|
ההכרות שלי היא דווקא בעיקר עם חובשי כיפה שחורה - ש''סניקים מתחילים וכאלה. בקרבם, או לפחות אלו שאני מכיר, עצם העובדה שאיני חובש כיפה (במיוחד לאור העובדה שאני אשכנזי, אבל נעזוב את זה) מציב אותי בעמדה נחותה כלפיהם מבחינה מוסרית. כשאני מצהיר שאני גם אתאיסט, הם בכלל רואים בי פרא-אדם שאין להתייחס כלל לדבריו. אולי הדתיים שאתה מכיר הם המשכילים יותר, בעוד שאני מכיר את העממיים, הקרובים יותר ל''מסורתיות'', ומכאן נובעים ההבדלים.
הקיבוצניקים טענו את טענותיהם פשוט משום שבזמנו הן היו נכונות, לכאורה. בניהם שרתו ביחידות מובחרות ונחשבו לאליטה של העם. היום אין זה כך עוד, וגם השקפתם על המוסריות הנובעת מהחינוך הקיבוצניקי כבר אינה כה בטוחה בעצמה כפי שהייתה בעבר. אך הקיבוץ לא היה תנועה מוסרית. המוסר היה אמור לנבוע מתוך הערכים של עבודת אדמה ושותפות, אך לא כמשנת חיים מוסרית סדורה, כפי שהדת מציגה עצמה.
באשר לאנדרטה - יוסי כבר סיכם את דעתי בנושא בתגובתו אליך, ואינני רואה צורך לחזור על דבריו.
|
|