בתשובה לניצה, 14/12/02 22:36
113217
אני בכלל לא בטוחה שאת השטויות שהמורה לימדה ניתן לתקן. לדעתי זה חמור לא פחות.
צריך לדעת להתמודד עם המציאות 113233
ברור שיותר טוב שהמורים יהיו בעלי ידע רחב בעלי כשרונות ומוטיבציה וכן גם עדיף שלא יטעו אף פעם. אולם זה לא המצב. חוסר האמון במורה וביזויו, לא יגרום למורה לדעת יותר. סביר להניח שבמהלך שאר הלימודים, התלמידים יתקלו במורים שידעו קצת יותר, והם יתקנו במידה רבה את הטעויות בידע.
לעומת זאת חוסר אמון במורה יגרום לחוסר יכולת לקבל ממנו מה שבכל זאת יש לו לתת. זה גם יגרום להצדקת חוצפה וחוסר משמעת כלפיו וכלפי שאר המורים, שברוב מוחלט של המקרים אינה מוצדקת, ומקלקלת מאוד את היכולת לחנך וללמד. כך שיצא שכרך בתיקון הטעות האחת, בהפסד של בורות גדולה.
בוודאי שצריך לדעת להתמודד עם המציאות, 113240
ועם הפיסקה השניה שלך אני מסכימה לחלוטין.
אבל אני בכלל לא בטוחה שבהמשך הלימודים התלמידים יתקלו במורים שייתקנו את הידע השגוי. יש מעט מאוד מורים *טובים*, ומידע שגוי בכיתה ב' יכול (לדעתי) להישאר מידע שגוי בגיל עשרים.
בואו לא נגזים. 113241
יש יותר מ"מעט" מורים טובים. יש מעט מדי מורים טובים *מאד*, והרבה מדי מורים שנשחקו.

אבל מה? מרבית המורים לפחות יודעים את החומר שהם צריכים להעביר.
הבעיתיות לטעמי היא לא בעובדה שהם _לא יודעים_ את החומר (כמו שאת טוענת) אלא בעובדה שהם לא יודעים/מצליחים להעביר אותו בצורה מספיק טובה.
בסדר, לא נגזים. מה בא לך לעשות במקום? 113245
ואיפה אמרתי שהם לא יודעים את החומר?
אמרתי שסביר להניח שהם לא יתקנו את הטעויות שנעשו בגיל צעיר יותר, כי יש מעט מורים טובים- נכון מאוד, בדיוק בגלל שהם לא יודעים/מצליחים להעביר אותו בצורה מספיק טובה. זאת היתה הבעיה עם רוב המורים שאני פגשתי (בתור תלמידה, ולא רק).
בסדר, לא נגזים. מה בא לך לעשות במקום? 113456
אני מתערבת שוב כדי לנסות להדגיש את הכוונה בתגובה שלי. אין ספק שטוב היה שיהיו מורים טובים ומוכשרים יותר. (כמו גם רופאים, עורכי דין, וכל שאר המקצועות בעולם). אולם היכולת שלנו, כאנשים פרטיים, להשפיע על קידום המורים בארץ מוגבלת מאוד.
נתינת גיבוי למורה בעיני הילד, הוא מעשה שכל אחד מאיתנו יכול לעשות לגבי ילדיו, ובכך לאפשר להם למצות את מה שיש למורה להעניק להם, הרבה יותר טוב. כך אפשר לתקן, ולו במעט, את החסרון האובייקטיבי שיש במערכת.
מה שאני כותבת כאן אינו השערה בעלמא. אני חוויתי זאת עם כל ילדי שעברו/ עוברים במערכת החינוך. (שבעה במספר עד עתה), וסליחה על ההתייהרות, עם תוצאות טובות. כולל חשיבה עצמאית וביקורתית, וביטחון עצמי ביחד עם הכבוד למורים.
אני טורחת לכתוב זאת, משום שאני יודעת שזה הלך חשיבה לא לגמרי מקובל, ובודאי לא מיושם הרבה. ולדעתי זה פספוס גדול.
צריך לדעת להתמודד עם המציאות 113283
הבעיה היא שכיום לא מדובר (בהכרח) על מורים שטועים וילדים שצודקים, אלא על ילדים שהפנימו כל מיני ערכים רלטיוויסטיים. כשהם אומרים משהו והמורה אומרת שהם שגו, התשובה היא ''ככה אני חושב ואין נכון או לא נכון''. זה מתחיל כבר מכיתות נמוכות, למיטב ידיעתי.

אם תשאלי אותי, זה נובע ממחסור בחינוך למדעים - הילדים קולטים פילוסופיה בגרוש (שלא לדבר על מיסטיקה ושאר הבלים) מהבית, ואין להם שום חינוך בסיסי בעקרונות של מחקר מדעי, הוכחות ולוגיקה.
צריך לדעת להתמודד עם המציאות 113444
אתה אולי צודק לגבי הערכים הרלטיוויסטיים, יכול להיות שהפילוסופיה הזו המנסרת בחלל עולמנו משפיעה על הילדים ולכן קשה להם לקבל דברים מהמורים שלהם. לדעתי גם הוכחות ולוגיקה לא יעזרו כאן, כי גם זה לא יהיה מקובל על בעלי הדעות העצמאיות.
מכל מקום חינוך והוראה לא יוכלו להתקיים אלא במקום בו יהיה ברור שיש תלמידים שהם "קטנים וחסרים ידע", ויש מורה שהוא "גדול ובעל ידע", והוא מעביר אליהם את הידע. זה אולי נשמע מאוד לא נכון פוליטית, אולם לדעתי זהו תנאי יסודי להעברת אינפורמציה וערכים. אפשר להחליט שאנו לא צריכים ללמד ולחנך את ילדינו, כי ממילא אין אמת מוחלטת ומה שנכון היום שיקרי מחר, ומה שחשוב היום נשכח מחר. אולם אז אנו מסתכנים בכך שנגדל אנשים שיגדלו ללא יכולות חשיבה ולמידה מינימליים. פשוט כי הם לא פיתחו בגיל המתאים את ה"מסלולים" הנחוצים לזה במוחם. כמו ילד שיגדלו אותו ללא שפה, או ילד שלא יתנו לו להשתמש בעיניו.הם לעולם לא יוכלו לחשוב/לדבר או לראות בצורה תקינה.
צריך לדעת להתמודד עם המציאות 113495
אגב, הייתי שמח להסכים איתך, אבל בעקבות המפגש האחרון שלי עם צוות המורים של חטיבת ביניים מסוימת, קשה לי שלא לתמוך בעמדת התלמידה שניצבה בפני צוות מורים (ומנהלת) אטום וגם קצת סתום. חלק מהבעיה הוא גם בכך שהמורים חורגים לעיתים מהמנדט שניתן להם (לחנך את הילדים לערכים מסוימים שמוכתבים להם) ומביעים סנטימנטים כמו זה שהביעה המנהלת בשיחה איתי - ''ביה''ס הוא הבית שלי ואני אעשה בו מה שאני מוצאת לנכון''.
צריך לדעת להתמודד עם המציאות 113669
זה נכון שלעיתים אתה נתקל במורה שלא נראה מתאים לתפקידו בלשון המעטה. אולם גם אז זה ממש לא עוזר לתהליך החינוכי של הילד, כאשר אתה מוריד מכבודו וסמכותו בעיניו.
נקודה נוספת שרציתי להגיב אליה היא המשפט ''שהמורים חורגים לעיתים מהמנדט שניתן להם (לחנך את הילדים לערכים מסוימים שמוכתבים להם)''. אם אני מבינה נכון, ומקצינה את אמירתך, אתה בעצם מתייחס למורים כאל ''רובוטי חינוך והוראה''. או כאל ''ספקי שירותי חינוך והוראה''.
אני חושבת שנכון יותר להתייחס אליהם כאל בני אדם, כולל חולשות ומעלות של בני אדם. הילדים בנויים להתמודד עם זה. כשם שהם בנויים להתמודד עם זה שהוריהם לא מושלמים, יש להם חולשות, הם עושים לעיתים טעויות, וזה ממש לא נורא.
צריך לדעת להתמודד עם המציאות 113895
דווקא ממך ציפיתי ליותר תמיכה בהתנגדות שלי לצוות הוראה שמתייחס לילדה כמוקצה מחמת מיאוס בגלל שהיא מביעה עמדות פוליטיות ימניות...
צריך לדעת להתמודד עם המציאות 113934
לא הבנתי שמדובר על מקרה ספציפי שתואר כאן באיזה מקום. לכן התגובה שלי היא על מה שהבנתי מהתגובה הפרטית שלך. אני לא מצליחה לעקוב אחרי כל הדיונים. תפנה אותי.
מכל מקום, העקרון של גיבוי בית הספר על ידי ההורים עדיין נראה לי חשוב. במקרה כזה, בו בית הספר אינו מתאים לדעות הפוליטיות שלי, ומפגין זאת, פשוט הייתי מעבירה את הילדה שלי לבית ספר אחר, מתוך מחשבה שטובת ילדי מחייבת שהוא ילמד בבית ספר שהוא מכבד.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים