה* ותלונות לגבי חיי ערביי ישראל. ורק במשפט האחרון נאמר, שהמטרה העיקרית של התנועה היא להילחם במדיניות הפוליטית והפרקטית הבלתי אנושית של ממשלת ישראל הקיימת (הממשלה הקיימת? המדינה הקיימת?) באמצעים חוקיים ופוליטיים.

*האם נכונה הצהרתם שעד 1993 הופקעו 80% מאדמות ערביי ישראל לשימוש אקסלוסיבי של היהודים?
מה ההבדל 115555
אם את רוצה עברית, http://www.knesset.gov.il/parties/heb/sia.asp?partyi...
לגבי שאלתך, אין לי מושג.
תודה. 115556
על פניו זה כיוון א-ציוני שגרתי, לא יותר קיצוני משל חד''ש.
כן, נכונה מאד 115670
כן, נכונה מאד 117941
ואת אומרת זאת על סמך המקורות הראשוניים שבידיך, או שאת מצטטת מישהו אחר?

בקיצור - הוכחות, הוכחות.
מה ההבדל 115612
אם אני מסתכל על הדיון מתחילתו, האייל האלמוני תגובה 114197 טען שהפרשנות שלי לחוק היא גישת בית שמאי, אבל, לפי הפרשנות שלי לחוק, שהיא, כזכור, היחידה שעלתה כאן, אין מקום לפסול את יהדות התורה על סמך המשפט שהבאת‏1.

אין שקילות‏2 בין ל"להשפיע על החברה בישראל להפוך את המדינה למונרכיה/תאוקרטיה/דיקטטורה/פלוטוקרטיה בדרכים חינוכיות, ובפעולות דמוקרטיות" לבין "להשפיע על החברה בישראל לשמור על אורח חיים יהודיים על-פי תורתנו הקדושה בדרכים חינוכיות, ובפעולות דמוקרטיות" משום שהמושג "אורח חיים יהודיים על-פי תורתנו הקדושה", הוא לא מוגדר כלל, ובטח שלא מוגדר כמנוגד לדמוקרטיה (אדם יכול לשמור מצוות, ולחיות בדמוקרטיה. חברה יכולה להיות מורכבת משומרי מצוות, ולהיות דמוקרטית, ואורח חיים יהודי יכול להיות רק הדלקת נרות בפסח...).
-----------------------------------
1 לא סתם נוסח המשפט כפי שנוסח, ולא סתם המשפט הבעייתי, כמו שאר אלה שברשימה, צוטט ע"י אותו פוליטיקאי מסויים.

2 נו, כמה זמן יעבור עד שיבוא מתמטיקאי ויגיד לנו שדווקא כן מדובר ביחס שקילות, ושאנחנו לא מבינים כלום במתמטיקה ו...
שקילות 115657
שקילות במובן הלוגי היא פשוט שם אחר ל''אם ורק אם'', למשל לשתי הגדרות שמכסות את אותם מקרים בדיוק, או לשתי פעולות שמגיעות לאותה תוצאה בדיוק. יחס שקילות (מתמטי) הוא מושג כללי, שהשקילות הלוגית היא מקרה פרטי שלו.

עכשיו אתם מבינים מתמטיקה קצת יותר, וזו הרי המטרה.
והתשובה ל‏2 115814
2:47
מה ההבדל 117942
אם יהדות התורה הייתה ארגון אזרחי - הייתי מסכים איתך. אבל יהדות התורה היא מפלגה. כשהיא אומרת "להשפיע" אפשר להבין זאת רק בצורה אחת: בחקיקה. זאת, משום שהכלי ה*יחיד* שעומד למפלגות להשפיע על אורח החיים בישראל הוא דרך חקיקה. לשם כך הן שם. אם זאת חקיקה בכנסת או חקיקה משנית-מנהלתית של שרים וסגני-שרים - הם רוצים להשפיע, דרך חקיקה, על אורח החיים של החברה בישראל. מה זה אומר? כפייה דתית. כפייה דתית, בעיקר כאשר נצמדים לתורתנו הקדושה, היא אנטי-דמוקרטית.

מדליקים נרות בפסח? פשששששש... אני באמת בור ועם הארץ.
מה ההבדל 117955
חקיקה שמשפיעה על אורח החיים של החברה בישראל יכולה להיות משהו כמו ''חוק סיבסוד נרות פסח'', או, תקנה שממליצה לגננות להדליק נרות פסח באביב, שניהם לא כפייה דתית בצורה המוכרת והשנואה, שניהם, לדעתי, לא אנטי-דמוקרטים.

לא, אתה לא בור, נרות מדליקים בשבועות. אני הבור.
ושוב אנחנו בפינתנו- ''רגע של קטנוניות''. והפעם- הדלקת נרות בחגים. 118151
(ודאי ידוע לכם ש)נרות מדליקים גם בפסח וגם בשבועות, לפני כניסת החג (וגם בעוד חגים ושאר שבתות).
ושוב אנחנו בפינתנו- ''רגע של קטנוניות''. והפעם- הדלקת נרות בחגים. 118695
אז יצא ששנינו בורים.
באמת? מדליקים? למה?
למה ככה? לא יודעת. 118803
לפני כניסת השבת מדליקים שתי נרות‏1 כדי לסמל את זכירת השבת, וכדי לסמל את שמירת השבת. בנוסף לזאת, מדליקים נרות שבת כדי לסמל אור, עם כניסת השבת מואר הבית.

אני מתארת לעצמי שהסיבה להדלקת נרות בחגים בהם אסורה מלאכה היא הסיבה השניה. בכל מקרה, נא להוסיף אא"ט לכל מי שלי (אני לא עוזי ולא רב"י, ולא הייתי רוצה להטעות אותך, מיסטר קיי‏2).

1 ויש הנוהגים להדליק נרות כמספר בני הבית.

2 השם החדש שהחלטתי להמציא לך הרגע, סתם כי בא לי. נכון יפה?
מ''ש 118804
לכל מילה שלי, לכל מילה שלי.
הדלקת נרות 118812
מדליקים נרות לפני כניסת שבת וחג (פסח (ראשון ואחרון), שבועות או סכות (ראשון ואחרון), ראש-השנה או יום-כפור).
מדליקים גם בחנוכה, אבל מסבה אחרת לגמרי.

הסיבה העקרית להדלקה: "ויהיה נר דלוק, ושולחן ערוך, ומיטה מוצעת - שכל אלו לכבוד שבת הן." (רמב"ם הלכות שבת, פרק ל' הלכה ה').
וסתם שתדעו, "אם אין ידו משגת לקנות נר לשבת ולקידוש היום [ביין], נר שבת קודם." (שו"ע או"ח סימן רס"ג סעיף ג').

עקב בצד אגודל נתקדם להגשמת חזונו של העורך הראשי (תגובה 118607).
הדלקת נרות 118827
אף פעם לא הבנתי את הסיבה - "שלום בית" (נדמה לי שאפילו לנר חנוכה קודם נר שבת). תוכל להסביר?
הדלקת נרות 118844
בסיבה שבגללה נר שבת קודם לקידוש היא שלום בית? לא ידעתי.
אבל יכול להיות שזה בגלל שאת הנרות מדליקה האישה,ואת הקידוש עושה האיש.
הואיל והגבר הוא המפרנס והוא שעושה את הקניות‏1, ראוי שיציב את טובתה לפני טובתו, על מנת למנוע מריבות של "אתה אולי יכול לקדש, אבל אני לא יכולה להדליק נרות חתיכת סוציומט אנוכי שכמוך"

אבל זה סתם ניחוש שלי.

1נו מה.

_______
העלמה עפרונית, עוד מעט בדרך לעבודה.
הדלקת נרות 118846
אני לא חושבת ששלום בית זו הסיבה שנר שבת קודם לקידוש, אלא אחת מהסיבות להדלקת הנרות עצמם. יופיע עוזי ו. בשנית.
הדלקת נרות 119047
"שלום בית" מוזכר כטעם להדלקת נרות שבת, ומדובר פשוט בהקלה על בני הבית (נעים יותר להסתובב באור מאשר בחושך), ולא דווקא במניעת מריבות‏1.
בהתלבטות בין נר שבת (שלום בית) לפרסומי ניסא (נר חנוכה), "אמר רבא, פשיטא לי, [אם אדם אינו יכול לקנות את שני הדברים,] נר ביתו ונר חנוכה - נר ביתו עדיף משום שלום ביתו"‏2, וכנ"ל נר שבת עדיף מקידוש על יין.

1 מסכת שבת כג: ברש"י ד"ה "שלום ביתו", ושם כה: ברש"י ד"ה "הדלקת נר בשבת".
2 שבת כג:
הדלקת נרות 119072
כנראה אתה לא מכיר את אישתי.
הדלקת נרות 121000
אצלנו דוקא מקובל שלאחר הדלקת נירות נשות הבית אומרות לכל השאר "שבת שלום" בליווי נשיקה. אולי זה בכלל מנהג קדום ולזה הכוונה?
הדלקת נרות 121314
יש שלוש "שבת"ות.
אחת, ה"טבעית", משקיעת החמה עד צאת הכוכבים.
שניה, ציבורית, תלויה בשעה שבה הציבור מקבל על עצמו את השבת (נהגו לקבל את השבת משעת בין השמשות (כ-‏18 דקות לפני השקיעה), ובמספר מקומות (ירושלים, פתח-תקוה) אף מוקדם יותר).
שלישית, פרטית - אדם יכול לקבל על עצמו את השבת מוקדם מהציבור, ולהוציא אותה מאוחר יותר.

הנשים אומרות "שבת שלום" משום שבהדלקת הנרות הן מקבלות על עצמן את השבת (ולכן מברכים אחרי ההדלקה ולא "עובר לעשייתו").

אני לא מכיר מקור כתוב למנהג הכולל נשיקות (וקשה לי להאמין שיש כזה).
הדלקת נרות 121335
1. יש הנוהגים גם כאן "עובר לעשייתו", ומברכים לפני ההדלקה.

2. מנהג ידוע לנשק ידי האב והאם לאחר שחוזרים מבית הכנסת.
לכל שבת יש מוצאי שבת 121362
התארחתי פעם בביתה של רבה קונסרבטיבית בלוס-אנג'לס, במוצ"ש, והשתתפתי בטקס ההבדלה‏1. אודה ולא יודע אם אבוש, זו הפעם היחידה שיצא לי. כחלק מהטקס, היא עברה בין הנוכחים ונישקה אותם.

1 במבטא אמריקאי (מלעיל, ל' קשה) זה נשמע דומה לשמו של מלך ירדן.
לכל שבת יש מוצאי שבת 121514
אז אולי זה מנהג קונסרבטיבי, כי אלו שורשי המחותנים שלי. בכל מקרה, זו היתה הצעת-בדיחה לפתרון.
ואחרי כל מוצאי שבת יש שבוע ארוך-ארוך-ארוך-ארוך-ארוך-ארוך-ארוך... 122010
זה לא רק מנהג קונסרבטיבי, גם אצלנו זה ככה.
אכן, בורות מביכה מצידי. 130037
תודה וסליחה (וזו התוצאה של שר חינוך מהמפד''ל).
ה-ל-לויה! הוא חזר! 130062
ה-ל-לויה! הוא חזר! 130160
מי? שר החינוך של המפד"ל? בואיהנה אל תפחידי אותי על הבוקר! (לא שהאופציות הקיימות לא מפחידות תמידית)
ברוך השב מן הנכר. 130108
איה היית ומה עשית?
ברוך השב מן הנכר. 130129
מצטרף למברכים.
אמאל'ה 130212
איזה קבלת פנים חמה.

לצערי, לא הייתי בנכר, נשארתי בארצנו הקטנה והרטובה, הייתי מאד עסוק בדברים שונים ולא יכולתי להתפנות ולהגיב.

תודה לכל המברכים.
היי, מי אתה, ומה עשית לסמילי? 130236
האמיתי היה עונה:

1. איזה קבלת פנים חמה.

2. לצערי, לא הייתי בנכר.
2.א. נשארתי בארצנו הקטנה והרטובה.
2.ב. הייתי מאד עסוק בדברים שונים.
2.ג. לא יכולתי להתפנות ולהגיב.

3. תודה לכל המברכים.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים